Hur sänkt kan en 740 med 18tums fälgar vara?

valleking
3 juli · 4 Inlägg
#1

Hej!
Jag ska införskaffa mig lite finskor till pärlan, alltså super dtm 18 tum. Då undrar jag hur mycket man kan sänka den? Ska jag kapa fjädrarna med vinkelkharry eller köpa sänkningssats? Kan inte använda fjädrarna jag har på nu då dem är för låga.
Tacksam för svar!

zemet
3 juli · 3 399 Inlägg
#2

Köp org fjädrar och kapa lite bit för bit tills du är nöjd. Väghållningen blir ju inte bättre för att du kör med kapade sänkfjädrar.

Greenhorn
3 juli · 187 Inlägg
#3

Köp en sänkningssats, för 17 gubbar, att kapa fjädrar är dummaste man kan göra och försämrar bilens köregenskaper. Bilen kommer att fara runt som en sladdertacka på vägen när det blir spårigt vägbana.

Senast redigerat av Greenhorn (3 juli )

zemet
3 juli · 3 399 Inlägg
#4

Greenhorn skrev:
Köp en sänkningssats, för 17 gubbar, att kapa fjädrar är dummaste man kan göra och försämrar bilens köregenskaper.

Har du någonsin gjort det?

Jag har gjort det flera gånger.
Tycker väghållingen blir betydligt bättre än orginal, då är det ju som att köra svävare typ.

Allt med måtta såklart, att köra på genomslagsgummin är ju inget att rekomendera.

Men att väghållningen skulle bli så mycket bättre med sänkfjädrar jämfört med kapade orginalfjädrar håller jag inte med om. Men det blir ju inte heller sämre än kapade fjädrar.

Det är en bliig bil, jag misstänker att den bara kommer användas på gatan. Plöj då inte ner massa pengar i sänkfjädrar som är 1/3 del av bilens värde. Den blir ändå aldrig någon potent racebil.

Greenhorn
3 juli · 187 Inlägg
#5

zemet skrev:

Greenhorn skrev:
Köp en sänkningssats, för 17 gubbar, att kapa fjädrar är dummaste man kan göra och försämrar bilens köregenskaper.

Har du någonsin gjort det?

Jag har gjort det flera gånger.
Tycker väghållingen blir betydligt bättre än orginal, då är det ju som att köra svävare typ.

Allt med måtta såklart, att köra på genomslagsgummin är ju inget att rekomendera.

Men att väghållningen skulle bli så mycket bättre med sänkfjädrar jämfört med kapade orginalfjädrar håller jag inte med om. Men det blir ju inte heller sämre än kapade fjädrar.

Det är en bliig bil, jag misstänker att den bara kommer användas på gatan. Plöj då inte ner massa pengar i sänkfjädrar som är 1/3 del av bilens värde. Den blir ändå aldrig någon potent racebil.

Visst... bilen går fint och mjukt, tills du ska göra en höghastighets manöver med svampiga fjädrar.
hej å hå ut i naturen.

Greenhorn
3 juli · 187 Inlägg
#6

Tittade lite närmare på TS bild, ser att det är en A-traktor... då kan du självklart kapa fjädrarna, som bilen inte får gå så fort.

valleking
4 juli · 4 Inlägg
#7

Har kört med kapade sen jag köpte den, det är inte skönt att köra men de är jävligt snyggt. Får la köpa orginal och kapa mer och mer tills jag gillar det. Tack för alla svar guys!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang