Volvo 745tic helrenovering

Här kan ni läsa projektes framgång om min 745 turbo Jag hade länge velat ha en 745, sedan berättade min kompis att hans farsa hade en 745 1988 tic ståendes, jag sa direkt den ska jag, han hade tänkt att ta motorn från den och stoppa i hans 760. jag tyckte det var lite synd. Det gick några månader och nu har jag den hemma. Jag vill ha den som en riktigt fin sommar glidare Jag har tänkt att jag små trimma motorn så att den rör på sig iallafall, även lite styling utanpå(: . har även lite bilder på instagram (alexrenberg), men tanken är att uppdatera mer ofta och med mer bilder på den här sidan
  • 44 Följare
  • 18 030 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 12:47
alex_v
4 april · 290 Inlägg

Alla lampor fungerar o startmotorn går runt, så  skiter väll i dom kablarna😁

alex_v
4 april · 290 Inlägg

Ännu en liten skrivupdate bara, kunde inte hålla mig så jag skrivade ihop allt idag o bilen startade direkt🤓känns otroligt skönt och allting verkar funka, han läckte lite olja men det kommer från olja in till turbon, nu ska bara allt plockas iordning så kanske man kan ta en provtur snart😋

Loveless
6 april · 497 Inlägg

alex_v skrev:
Ännu en liten skrivupdate bara, kunde inte hålla mig så jag skrivade ihop allt idag o bilen startade direkt🤓känns otroligt skönt och allting verkar funka, han läckte lite olja men det kommer från olja in till turbon, nu ska bara allt plockas iordning så kanske man kan ta en provtur snart😋

Vad kul! Ser fram emot fler uppdateringar. big_smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
alex_v
tisdag 22:58 · 290 Inlägg

Tydligen så gick det inte att ta blrt härvan för abs för då slutade hastighetsmätaren att fungera, går det lösa på nått snnat sätt eller äre bara att slänga i den härvan igen?

Lucif3r
onsdag 01:23 · 854 Inlägg

Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Loveless
onsdag 09:36 · 497 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
alex_v
onsdag 17:36 · 290 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Loveless skrev:

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Okej fan vad grymt tack, då ska jag prova det, måste ju ha en fungerande tripp så jag vet när soppan börjar ta slut🙃

alex_v
onsdag 23:04 · 290 Inlägg

Loveless skrev:

Lucif3r skrev:
Det ska gå att dra kablar direkt från hastighetsgivaren på bakaxeln till instrumenthuset.

Ja, det går. Det är två kablar. Det gjorde jag på min 245:a -92 som hade brott på kabeln.

Måste ba dubbelchecka, ja försökte läsa lite på internet det står ju att hastighetsgivaren sitter ihop med abs på bakhjulet? Det kanske inte stämmer alls

Lucif3r
torsdag 05:07 · 854 Inlägg

Nu kommer jag inte ihåg exakt, och jag orkar inte leta reda på kopplinschema nu heller, så tar det lite från minnet...
På bilar med ABS så går kablaget från hastighetsgivaren till ABS-boxen, och sen vidare till instrumenthuset, medans bilar utan ABS har hastighetsgivaren direkt dragen till instrumenthuset. Övrig utrustning som behöver veta hastigheten, t ex ECC och farthållare, tar signalen från instrumenthuset(kontakt "D" på 940-hus, osäker på 740..)

"Bakhjuls"ABS'en är bara en (hastighets)givare i diffen, och mig veterligen samma (hastighets)givare som på bilar utan ABS. Skillnaden ligger i att bilar med ABS har 48-kuggs krans i diffen, medans dom utan ABS har 12 kuggs-krans.
Detta betyder även att ABS'en är lite sisådär, då det inte finns någon individuell övervakning för varje bakhjul, utan dom går på samma... Krasst sagt är det "3 hjuls-ABS" på 7/940, och inte 4-hjuls ABS som nyare platformar(t ex 850 och frammåt).
Även hastighetsmätaren skiljer mellan 12-kuggs och 48-kuggs krans. Skulle du t ex montera en bakaxel med 12-kuggs krans men behålla instrumenthuset, som förväntar sig 48 impulser/varv, så kommer hastighetsmätaren visa 4 gånger för lite - och vice versa.

alex_v
för 20 timmar sedan · 290 Inlägg

Bilen e nu klar för att brukas, trodde jag... nej men allt är ihop plockat och så, skulle ta med bilen hem idag o tyckte han gick lite halvtaskigt, tänkte att det bara ör gammal soppa, men sen börjar han gå jötte dåligt o sen dö, tänder inte ens till, kom gnista från spolen, sen började ja rycka lite i hallgivar kontakten till fördelaren då jag bytt den för ett tag sen då den hade gått sönder, o då hoppa bilen igång igen, så det glappar där så det blir att beställa en ny o hoppas den funkar efter det😋
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-771227dd74d2304cc2800ad37cc2e210.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-af587b505a0090b35a4c6ca9fb4ea3ca.jpg

volvoqq Lastbilsmekaniker
för 18 timmar sedan · 4 654 Inlägg

Tråkigt med problem roligt att den rullar igen😊

alex_v
för 10 timmar sedan · 290 Inlägg

volvoqq skrev:
Tråkigt med problem roligt att den rullar igen😊

Ja riktigt tråkigt, hoppas det löser sog med en ny fördelare bara😬

Loveless
för 8 timmar sedan · 497 Inlägg

alex_v skrev:

volvoqq skrev:
Tråkigt med problem roligt att den rullar igen😊

Ja riktigt tråkigt, hoppas det löser sog med en ny fördelare bara😬

Brukar bli glapp där. Ofta är O-ringarna på fördelaraxeln dåliga och då läcker det in olja från toppen. Är samma fördelare med hallgivare på B230E (740 85-88 med K-Jetronic) och B230F (740 87-88A med Jetronic 2.4) om du letar begagnad. wink Tänk på att byta O-ringarna i så fall. En stor och en liten. Brukar funka med ringar från en vanlig sortimentlåda. smile

Senast redigerat av Loveless (för 8 timmar sedan)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
alex_v
för 5 timmar sedan · 290 Inlägg

Loveless skrev:

alex_v skrev:

volvoqq skrev:
Tråkigt med problem roligt att den rullar igen😊

Ja riktigt tråkigt, hoppas det löser sog med en ny fördelare bara😬

Brukar bli glapp där. Ofta är O-ringarna på fördelaraxeln dåliga och då läcker det in olja från toppen. Är samma fördelare med hallgivare på B230E (740 85-88 med K-Jetronic) och B230F (740 87-88A med Jetronic 2.4) om du letar begagnad. wink Tänk på att byta O-ringarna i så fall. En stor och en liten. Brukar funka med ringar från en vanlig sortimentlåda. smile

tack för tipset, beställde nyss en ny fördelare från boets bildemontering som jag sett folk rekomenderat, provade en beggad sist men den gick ju sönder nu så hoppas den nya håller bättre

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang