Öppet luftfilter kit med avskärmare till VW PASSAT VARIANT (3B6) 1.8 T 20V

Fuzzboy
29 juni · 15 Inlägg
#1

Tjenare Fuzzboy här
Som det står i tråden så söker jag också efter ljudämpar delete till mitt ljudämparen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni · 12 047 Inlägg
#2

Sett ett flertal gånger att just den maskinen blir riktigt trött med öppet filter. Men det är kanske ljudet du vill åt?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Fuzzboy
29 juni · 15 Inlägg
#3

Nej inte ljudet jag ör ute efter...Turbo gillar inte motsånd !  sen vill jag ta bort mitt ljuddämparen för den väger ton är inte min första Passat..allt är en förberedelse för e85 konvertering. och sen är det hopplöst varmt insug luft !!! Har du någon annan ide än att säga att det är fel !?
Förslag ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni · 12 047 Inlägg
#4

Det förklarar saken. kan inget om E85.
Man blir lite trött ibland med trådar som "Varför är min 1.8T så slö? Jag har ju öppet filter?"

Men har du inte köpt sådant kit förut då?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Fuzzboy
29 juni · 15 Inlägg
#5

Jo då det har jag och jag tog bort den gigantiska mitt ljudämpare och då va inte E85 så vanligt så  då men jag kände inte av att den blev slöare men då va den mild med 175 hk ca nu blir det fullt ut 196 -210 hk...sen är det så att många trycker dit ett filter men ser inte till att det verkligen får kall luft viktigt med avskärmare och placering ! Det är inte att trimma bilen med öppet filter utan jag vill ha kallare luft för nu är det allt för varmt !

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni · 12 047 Inlägg
#6

Fuzzboy skrev:
Jo då det har jag och jag tog bort den gigantiska mitt ljudämpare och då va inte E85 så vanligt så  då men jag kände inte av att den blev slöare men då va den mild med 175 hk ca nu blir det fullt ut 196 -210 hk...sen är det så att många trycker dit ett filter men ser inte till att det verkligen får kall luft viktigt med avskärmare och placering ! Det är inte att trimma bilen med öppet filter utan jag vill ha kallare luft för nu är det allt för varmt !

Å fan!
Vad kör du för programvara?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
29 juni · 535 Inlägg
#7

Fuzzboy skrev:
Tjenare Fuzzboy här
Som det står i tråden så söker jag också efter ljudämpar delete till mitt ljudämparen.

Öppet luftfilter är ingen bra idé, inte ens med avskärmning, då din lmm kommer bli igensatt med skit ganska omgående och bilen kommer gå som en tunna skit.
Du behöver ett "sportluftfilter" att montera istället för original insatsfilter i originalfilterhuset, då får du bättre flöde, stooor placeboeffekt, och du fortsätter att få in kalluft i motorn.

Mellanljuddämpardemontering, skär bort den du har och montera ett rör, enkelt fixat för en mekkunnig.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni · 12 047 Inlägg
#8

Ivel skrev:

Fuzzboy skrev:
Tjenare Fuzzboy här
Som det står i tråden så söker jag också efter ljudämpar delete till mitt ljudämparen.

Öppet luftfilter är ingen bra idé, inte ens med avskärmning, då din lmm kommer bli igensatt med skit ganska omgående och bilen kommer gå som en tunna skit.
Du behöver ett "sportluftfilter" att montera istället för original insatsfilter i originalfilterhuset, då får du bättre flöde, stooor placeboeffekt, och du fortsätter att få in kalluft i motorn.

Mellanljuddämpardemontering, skär bort den du har och montera ett rör, enkelt fixat för en mekkunnig.

Men den kommer att gå bra i en vecka i alla fall! Frågan är vad TS planerar att köra för mappning? Hade varit roligt att veta! Att du ens orkar kommentera ljuddämpare. Fattar väl vem som helst med den mekvanan att det bara är att slita bort skiten och köra raka rör. Den ska ska ju inte besiktigas någon mer gång iaf.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Fuzzboy
30 juni · 15 Inlägg
#9

Jag fattar att det bara är att ta bort den ... jag ställde frådan för att se om det va någon som visste något än ett biltema bil ! Och det med öppet luftfilter är en ständig fråga ...den förra Passaten va 00 a och den jag har nu är en 03 a och jag hade inte några problem med ! Och dom här kommentarerna om man e van mekare så byggde jag v8 när jag va 17 ...men mitt mekande är inte jag som gör för att jag har muskel och ledgångs reumatism ! Så snälla häll er till ämnet !

Ivel
30 juni · 535 Inlägg
#10

Fuzzboy skrev:
Jag fattar att det bara är att ta bort den ... jag ställde frådan för att se om det va någon som visste något än ett biltema bil ! Och det med öppet luftfilter är en ständig fråga ...den förra Passaten va 00 a och den jag har nu är en 03 a och jag hade inte några problem med ! Och dom här kommentarerna om man e van mekare så byggde jag v8 när jag va 17 ...men mitt mekande är inte jag som gör för att jag har muskel och ledgångs reumatism ! Så snälla häll er till ämnet !

Vad betyder det?

Även om du skärmar av så är det ändock mycket varmt under huven, då behövs en montering av insugsdelen så luften sugs in utifrån motorummet men jag begriper inte att du behöver fundera på detta då du har stor mekvana?
Åk till en bilverkstad, en allbilverkstad och be dom montera dit ett rör, klarar dom inte det är det något galet med verkstaden.
Tråkigt att höra om hälsan givetvis.

Edit:
Kontakta Ferritta i Köping, dom bygger avgassystem på beställning och kanske har ett alternativ som är monteringsklart.

Senast redigerat av Ivel (30 juni )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Fuzzboy
30 juni · 15 Inlägg
#11

Tack för det tipset ! Det är sådana tips jag vill ha ! eftersom jag inte får mecka längre så måste man hitta alternativ ! Gjorde allt förr själv ... har även byggt motorcyklar ! Så jag är van men får inte ! Och efter lite mer info så kommar jag välja ett annat alternativ ! Så det blir inget Öppet luftfilter utan komm att ädra lite på orginali luftburk ! kom gärna med mer tips som förenklar arbeten  ! Har beställt ny programvara !

M123
30 juni · 734 Inlägg
#12

Det här med öppet filter finns så mycket avhandlat på internet, där det även gjorts bromsning före och efter.
Vad jag har sett och nu har jag inte kollat över så ger ju det ingenting, på sin höjd några enstaka hk på slutet av kurvan men stökar sta istället resten.
Sen oavsett avskärmning så lär man få in luft till filtret utifrån istället för att suga i sig värme från motorutrymmet, mer noga än någonsin på en turbo då det är så mycket varmare pga turbon.

Sen vad kommer du vinna på att byta en stump rör istället för att gå hela vägen ut och bygga ett riktigt system eller köpa ett?
Ja en turbobil har ju lite mer att hämta här och men är det värt det egentligen för  på en bil 1.8L?
Jag är enormt tveksam att du kan plocka ut varken hästar eller vrid om du inte kommer byta turbo, göra nytt grenrör mappa och porta toppen med nya kammar.
Liksom liksom...

Sen har gossarna här poäng med att öppet filter många gånger har ställt till det med lmm.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Fuzzboy
30 juni · 15 Inlägg
#13

Att motorn bara e på 1.8 har inget med detta att göra jag ska mappa om den ..men det med byte av tubo och så vidare så borde du läsa hel tråden ....jag vet av erfarenhet att visst fan lämnar turbo mycet värme är inte någon  nyhet jag jagar inte efter en race bil men vill ha lite till men mitt problem är inte att jag vet vad jag gör . Men lider av muskel och ledgångs reumatism så jag får igentilgen inte mecka... me istället för att vara negtiv och pessimist är jag föga lite till övers, jag förmodar att du gick i blöja när jag börja med hojar och bilar ! Jag är bara ute efter att ta ut det där lilla extra ! När man har hus och barn så är det inte fritt fram att spendera pengar som ska gå till barn och hus ! Så bespara mig din negatism, jag är ingen proffs meckaniker på bil ..men hojar då är det en annan nivå !

M123
30 juni · 734 Inlägg
#14

Fuzzboy skrev:
Att motorn bara e på 1.8 har inget med detta att göra jag ska mappa om den ..men det med byte av tubo och så vidare så borde du läsa hel tråden ....jag vet av erfarenhet att visst fan lämnar turbo mycet värme är inte någon  nyhet jag jagar inte efter en race bil men vill ha lite till men mitt problem är inte att jag vet vad jag gör . Men lider av muskel och ledgångs reumatism så jag får igentilgen inte mecka... me istället för att vara negtiv och pessimist är jag föga lite till övers, jag förmodar att du gick i blöja när jag börja med hojar och bilar ! Jag är bara ute efter att ta ut det där lilla extra ! När man har hus och barn så är det inte fritt fram att spendera pengar som ska gå till barn och hus ! Så bespara mig din negatism, jag är ingen proffs meckaniker på bil ..men hojar då är det en annan nivå !

Vem som är negativt får nog andra avgöra i detta fallet.
Men lycka till.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Fuzzboy
30 juni · 15 Inlägg
#15

En formel ett bil har väldigt liten motor ! och jag gillar mindre motorer mer varv vänlig, ni pratar om mycket shit som inte fanns förr !! Jag kanske är föråldrad men downpipe och hela avgassysremet ska bytas hur håller jag för mig själv men jag känner en folk som tar ur betydligt mer än vad jag ska göra !

Greenhorn
30 juni · 195 Inlägg
#16

Nu vet jag inte 100 här men du borde ha samma typ av motor som min Octavia 1.8T
och jag kör med K&G sportfilter i min orginalburk och det går fint fint, vad nuffror har du på din motor...
ska stå stansat på motorn, min är en AGU

Mitt råd är köp detta K&G sportfiler, 4Bars tryck regulator och en begagnad K04 + en mappning
och du får en ganska pigg kärra att tuffa runt i.

Dock skulle det vara bättre om du postade dina bilnuffror, men om du inte vill lägga ut det här på
forumet så, skicka en mail till mig.

Senast redigerat av Greenhorn (30 juni )

Fuzzboy
30 juni · 15 Inlägg
#17

Tack äntligen ett vettigt svar !

Fuzzboy
30 juni · 15 Inlägg
#18

Menar du K& N Filter ?

Greenhorn
30 juni · 195 Inlägg
#19

Fuzzboy skrev:
Menar du K& N Filter ?

Sorry, det stämmer...

Greenhorn
30 juni · 195 Inlägg
#20

Här har du mitt luftfilter

https://www.ebay.co.uk/itm/KN-AIR-FILTE … SwRLZT66I3

Och här tror jag hittade ett till dig

https://www.ebay.co.uk/itm/K-N-High-Flo … Sw2s1UxhbA

och en 4 bar

EDIT: https://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-BA-BF- … #vi-ilComp

Förslag, vet ej om detta är en China Turbo men... tja

https://www.ebay.com.au/itm/New-K04-15- … #vi-ilComp

En Mycket bra mappare.... dock kanske lång resväg... men värt varenda krona.

Svwat-Eculogic-Tuning

Senast redigerat av Greenhorn (30 juni )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang