Vinterdäcken har smält :p

candyweiss
4 augusti · 367 Inlägg

Marcus_89 skrev:

candyweiss skrev:

Marcus_89 skrev:
Jag tror det är dubben som är limmade och att limmet har börjat smälta. Däcken och däckmönstret ser intakt ut, så skulle gissa på det. Nya dubbdäck ska man köra på torr asfalt i några mil, så sätter sig dubben. Kanske funkar lika bra i detta fallet smile

Men dubben är väl inte limmade?

Det var den enda logiska förklaringen jag kunde komma på. Vanligtvis är de ju inte limmade, utan bara inpressade. Googlade lite på det och det verkar finnas dubbdäck som har limmade dubbar, så det är inte helt omöjligt att det är så smile

Du har säkert rätt. Men ändå märkligt att ett lim skulle smälta av lite värme.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti · 9 799 Inlägg

Nokian är väll en av få dubbdäck som istora drag inte släpper dubben ur däcken. så dom är säkert limmade.   har testat mycket däck och en del är ju dubbfria efter en vinter medans Nokian kanske kan tappa 1-3dubb på sin livstid.  körde med Hakka 5or har jag för mig på en 855:A jag hade.  trotts att jag legat i 245km/h så fattades det totalt 3dubbar totalt i alla 4däcken när dom var under 3mm kvar.  dom slets rätt ordenkligt men när dom fick vara med rätt hårda mil med hård belastning.     Men tycker dock det är märkligt att dom skulle smälta. men sen blir det rätt varmt uppe på ett tak. däck ska helst ligga nere i en mörk källare för att må bra.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
bjorn1988
4 augusti · 159 Inlägg

Hanzeman skrev:
Loctite 480 som ska höra till det bästa inom dubblimning har tempområde -40 => +100 grader. Om gummigubben använt sämre/billigare  lim kan det vara ett fel begånget beroende på hur dåligt. En liten tub 480 kostar väl ca 400 kr. Det kanske avskräcker vissa gummigubbar? Eller råkade han bara ha nåt dåligt lim tillgängligt kanske.
Högre temp kan väl uteslutas på en vind även om solen ligger på hela dagen.
Det lär krävas brännspeglar för att koka vatten av solsken men fullt möjligt iofs.

Okej, ja 100+ har det då inte varit haha. Jag var upp på vinden när det var 31 grader i skuggan och då var det varmt såklart men inte så varmt :p

Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 augusti · 1 596 Inlägg

Verkar ju helt galet det där! Friktionen av däcken mot vår-varm asfalt skapar troligen mer värme så det känns ju som något knas med däcken. Kolla med Nokian!

Edit:
Trafiken i Uppsala är unik... cyklister och fotgängare som tror dom är odödliga bara för att dom har rätten på sin sida, samt trafikanter som verkligen inte förstår frasen "ömsesidig hänsyn"
Jag har totalt ca 45-60 minuters vansinne per dag, av mina 4 timmar pendlande. Det är när jag ska in i/ ut ur Uppsala centrum... :-|

Senast redigerat av Cuefa (5 augusti )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll