Oljeretur adapter volvo 940 turbo

Martin_volvo940
27 juni 2019 · 63 Inlägg

Tjena köpte en oljeretur adater från kl racing och tänkte nu byta till den i samband med turbo byte. Problemet är ju bara att adaptern är för lång på sidan som ska in i motorn. Går inte att trycka ner den what so ever ens i närheten av packningen, tänkte fler som haft samma problem? Och hur löste ni det?

Min tanke va att nu kapa ner hylsan och köra packningen utan på den del som går ner och hoppas den håller tät.

Mew
27 juni 2019 · 2 160 Inlägg

Vilken typ av adapter är det?

Tyvärr är det ett aber att få den returen tät... jag gängade min och skruvade i en AN10-adapter. Dock måste tråget ner då för att få ut alla metallflisor (jag gjorde det med motorn ur bilen).

Om du ändå ska trycka ner returen i hålet, kör på original som ändå är anpassat för det. Jag fixade en kompis 940ltt som läckte från returen genom att först montera en original packning, sedan smörja in både packningen och hålet i blocket med ett jämnt, rätt tjockt lager packningssilikon och sedan trycka i det som det sitter original. Det var enda sättet jag fick det 100% tätt, lyckades aldrig med bara packningen... Men det blev bra iallafall. Tänk på att inte ta för mycket packningssilikon bara, du vill inte ha ner det i tråget.

Varm olja tränger sig ut ÖVERALLT känns det som. Lycka till! smile

Martin_volvo940
27 juni 2019 · 63 Inlägg

Mmm tror jag ska testa med siliconet faktiskt

Martin_volvo940
28 juni 2019 · 63 Inlägg

Fick ner adaptern nu ikväll efter lite svarv jobb på den. Men problemet är då att den känns väldigt lös. Tänkte om man kunde använda nåt som fäster den bättre? Typ packningssilicon eller sikaflex.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang