Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 235 366 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Cuefa Ain't no place like home...
6 januari 2021 · 4 628 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-01224caaa33ab70e945842ce8072eaf5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-113400222f2c2a1f338778037f3f3c15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-65cce29db4b501bf660beb6e5b1691f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-00efc2b43cb50c7edb4347fa5178ea96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0718672518dd19f0b9761895770d0630.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0b497e45ec16335711eb6475a7c920e1.jpg

Några bilder säger mer än ord, inte sant?
Är det inte det ena så är det det andra...
I det här fallet både och, eftersom växellådan fortfarande inte är åtgärdad... roll

Oh, the joys of life!
Nåja, den ska bänk-testas innan jag räknar ut den, men datumstämpeln stämmer med tillverkningen av bilen, så troligen original-startmotorn.
Den har fått kämpa i sina da'r...

En positiv grej är väl att jag äntligen tagit tag i att installera en stereo i bilen!
Nu sitter där inga högtalare i den, och slutsteget är ju också borta... men det sitter iaf en stereo!
som lyser! Weeeee!

Snyggare än hålet som var där innan i alla fall... roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-61f7b135873137573a06f7c2250a61cf.jpg

Senast redigerat av Cuefa (6 januari 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
sydstatare
6 januari 2021 · 900 Inlägg

Hehe. Lycka te o hoppas de löser sig me lådan på smidigaste sättet..

Senast redigerat av sydstatare (6 januari 2021)

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Cuefa Ain't no place like home...
7 januari 2021 · 4 628 Inlägg

sydstatare skrev:
Hehe. Lycka te o hoppas de löser sig me lådan på smidigaste sättet..

Ja det hoppas jag med!
Vi får väl se vad som händer på den fronten, jag måste börja med att se till så bilen startar igen i alla fall ^^

Jag passade på att testa startmotorn idag, jag tycker den verkar väldigt orkeslös och klen?
Men vad vet jag...



Bendixdrevet kickar ju ut som det ska i alla fall, men min bil har alltid låtit så trött jämfört med andra ZJs med 5.2/5.9 V8.. Ska även kolla över kablaget så ingenting där är knas, men så vitt jag kan se ser allt sånt "ok" ut för en 25 år gammal Heep som rullat hela sitt liv i saltbältet... hmm

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
vEight Baronen
7 januari 2021 · 1 434 Inlägg

Hur ser kolen och kollektorn ut? Ibland krävs det nya kablar.. Har vart ute för det några gånger trots att anslutningarna sett bra ut. Jag böt batteri i onödan en gång pga det 😊

Elbilar kan dra åt helvete.
sydstatare
7 januari 2021 · 900 Inlägg

Nja låter ok tycker ja. Men man vet ju inte hur de blir under belastning.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Cuefa Ain't no place like home...
8 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Jag ska ta isär och göra rent startmotorn så gott jag kan.
En ordkonstnär skrev en gång i tiden:
"An engineer would gladly climb over 500 virgins just to f**k a mechanic"
Det ligger något i det eftersom det som sitter närmast över startmotorn är oljefiltret... 🙄
Med tanke på hur startmotorn ser ut på utsidan kan jag bara föreställa mig allt gägg som bor inuti den 😱

Jag återkommer med resultatet av rengöring och kabel-kontroll!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simonfalun Mångfifflare
8 januari 2021 · 299 Inlägg

Mät spänningen vid batteriet och sen mäter du även direkt vid startmotorn, det bör inte skilja jättemycket. Gör det det kan du behöva nytt kablage eller nya på ledningarna.

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
vEight Baronen
8 januari 2021 · 1 434 Inlägg

simonfalun skrev:
Mät spänningen vid batteriet och sen mäter du även direkt vid startmotorn, det bör inte skilja jättemycket. Gör det det kan du behöva nytt kablage eller nya på ledningarna.

Det är oftast strömmen som blir problemet. Ofta är anslutningen i kabelskorna på matarkabeln, där kardelerna går in i hylsan, oxiderad eller full i skit som isolerar. Men sen kan man också kolla jordkabeln mellan chassi och motor samt jordkabeln mellan batteri och chassi. Är det en fläta så brukar dom ge sig efter några år. Jag föredrar kabel.

Elbilar kan dra åt helvete.
Cuefa Ain't no place like home...
8 januari 2021 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:
Mät spänningen vid batteriet och sen mäter du även direkt vid startmotorn, det bör inte skilja jättemycket. Gör det det kan du behöva nytt kablage eller nya på ledningarna.

Jag gick en längre väg. Mer om det nedan.

vEight skrev:

simonfalun skrev:
Mät spänningen vid batteriet och sen mäter du även direkt vid startmotorn, det bör inte skilja jättemycket. Gör det det kan du behöva nytt kablage eller nya på ledningarna.

Det är oftast strömmen som blir problemet. Ofta är anslutningen i kabelskorna på matarkabeln, där kardelerna går in i hylsan, oxiderad eller full i skit som isolerar. Men sen kan man också kolla jordkabeln mellan chassi och motor samt jordkabeln mellan batteri och chassi. Är det en fläta så brukar dom ge sig efter några år. Jag föredrar kabel.

Japp, kablaget är kontrollerat i detalj nu.


Well. Ny dag, nya bekymmer?

Jag började dagen med att fundera på hur avancerat det kunde vara att skruva isär en startmotor när man aldrig gjort det tidigare.

Ser inte så avancerat ut. Men skitigt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-30837bcc2289e286b9e9f1fde8d65400.jpg

Lite gunk ramlar av, med hjälp av en skrapa...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d4746c2776ec26743141d54e333b3a96.jpg

Började med att ta bort solenoiden. Den såg på ren svenska FÖR JÄVLIG ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-992e73e8ff0efc8803c071980f115f0b.jpg

Även där den har suttit ser det ut som bajs...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-59b89758dce5d54ed9efaba0fa9f0708.jpg

Själva delen som rör sig i solenoiden och tvingar ut Bendix-drevet såg fin ut i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-852b789c7fa48f174fb0d0238c457b1b.jpg

Kollektorn såg risig ut, väl bränd.
Det gjorde även kolen. Konstigt nog verkar 2 av dem ha slitits mycket mer än de andra två... 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0f867b51e5a2aa0f0d30f7d0a6065645.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-dab4864c0a41a488d6426b13836d9833.jpg

Smuuuuts...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4b91bbcacadf28ebba675727d0cbf893.jpg

En av magneterna verkar ha fått lite väl mycket stryk, troligen när jag med en väl tilltagen hammare/slägga försökte få ett sista livstecken ur startmotorn innan vi bestämde oss för att släpa hem bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-360d04433a95d112a4e903afff44b613.jpg

Startmotorn har en reduktionsväxel för mer effekt, och det behövs nog med "ynka" 1.2kW effekt 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d866648b92836e6b20daea34fba752f8.jpg

Jag förstod rätt snabbt att ska jag få ihop den här mojängen igen måste jag nog lossa kolhållaren från insidan av locket det sitter på.
Det ska ju såklart inte gå så enkelt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cc24343e8bc8afa52a6343be9e0049fa.jpg

Tack o lov gick det bra o slipa ett spår i skruven och sen ta slaghammaren. Puh...

Så, med kolhållaren lös växte oddsen att jag skulle kunna få ihop alltihop!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-19eafd6198d257e391dc6fd36583bb93.jpg

Själva locket ser ju fint ut i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1d56361f7c9d8598eb7decafac0e17bf.jpg

Ok, går inte att plocka isär så värst mycket mer, eller?
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fa699158cc05f2facf4b4f02949e2db7.jpg

Så, fram med rengöringsvätska!
Finns inget som bromsrengöring när man har tonvis med gucka som behöver lösas upp fort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-78a3f304ad7f0cf1cabe7e51ae897ac1.jpg

Smutsen rinner av... yuck! Hur kan någonting funka med allt det här i/på sig...!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-898945c460ab5fe35953b8d3a7afc577.jpg

Putsade upp kollektorn med sandpapper. Ser betydligt bättre ut, inte sant?
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4caea69c1126274fe036ff68095444ef.jpg

Sen monteras allt ihop i omvänd ordning.
Resultat?
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-40298051353e646be7d48a3db3c34d88.jpg

Sen ska den bara dit igen också...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fbe6c770de80f5f3cda5a2371222a236.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c8f24b34518fe954688a8bcc5f2e5de4.jpg

Så. Vad blev resultatet av mina ansträngningar?


SEGER!!

Så sjukt skönt! Så här pigg har den aldrig låtit, så jag känner mig MER än nöjd!

Bilen har alltid varit mer svårstartad när den varit varm, då har knappt startmotorn orkat dra runt den gamla hederliga stötstångs-åttan.

Not anymore!


Äntligen kan jag fokusera på något annat.
Så... eh... växellåda, någon?

Imorrn, om allt går som det ska, åker jag till Dalom o fiskar upp en 46RE från en 5.9l Grand Cherokee!
Komplett med konverter o allt som behövs för o smaska i den i min pärla.
Ska bli grymt skönt att förhoppningsvis få en fullt fungerande växellåda, så småningom!
Nytt filter, olja o annat som behövs har jag redan ligger, och de sensorer jag la dyra pengar på att byta i min befintliga låda passar lika bra i 46RE.

Det stora lyftet med en sån låda mot den jag har, är att 44RE invändigt bygger på Chryslers gamla 904-låda, som satt på de motorsvagare alternativen i Chrysler-koncernen, t.ex 273Cui V8orna i bl.a Dart.
46RE må se lika ut på utsidan, men på insidan härstammar den från 727 Torqueflite-lådan!
Den satt bakom bl.a 440cui och 426Cui Hemi, så den är BETYDLIGT kaxigare på insidan än min lilla fjutt-låda!

Den har lite annorlunda utväxling iom att den sitter bakom en starkare motor än min, men det skiter jag fullständigt i. Jag satsar hellre på hållbarhet, och eftersom jag inte har råd att totalrenovera någon låda så tar jag den som håller bäst från fabrik!

Håll tummar och tå'r för mig, go'vänner!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simonfalun Mångfifflare
10 januari 2021 · 299 Inlägg

Men jäklar vad roligt att du äntligen hittat en låda! big_smile Det kommer bli kanon!

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
10 januari 2021 · 4 628 Inlägg

sydstatare skrev:
Skönt. Snyggt jobbat👍

Tack tack smile

JohnWayne skrev:
Snyggt jobbat med startmotorn. Blev ju kanon big_smile

Tack! Kan eventuellt vara så att jag får anledning att ta isär den igen dock, hittade en konstig fjäder på golvet i rummet där jag rev ner den, jag tror mig veta var den hör hemma... 🙈
Men det blir vid ett annat tillfälle, den verkar funka klockrent som det är i alla fall!

simonfalun skrev:
Men jäklar vad roligt att du äntligen hittat en låda! big_smile Det kommer bli kanon!

Jaaaa! Äntligen kanske turen står mig bi!


Jag hade pejl på ett gäng olika lådor, både 44RE och 46RE.
En var "nära" och en startmotor skulle faktiskt kunna ingå i köpet, men det var en 44RE, dvs den svagare "lillbrorsan" som redan sitter i bilen.
Den andra var nedåt Jönköping eller nånstans däråt...

MEN! Så kom ett tillfälle, en låda som jag vet att jag såg på annons redan i våras men som sen försvann i flödet med bajs som Facebook fortsätter mata en med.
Nu kom den tillbaks, och den visade sig finnas i Smedjebacken av alla ställen!

Jag såg till att få låna svågerns Grand Cherokee WJ, mot att jag skruvade på vinterhjulen på den (helt ok byte tycker jag! ^^).
Sagt o gjort, jag hämtade hem "gröna faran" från svågern, bara för att konstatera att lagningen han gjort av kupéfläkten lämnade en hel massa att önska..
Skulle jag lyckas beskriva ljudet fläkten gjorde så skulle era skärmar spricka! 😱

Så... steg 1. Ner med bilen i garaget, o ur med fläkt-fan.

Hade ju just rivit isär en startmotor o fått ihop den, tydligen med bara en fjäder över (🙈) så vad kunde gå fel med detta?
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b7c029db8e504e21a0032d3b1a456a1e.jpg

Den är långt ifrån perfekt nu, det är mycket som är slut i fläktmotorn, men den skriker inte längre i alla fall och den kan gå på halv styrka utan att stanna, så man slipper bli döv också ^^

Så, på med vinterhjulen och vips är det en riktigt trevlig vinterbil som står tillfälligt parkerad på vår uppfart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-826154767fe626808e6906ffab76ff07.jpg

Sen bar det av för att hämta växellåda!
Gick smidigt och priset var inte mycket att gnälla över i mina ögon.
Dessutom medföljde 2 för min del väldigt viktiga delar som måste has när man byter från 44RE till 46RE, nämligen momentomvandlaren och röret för oljestickan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ac52200a78aaf9497a39e992a3a3313c.jpg

I morse hade det dessutom kommit närapå en decimeter snö ute, så det blev en trevlig överraskning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cff157ffe291f5cd4552aba000780756.jpg

Min Heep trivs utmärkt i vinterföre, men det är VÄLDIGT mycket kraft som går till bakhjulen på denna vagn, och mina gamla vinterdäck greppar kanske inte superbra, men det är galet enkelt att sladda omkring i nästan ingen fart alls i alla fall 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ac8163b256dfd40423347244a2ecafb0.jpg

Och nu ligger denna bastanta pjäs i bakluckan på min bil, i väntan på genomgång och tillputsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6212d40531ee16ae82e3323d7e36bc3a.jpg

Tanken nu är väl att ta ner lådan till jobbet o hänga den på ett stativ, så jag kan gå igenom den och förbereda inför transplantationen!

Så, där är jag nu ungefär, och livet känns ändå relativt bra just nu får jag säga 😋

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
stingray-ragge
10 januari 2021 · 1 508 Inlägg

Kul att du fått tag i en låda tillslut 😀👍

Lucif3r
10 januari 2021 · 2 215 Inlägg

Då hoppas vi att bytet går smidigt och fungerar som det ska sen smile

Kvittrande/tjutande/etc kupéfläktar kan driva en till vansinne. Fläkten i min 945a kvittrar på rätt duktigt, men går att stå ut med kortare resor iaf.

Cuefa Ain't no place like home...
11 januari 2021 · 4 628 Inlägg

stingray-ragge skrev:
Kul att du fått tag i en låda tillslut 😀👍

Tack! Hoppas den är bättre än den jag har bara, nu... 🙈

Lucif3r skrev:
Då hoppas vi att bytet går smidigt och fungerar som det ska sen smile

Kvittrande/tjutande/etc kupéfläktar kan driva en till vansinne. Fläkten i min 945a kvittrar på rätt duktigt, men går att stå ut med kortare resor iaf.

Ja man blir galen!

JohnWayne skrev:
Är det samma längd på lådorna? Du behöver inte byta kardan eller nåt?

Det är det fina med det hela. Allt på insidan är BEEF jämfört med min "mjäk-låda", men de yttre dimensionerna är identiska tongue
Det som är svårt med att hitta en sån här låda är att Jeepen såklart ska ha en egen version av dem, med startmotorn på passagerarsidan, istället för Dodge som har sin på förarsidan.
46RE sitter i väldigt många Ram och Durango, men utan att byta motor och därmed öppna en Pandoras ask med andra problem, så passar de inte Jeepen.

Denna stämmer i alla fall på pricken, har även verifierat med art-nr och så vidare.
Så den "ska" vara bolt-on!
Det som skiljer från min nuvarande låda är momentomvandlaren och röret för oljestickan, och bägge dessa delar följde som sagt med i mitt köp!

Killen jag köpte den av hade i sin tur köpt den till en Dodge, men sen kommit på att det inte var samma sorts låda som han redan hade.
Otur för honom, tur för mig! 🤞🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
12 januari 2021 · 4 628 Inlägg

JohnWayne skrev:
Ahaa smile Då är det kanske inte så stor operation at byta låda i så fall smile

Nää, det ska förhoppningsvis inte krävas någon astrofysiker för att få ihop skiten lol

Däremot funderar jag på om jag borde beställa några packningar av nå slag innan jag brottar i lådan i bilen... 🤔

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
JohnWayne
13 januari 2021 · 5 071 Inlägg

Cuefa skrev:

JohnWayne skrev:
Ahaa smile Då är det kanske inte så stor operation at byta låda i så fall smile

Nää, det ska förhoppningsvis inte krävas någon astrofysiker för att få ihop skiten lol

Däremot funderar jag på om jag borde beställa några packningar av nå slag innan jag brottar i lådan i bilen... 🤔

Vilka packningar syftar du på då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang