Turbokonvertering

Stoffe Verkmästare
24 juli 2005 · 97 Inlägg

TS_quattro skrev:
väntade på att herrn stoffe skulle lägga sig i denhär diskussionen, inte en dag för sent!
använd "sök" funktionen och bespara oss trådar av dethär slaget i fortsättningen...

Tack för det TS! Synd att det inte finns fler folk här inne med verklig erfarenhet och kunskap. Lite för gott om drömmare med orealistiska mål. Visst ska man drömma och ha mål, men man kan åtminstånde bemöda sig att inte va stor i truten. Ingen gillar en spydig gaphals.

Mvh Stoffe

nofearsy Bilbyggare
24 juli 2005 · 225 Inlägg

tänk jag har inte nämt ett skit om att jag ska ha bilen på vägen ens.
och jag frågade vad man behövde, är de en fråga för mycket begärt då man inte hittat något efter att man har sökt?, och de har väll inget med bilen att göra att man inte hittar på den här sidan ?

Kan denna tråd låsas eller tas bort, den är långt ifrån det jag ville ha ut av den?

om den inte kan det så kan folk sluta skriva i den iaf!

och jag trodde ett forum var till för att hjälpa folk inte krossa deras drömmar el. funderingar ?

aja skit samma.

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
Prankster
24 juli 2005 · 142 Inlägg

Det finns hyffsat billiga sätt att få en hyffsad bra turbo konverting, men som alla andra tjamotstrar (missförstå mig rätt, grabbar) säger så finns det inga garantier för att grejjer håller. Jag vet inte om den finns länkad här nånstans på garaget, men det finns en turbokonvertings guide som är rätt bra, och inte innefattar inköp av massa dyra grejjer. Den vet jag finns på fmcs forum, http://www.fmcs.nu/forum/

Kolla runt lite där, om du hittar guiden. lycka till nofearsy!

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
Germax
24 juli 2005 · 12 086 Inlägg

nofearsy skrev:
tänk jag har inte nämt ett skit om att jag ska ha bilen på vägen ens.
och jag frågade vad man behövde, är de en fråga för mycket begärt då man inte hittat något efter att man har sökt?, och de har väll inget med bilen att göra att man inte hittar på den här sidan ?

Kan denna tråd låsas eller tas bort, den är långt ifrån det jag ville ha ut av den?

om den inte kan det så kan folk sluta skriva i den iaf!

och jag trodde ett forum var till för att hjälpa folk inte krossa deras drömmar el. funderingar ?

aja skit samma.

Precis! Det är det jag försöker säga.. men Stoffe verkar inte förstå att mitt inlägg handlade i korthet om turbokonverteringen.. inte om den ska gå igenom besikning lr vad fan som hällst! MIN motor klarar 300hk.. det är ingen gissning utan fakta från andra motorbyggare av VG30E motorn som jag har. och för att inte göra allt så komplicerat så antog jag en effekt ist för att skriva en massa. Bilen som ska turbokonverteras får väl uppskattas för aktuell motor som skitter i, hur man gör det är åter igen en indirekt fråga i hur man turbokonverterar en bil! (lr motor)

Och det kan jag säga.. att den som verkligen vill veta varje detalj om hur man turbokonverterar den perfekt bilen behöver inte leta på det här forumet!

Och bara för skoj skull så undrar jag om det bara är "Stoffe" som inte skulle köra turbokonverterat för att det är "olagligt"? om vi bortser från besiktning. Jag tror inte dte finns en jävel på det här forumet. Tack o hej

Goffen Administratör
24 juli 2005 · 2 974 Inlägg

nofearsy skrev:
Tja!
Jag har en volvo 850 GLT som jag har tänkt att turbokonvertera,
säg mig vad är det jag behöver förutom grenrör och turbo ? *novice på detta med turbo och vill inte byta bil*

Kan inte nån lista grejjerna han behöver så vi kan få ett slut på detta tjabbet? Jag håller visserligen med dom som säger dyrt o olagligt o så men frågan i denna tråden är vad man behöver och om vi håller oss till det så kan vi snart få ett slut på allt tjaffs.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Stoffe Verkmästare
24 juli 2005 · 97 Inlägg

nofearsy skrev:
tänk jag har inte nämt ett skit om att jag ska ha bilen på vägen ens.
och jag frågade vad man behövde, är de en fråga för mycket begärt då man inte hittat något efter att man har sökt?, och de har väll inget med bilen att göra att man inte hittar på den här sidan ?

Kan denna tråd låsas eller tas bort, den är långt ifrån det jag ville ha ut av den?

om den inte kan det så kan folk sluta skriva i den iaf!

och jag trodde ett forum var till för att hjälpa folk inte krossa deras drömmar el. funderingar ?

aja skit samma.

Jag förstår att du blir besviken på svaren, men tyvärr är det alldeles för många som tror att det är en baggis att turbokonvertera och att vilken idiot som helst kan göra det. Av samma anledning har många av de som faktiskt har lite koll på verkligheten tröttnat på de ändlösa turbokonverteringstrådarna. Det är skitskoj att hjälpa folk som faktiskt vet vad det gett sig in på. Inget skoj att försöka hjälpa någon som tröttnar innan han ens kommit halvvägs för att han inbillat sig att det skulle va skitenkelt.

Nu säger jag inte att du är en av de som inte har någon koll, men genom att inte precisera dina idéer så är det lite svårt för oss att veta hur pass bra koll du har, vilken budget du har, varför du vill göra det, om bilen ska gå på vägen osv, osv.

Jag önskar dig lycka till med dina planer och hoppas att du får bättre svar nästa gång.
Tänk bara på att skriver man spydiga inlägg så får man dumma och oseriösa svar. Man blir inte tagen på allvar då och det är ingen som vill hjälpa en oseriös person.

Mvh Stoffe

Stoffe Verkmästare
24 juli 2005 · 97 Inlägg

Fkoff skrev:
Precis! Det är det jag försöker säga.. men Stoffe verkar inte förstå att mitt inlägg handlade i korthet om turbokonverteringen.. inte om den ska gå igenom besikning lr vad fan som hällst! MIN motor klarar 300hk.. det är ingen gissning utan fakta från andra motorbyggare av VG30E motorn som jag har. och för att inte göra allt så komplicerat så antog jag en effekt ist för att skriva en massa. Bilen som ska turbokonverteras får väl uppskattas för aktuell motor som skitter i, hur man gör det är åter igen en indirekt fråga i hur man turbokonverterar en bil! (lr motor)

Och det kan jag säga.. att den som verkligen vill veta varje detalj om hur man turbokonverterar den perfekt bilen behöver inte leta på det här forumet!

Och bara för skoj skull så undrar jag om det bara är "Stoffe" som inte skulle köra turbokonverterat för att det är "olagligt"? om vi bortser från besiktning. Jag tror inte dte finns en jävel på det här forumet. Tack o hej

Anledningen till att jag inte förstod att du menade att din motor håller för 300 hk var för att du inte skrev hur du visste det. Nu har du förklarat och då är det ju solklart. Men om man inte preciserar sig i sitt inlägg finns ju risken att trådskaparen tror att just HANS motor håller för 300 hk och då kanske inte byter de delar som egentligen är för klena.

Hur ska vi kunna veta att trådskaparen inte ämnar försöka besiktiga bilen och framföra den på allmän väg? Eftersom han inte säger något om det så känner jag mig tvungen att berätta om de problem man kan råka ut för, allt för att hjälpa till. Istället för ett tack så får jag skit både från dig och trådskaparen. Genom att skriva som ni gjort riskerar ni att folk som sitter inne med mycket info skiter i att dela med sig eftersom de ändå bara får skit för det. Men ni kanske inte bryr er?

Jag skiter i om ni monterar turbo på era bilar och kör på gatan med det så länge ni ser till att få skiten genom bilprovningen på vilket lagligt eller olagligt sätt ni vill, men jag tycker det är jävligt oansvarigt om ni kör med körförbud eller obesiktigat. Skulle det nu vara så illa som du skriver att ingen jävel på detta forum bryr sig om bilarna de kör är trafiksäkra så tror jag Chrizz snart stänger ner det. Tanken bakom forumet är inte att folk ska hjälpa varandra att hitta på olika olagligheter.

Feffy
24 juli 2005 · 231 Inlägg

Kan ju säga att om han skulle göra en del ändringar i motorn som inebär risker och annat kommer jag aldrig tillåta den att gå på vägen.

// Sambon

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul
nofearsy Bilbyggare
24 juli 2005 · 225 Inlägg

Stoffe skrev:

Fkoff skrev:
Precis! Det är det jag försöker säga.. men Stoffe verkar inte förstå att mitt inlägg handlade i korthet om turbokonverteringen.. inte om den ska gå igenom besikning lr vad fan som hällst! MIN motor klarar 300hk.. det är ingen gissning utan fakta från andra motorbyggare av VG30E motorn som jag har. och för att inte göra allt så komplicerat så antog jag en effekt ist för att skriva en massa. Bilen som ska turbokonverteras får väl uppskattas för aktuell motor som skitter i, hur man gör det är åter igen en indirekt fråga i hur man turbokonverterar en bil! (lr motor)

Och det kan jag säga.. att den som verkligen vill veta varje detalj om hur man turbokonverterar den perfekt bilen behöver inte leta på det här forumet!

Och bara för skoj skull så undrar jag om det bara är "Stoffe" som inte skulle köra turbokonverterat för att det är "olagligt"? om vi bortser från besiktning. Jag tror inte dte finns en jävel på det här forumet. Tack o hej

Anledningen till att jag inte förstod att du menade att din motor håller för 300 hk var för att du inte skrev hur du visste det. Nu har du förklarat och då är det ju solklart. Men om man inte preciserar sig i sitt inlägg finns ju risken att trådskaparen tror att just HANS motor håller för 300 hk och då kanske inte byter de delar som egentligen är för klena.

Hur ska vi kunna veta att trådskaparen inte ämnar försöka besiktiga bilen och framföra den på allmän väg? Eftersom han inte säger något om det så känner jag mig tvungen att berätta om de problem man kan råka ut för, allt för att hjälpa till. Istället för ett tack så får jag skit både från dig och trådskaparen. Genom att skriva som ni gjort riskerar ni att folk som sitter inne med mycket info skiter i att dela med sig eftersom de ändå bara får skit för det. Men ni kanske inte bryr er?

Jag skiter i om ni monterar turbo på era bilar och kör på gatan med det så länge ni ser till att få skiten genom bilprovningen på vilket lagligt eller olagligt sätt ni vill, men jag tycker det är jävligt oansvarigt om ni kör med körförbud eller obesiktigat. Skulle det nu vara så illa som du skriver att ingen jävel på detta forum bryr sig om bilarna de kör är trafiksäkra så tror jag Chrizz snart stänger ner det. Tanken bakom forumet är inte att folk ska hjälpa varandra att hitta på olika olagligheter.

jag kan säga så här, jag var tacksam för att du menade väl och ville upplysa mig om de olika lagbrott osv. men det var inte den informationen jag ville ha eftersom jag vet att det är olagligt att framföra en sådant modifierat fordon på allmäna vägar.

Så jag menar inget illa när jag var sur över att du och även andra skrev om allt annat utan jag blev sur för att jag fick information jag redan haft och inte alls var det jag ville få reda på.

*ber om ursäkt om någon tagit illa upp över det jag sagt men det är så att jag ville ha en information och fick inte alls den respons jag ville ha utan bara de runt i kring*

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
ForEvo
25 juli 2005 · 32 Inlägg

Feffy skrev:
Kan ju säga att om han skulle göra en del ändringar i motorn som inebär risker och annat kommer jag aldrig tillåta den att gå på vägen.

// Sambon

Om man har en bil som har bromsar gjorda för under 150hk och han turbokonverterar och kör med säg 250hk så kan både du och din sambo räkna ut att ni lär ligga på sjukhus inom en snar framtid tongue

nulle82
25 juli 2005 · 32 Inlägg

sälj bilen och köp en 850 t5

älskar min sån Melker
Audi S4 (1992)
Germax
25 juli 2005 · 12 086 Inlägg

ForEvo skrev:

Feffy skrev:
Kan ju säga att om han skulle göra en del ändringar i motorn som inebär risker och annat kommer jag aldrig tillåta den att gå på vägen.

// Sambon

Om man har en bil som har bromsar gjorda för under 150hk och han turbokonverterar och kör med säg 250hk så kan både du och din sambo räkna ut att ni lär ligga på sjukhus inom en snar framtid tongue

hum.. det där lät lite väl enkelt.
Det är ju inte effekten i sig som avgör behov av bromsar? lr? Samma bil i 110kmh bromsar lika bra så om den har 150hk lr 250hk.

Det är körningen som avgör  behov av bromskapacitet.
Och där håller jag med om att desto mer hk desto fortare kan det ju gå!smile

nofearsy Bilbyggare
25 juli 2005 · 225 Inlägg

ForEvo skrev:

Feffy skrev:
Kan ju säga att om han skulle göra en del ändringar i motorn som inebär risker och annat kommer jag aldrig tillåta den att gå på vägen.

// Sambon

Om man har en bil som har bromsar gjorda för under 150hk och han turbokonverterar och kör med säg 250hk så kan både du och din sambo räkna ut att ni lär ligga på sjukhus inom en snar framtid tongue

bara för att informera så har/hade motorn över 150 från början,
och det var inte tal om någon värsting konvertering utan bara en lättare för att få lite mer drag i bilen smile

och sen är det som tidigare man skrev, bromsarna "skiter" i om det är 150 eller 250 hästar i motorn när man bromsar ... men du kanske står på gasen och bromsen samtidigt ?

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
novaland
25 juli 2005 · 99 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men anledningen att man ska ha kraftigare bromsar är väl just för om man skulle vilja besiktiga bilen. Det var länge sedan jag hörde detta, men det fanns nån regel för en massa år sedan att man ska kunna köra motorn på max och kunna bromsa så motorn stannar i princip. Dvs bromsarna måste vara starkare än motorn :-)  Bra om inte annat om man får självantändning och behöver få stopp på skiten (och inte har avstängbart bränsle osv..varför man nu inte skulle ha det?)

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
chrizz Administratör
25 juli 2005 · 11 783 Inlägg

Eftersom inga konkreta svar verkar kunna ges på den ställda frågan och ämnet bara skenar iväg åt alla håll och kanter så får vi sätta punkt här.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang