Drivning av vattenpump Renault twingo 1.2 2001a

Mangisen
5 juli 2019 · 971 Inlägg
#1

Har ett litet dilemma med min lilla shoppingbil.
Vattenpumpen har börjat låta en del, misstänker detta iallafall då jag hade samma skorrande ljud i en tidigare ägd bil, samt att vatten läcker, försvinner ur behållaren.
Jag blir inte klok på om vattenpumpen drivs av kamremmen eller med kilrem?Det är sjukt trångt i motorutrymmet samt att det är ac i bilen så kompressorn är monterad över generatorn vilket gör att man ser knappt nånting.
Kamremmen är bytt för 4000 mil sedan innan min ägo.
Nån som vet nåt matnyttigt?
Motorn är en 1.2 , 8 ventiler, 58hk och med motorkod D7F-702 och årsmodell 2001.
Har googlat och sökt på tuben  utan vidare resultat sad

spillolja
5 juli 2019 · 2 435 Inlägg
#2

Samma spis som i renault Clio 1,2 från 1999  smile   vattenpumpen drivs av kamremmens slätsida,
https://www.bildelaronline24.se/renault … amremssats
https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Mangisen
5 juli 2019 · 971 Inlägg
#3

spillolja skrev:
Samma spis som i renault Clio 1,2 från 1999  smile   vattenpumpen drivs av kamremmens slätsida,
https://www.bildelaronline24.se/renault … amremssats
https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Tack för ett snabbt svar big_smile

spillolja
5 juli 2019 · 2 435 Inlägg
#4

Appåpå bränsle-förbrukning på Renault Clio 1.2 så har jag evt. märkt att den drar mindre på 98 oktan än 95 oktan      (ca 0.51-0,55  vs. strax under 0.6L/milen)
har ni provat detta ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Mangisen
5 juli 2019 · 971 Inlägg
#5

spillolja skrev:
Appåpå bränsle-förbrukning på Renault Clio 1.2 så har jag evt. märkt att den drar mindre på 98 oktan än 95 oktan      (ca 0.51-0,55  vs. strax under 0.6L/milen)
har ni provat detta ?

Nu är min twingo avställd sedan ett år tillbaka men när jag pendlade 4 mil om dagen i 3 år så drog den alltid under 0.6 hur man än körde  big_smile. För det mesta med plattan i mattan

Senast redigerat av Mangisen (5 juli 2019)

spillolja
28 augusti 2019 · 2 435 Inlägg
#6

har nu kört 2 tankningar i rad med bf98 med efterföljande 2st tankningar med bf95
vid de efterföljande tankningarna så har den tagit  0,51, 0,54, 0,51, 0,54
mao så lönar sig inte bf98 på denna motor, en en slurk E85 för 50-100:-  resten bf95 vid fulltankning  är fina grejer det smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
spillolja
25 december 2019 · 2 435 Inlägg
#7

Uppdatering:
har nu gjort ytterliggare fulltankningar med BF95 men med E85 för en viss summa inblandat enligt följande:

1: E85 för 100:-  vid efterföljande tankning har den tagit L/mil    0,54
2: E85 för 200:-   -"-                                                    0,6
3: E85 för 120:-   -"-                                                          0,56
4: E85 8 liter        -"-                                                    0,59

E85 för ca 50-100:- resten BF95 ger den mest ekonomiska driften

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
spillolja
25 maj · 2 435 Inlägg
#8

Jag fortsätter på denna tråd:

jag var ute och åkte för att justera in extraljusen och bilen började ryka kraftigt
trodde först att en insprutningsventil hade hängt sig i öppet läge
men det var topppackningen på 4:an som gett sig, den ska vara bytt för 6000-7000mil sedan  enligt faktura från märkesverkstad av förrförrra ägaren
misstänker att meken som monterade den nya gjorde ett nyp i den för att den skulle paja efter utgången garanti
eftersom 4:nn fyllde med kylarväska och låste motorn så den inte kunde statas så kröktes en vevstake litegrann, gick att se med blotta ögat, fick ta bort tändstiftet på 4:an och köra runt så jag kunde komma hem

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-d581bfb02104b93eb919c44d6a567fd3.jpg

så begagnad kolv - vevstake med nya vevlagerbultar, packningar, planing av topp (behövde troligen inte göras) kamremsats med vattempump, sotningsats, termostat, kamrem och vevaxelkugg,  har bytts ut  samt slipning av ventiler  för över 3500:-

men nu är kärran i topp och borde rulla ett tag till

några råd inför byte av kamremsats:
kamaxel och vevkuggen är känsliga

lossa inte på muttern till kamaxelkuggen utan att hålla i kammen med en 26mm eller 1" u-nyckel  (vipparms-bryggan måstr bort vid denna operation)
dra inte runt motorn när skruven till vevkuggen är lossad   (motorn kan låsas med ett specialvektyg  Renault 1054 men även ett 7.5 mm borr fungerar)
annars riskerar den integrerade krysskilen att gå sönder

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
torsen
25 maj · 4 247 Inlägg
#9

spillolja skrev:
Appåpå bränsle-förbrukning på Renault Clio 1.2 så har jag evt. märkt att den drar mindre på 98 oktan än 95 oktan      (ca 0.51-0,55  vs. strax under 0.6L/milen)
har ni provat detta ?

Samma iakttagelse/erfarenhet med min lilla "Fransos".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang