Spridare till Audi 100 2,0E (RT-motor)???

jaka54
28 juni 2019 · 5 777 Inlägg

Hej!
Beställde nya Bosch spridare till min Audi 100 2,0E från 1989 (RT-motor), slog på Audis reservdelsnummer 035 133 551F och fick upp Boschnummer 437 502 034 och beställde fem nya sådana spridare från en firma på eBay. Monterade de nya spridarna och nya O-ringar och luftburkspackning.
Slogs genast av att motorn var aning mer svårstartad och att tomgångsvarvet nu hade höjts från ca 800v/m till ca 1100v/m...
Kollade de gamla Bosch spridarna  och där stod nr 437 502 032.
Kollade hos den tyska firman (Auto doc) och där stod att Boschspridare  nr 437 502 034 skulle passa min bil/motor och att 437 502 032 inte skulle passa min bil men väl
VW Golf I Cabriolet (155) (Årsproduktion 08.1982 - 12.1992, 111 - 112 HKR, Bensin)
VW Scirocco II (53B) (Årsproduktion 08.1982 - 12.1989, 112 HKR, Bensin).

Kollade andra firmor på eBay och där stod att Bosch-spridare 437 502 034 INTE skulle passa min Audi 2,0E med RT-motor...
Man blir galen...!

classexa
28 juni 2019 · 193 Inlägg

Jag får upp Bosch nummer 0 437 502 043 på det originalnumret i våran katalog på Autoexperten

caromania Forummoderator
29 juni 2019 · 9 296 Inlägg

VAG har väl inte koll på vilka delar som passar. Minns hur farsan fick slå sig blodig för att få rätt stift till sin Audi när han handlade nya på VAG i Kista. Han skulle ha Bosch WR6DTC men VAG ville bara sälja WR7DTC till honom (vilket resulterade i sämre gång och 1dl mer bensin per mil i förbrukning). Så de där tomtarna har nog säkert fortfarande ingen koll i sina korsreferenstabeller.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
clabbe14
29 juni 2019 · 76 Inlägg

caromania skrev:
VAG har väl inte koll på vilka delar som passar. Minns hur farsan fick slå sig blodig för att få rätt stift till sin Audi när han handlade nya på VAG i Kista. Han skulle ha Bosch WR6DTC men VAG ville bara sälja WR7DTC till honom (vilket resulterade i sämre gång och 1dl mer bensin per mil i förbrukning). Så de där tomtarna har nog säkert fortfarande ingen koll i sina korsreferenstabeller.

Skulle bara vilja veta om det generellt är så att ALLA på VAG är tomtar, eller gäller det bara lokalt på VAG i Kista? /Hälsningar Claes

M123
29 juni 2019 · 962 Inlägg

clabbe14 skrev:

caromania skrev:
VAG har väl inte koll på vilka delar som passar. Minns hur farsan fick slå sig blodig för att få rätt stift till sin Audi när han handlade nya på VAG i Kista. Han skulle ha Bosch WR6DTC men VAG ville bara sälja WR7DTC till honom (vilket resulterade i sämre gång och 1dl mer bensin per mil i förbrukning). Så de där tomtarna har nog säkert fortfarande ingen koll i sina korsreferenstabeller.

Skulle bara vilja veta om det generellt är så att ALLA på VAG är tomtar, eller gäller det bara lokalt på VAG i Kista? /Hälsningar Claes

Jag har handlat här lokalt men då inte överdrivet många gånger, runt 10 kanske på VAG och aldrig fått fel del eller att den varit trasig. Jag har bara bra upplevelse kring delar och personal.
Däremot på bilsidan lämnas mycket att önska för att ens vara i närheten av kvalitén man betalar för.

Ett svar i ett forum är lika signifikant som ett handhavande av servicepersonal och betyder inte att hela mänskligheten handlar på samma sätt.
Är obetydlig m.a.o i helhet.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
29 juni 2019 · 9 296 Inlägg

clabbe14 skrev:

caromania skrev:
VAG har väl inte koll på vilka delar som passar. Minns hur farsan fick slå sig blodig för att få rätt stift till sin Audi när han handlade nya på VAG i Kista. Han skulle ha Bosch WR6DTC men VAG ville bara sälja WR7DTC till honom (vilket resulterade i sämre gång och 1dl mer bensin per mil i förbrukning). Så de där tomtarna har nog säkert fortfarande ingen koll i sina korsreferenstabeller.

Skulle bara vilja veta om det generellt är så att ALLA på VAG är tomtar, eller gäller det bara lokalt på VAG i Kista? /Hälsningar Claes

Ja eftersom det stod fel i datorn så tror jag det följde absolut samtliga över-diskförsäljare i landet. Plötsligt, kanske 1989 så började VAG i Sverige ange värmetalet 7 som det korrekta medan handboken föreskrev 6. Resultatet blev sannolikt att alla 1.8 med förgasare (85or-87or) strax efter 1990 började gå sämre och dra mer soppa. Så ja, jag tolkar det som att det var skit överlag redan då även om det är preskriberat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
clabbe14
29 juni 2019 · 76 Inlägg

caromania skrev:

clabbe14 skrev:

caromania skrev:
VAG har väl inte koll på vilka delar som passar. Minns hur farsan fick slå sig blodig för att få rätt stift till sin Audi när han handlade nya på VAG i Kista. Han skulle ha Bosch WR6DTC men VAG ville bara sälja WR7DTC till honom (vilket resulterade i sämre gång och 1dl mer bensin per mil i förbrukning). Så de där tomtarna har nog säkert fortfarande ingen koll i sina korsreferenstabeller.

Skulle bara vilja veta om det generellt är så att ALLA på VAG är tomtar, eller gäller det bara lokalt på VAG i Kista? /Hälsningar Claes

Ja eftersom det stod fel i datorn så tror jag det följde absolut samtliga över-diskförsäljare i landet. Plötsligt, kanske 1989 så började VAG i Sverige ange värmetalet 7 som det korrekta medan handboken föreskrev 6. Resultatet blev sannolikt att alla 1.8 med förgasare (85or-87or) strax efter 1990 började gå sämre och dra mer soppa. Så ja, jag tolkar det som att det var skit överlag redan då även om det är preskriberat.

Tack då vet jag! Nu tycks inte VAG vara inblandat alls i Jakas fall, så tomtarna tycks finnas även på andra företag... / Hälsningar Claes

jaka54
29 juni 2019 · 5 777 Inlägg

Hej!
Har beställt nya Bosch 0437 502 032 spridare så det ska bli intressant att se hur de kommer att bete sig. 
Bosch 0437 502 034 spridarna fick tomgångsvarvet att gå från tidigare stadiga 800v/m till 1100 och samtidigt blev motorn mer svårstartad  kall. Det som tycks vara bättre är att soppaförbrukningen nu verkar ha gått ner något, men förhoppningsvis kommer det att ske även med de nya 0437 502 032 spridarna, vi får se när de dyker upp om någon vecka.
Vad är det då som skiljer spridarna åt? Den yttre dimensionen verkar vara identisk på bägge men spridarmunstycket på 0437 502 034 spridarna verkar vara aningen större.
Intressant är att de flesta  firmor på eBay säger att 0437 502 034 spridarna inte passar min bil med 2 lit RT-motor medan någon enstaka firma  säger att de passar...och det var ifrån en sån jag köpte sad.
-Någon som vill köpa nya 0437 502 034 spridare billigt???

Senast redigerat av jaka54 (29 juni 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang