Hur mycket plats behövs i ett garage?

vagis
29 juli 2019 · 17 Inlägg

jag ska bygga ett varm garage och sätta ihop det med huset.
då jag aldrig ägt ett garage och bara lånat plats hos andra som varit precis så stort att jag fått plats med min mc, har jag ingen koll på hur stort man ska bygga.
alla man frågar säger samma sak typ man kan aldrig bygga för stort.
vilket är sant och hade kostnaderna varit lika på 80 och 400 kvm vet jag vad jag hade byggt.
men vill ha lite mer realistiskta råd.

idag har jag ingen bil att skruva med men i framtiden vill jag ha något roligt.
min tanke med garaget.
en bil plats att skruva med en bil,
en plats att förvara/is:a av på vintern.
en plats för min sporthoj att skruva,
plats för svarv, Fräs(modell lite större än pelarborr) samt en arbetsbänk.

min tanke är att ha bilen jag skruvar med på dollys så den går att skjuta i sidled. har en lyft till mc så jag kan snurra runt den hur jag vill. då jag skruvar på bilen måste den andra bilen inte stå i garaget.

då jag inte kan något att om att skruva på bilar så har jag dålig koll, en pelar lyft känns overkill.
sett att det finns typ https://quickjack.se/produkt/bl-5000slx/ så kan man lyfta 50-100cm borde räcka för det mesta.

jag gillar bilar som rx-7, supra, skyline, s2000 för storleks referens.

hur stort plats tar detta och ni som byggt liknande vad skulle ni gjort annorlunda.

tack på förhand

uhlin
29 juli 2019 · 2 834 Inlägg

Ett garage, enligt min mening kan aldrig bli för stort.

Räkna på att du ska ha verktyg, ev. vill du ha en svets, kompressor mm, om inte nu så kanske i framtiden. Det tar plats. Du ska kunna röra dig fritt kring bilen.

Jag säger, bygg det så stort du kan då du ändå bygger. Priset blir inte så himla mycket dyrare när du ändå ska bygga nytt.

Skall du bygga ut i framtiden blir det ju mer kostsamt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2019 · 14 039 Inlägg

Jag skulle kunna tänka mig att skulle jag bygga garage så blir det nog ett dubbelgarage alltså två portar. Hela innermåttet skulle jag vilja att det är c:a 10x10 meter. Men allt beror ju på den enskilda plånboken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2019 · 13 734 Inlägg

så man kan öppna dörrarna riktigt ordenkligt.. sen skulle jag personligen välja ett garage med rejäl takhöjd annars kan jag lika gärna vara utan garage.. för att skruva utan lyft är totalt meningslöst.. alltid jobbigt vad man än ska göra..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
29 juli 2019 · 5 833 Inlägg

Jag har precis byggt mitt 4x8m med lika mycket carport utanför. Då kommer man åt på alla sidor runt bilen. Men jag har en liten verkstad vid sidan av där alla verktyg och allt sånt finns, annars får man ju lägga till plats för det.

vagis
29 juli 2019 · 17 Inlägg

handen på hjärtat så dräglar man ju på kollegans garage 400 kvm med 20 ton pelarsväng kran, med bodel på andra våningen han har drygt 5 meter till taket.
men det är varken möjligt eller ens rimligt.
kortsidan kan inte bli längre än 8m det är långsidan jag har att leka med. det kommer troligen bli 1 stor port på kortsidan för att klara svängen.
jag kan nog höja taket några dm tror max 5, mer är ej möjligt dvs ca 2,8-2,9m.
svarte orm så du klarar dig på 32 kvm?

doktorduett
29 juli 2019 · 345 Inlägg

1 hoj o 1 bil 40-50 kvm men bygg så stort du kan o har pengar till
bygg så du får in en 2 pelarlyft det kommer du ALDRIG ångra.
en annan lyxig grej är mc lyft nersänkt i golvet det ger mer golv yta
jag  har ett vanligt lyftbord med alu plåt nersänkt i golvet
jag har lite över 100 kvm o kunde lätt ha 100 till

Utmarks-Loke
29 juli 2019 · 5 833 Inlägg

vagis skrev:
svarte orm så du klarar dig på 32 kvm?

Hoppas det men jag har inte flyttat in än så jag vet inte. Skall lägga golvet först, sedan skall mitt cobrabygge in där big_smile  Men som sagt har jag ju en liten verkstad på ytterligare 20kvm att leka med.

Marcus_89 Biltokig elektriker
29 juli 2019 · 3 352 Inlägg

Bygg så stort du kan och har råd med smile Gärna högt i tak så du kan ha en lift. Har själv ett litet garage och har tyvärr ingen lift. Har gjort väldigt mycket grejer på pallbockar, men allt det hade varit mycket enklare med en lift. Så satsa stort om du kan. Sen får man tänka på uppvärmning med, högt i tak stjäler en del värme. Givetvis ytan med smile

Senast redigerat av Marcus_89 (29 juli 2019)

torsen
29 juli 2019 · 7 233 Inlägg

Jag köpte, för ett par decennier sedan, ett "begagnat" MODULENT- hus med vidbyggt garage om 60 kvm och dubbla Edsbyportar(vipportar).
Edsbyportarna medger mindre än 180 cm fri porthöjd.
Bytte för några år sedan till slagportar för att få in en Defender på 206 cm olastad.

Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag höjt garaget med 5 rader LECA-block och växlat av takbjälkarna, på sadeltaket, med stålbalkar, så hade jag teoretiskt fått en takhöjd på drygt 4 meter i mitten.
Detta hade räckt till att få in en 2-pelarlyft mitt i garaget.
När jag köpte huset och garaget var det senare endast ett tomt och oisolerat skal, som hade varit möjligt att ta isär delvis för att med domkrafter höja för de 5 raderna LECA-block.
Men nu är garaget isolerat och försett med ½" byggplyfa + 2 x ½" gips i väggar och tak.
En granne berättade, ett drygt år senare, när jag redan "inrett" garaget, att han hade höjt sitt MODULEN-garage med 2 rader LECA-block.
Man bör, om man bygger ett nytt garage eftersträva drygt 4 m takhöjd och väl armerat betonggolv.
Fri porthöjd bör inte understiga 250 cm så man kan passera med lastat takräcke eller -box.
Vatten och avlopp är önskvärt, har tyvärr själv endast avlopp genom golvbrunn/spygatt.
Har 12 dubbla takmonterade lysrörsarmaturer samt några väggmonterade lampor med LED som kan tändas separat vid in- och utkörning av bilar.
2 x 400 volt 16 Amp 3-fas och 16 st 240 volt 10 Amp enfas samt 2 x 24 volt över skyddstransformator för handlampor. (Har även några 240 volt 16 Amp 1-fas för vissa maskiner som kräver detta.)
3 x 240 volt 10 Amp enfas utvändigt för motorvärmare etc.
Allt över jordfelsbrytare och avsäkrat över 25 Amp huvudsäkring.
3-fas MIG, kompressor och pelarborr. (Pinnsvetsen utlånad till okänd, men saknar den inte)
Pellyskenor runt praktiskt taget alla väggytor med 30 cm djupa hyllplan - 60 cm djupa i hörnen.
En 250 x 60 cm arbetsbänk efter en vägg + några 30 cm djupa "hantverkarbilsinredningar" från skroten.
Numer får jag endast in 2 normalstora bilar.
Innan inredning lyckades jag få in 4 mindre bilar, men då praktiskt taget utan mekmöjlighet.
Garaget har ju även blivit "tillhåll" motorgräsklippare m fl "jordbrukshjälpmedel".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang