Chipptrimning av VOLVO 940 B230FK 1998

saltap
12 augusti · 9 Inlägg
#1

Hej!
Jag vet att det finns tusen trådar om detta redan.
Jag har läst en hel del av dem. Men eftersom att många säger olika samt att texterna ofta är ganska gamla, tänkte jag fråga er här.

Jag har en volvo 945 b230fk 1998.
Jag hade tänkte och uppgradera den lite med bräslechipp och ställbar wg.

Jag har några frågor, bland annat om man måste "chippa" både bräsle och tändning eller räcker det med bränslechipp?

Vilka chipp är bäst?
Läst att man kan få bättre bränsleekonomi samt mer hk, stämmer detta?

Fungerar det att bricka wgn felfritt till 0,7bar, eller ska man satsa på en justerbar wg?

Jag har läst att en justerbar wg från tillexempel kl, gör att wg porten inte öppnas helt, vilket kan leda till slitage och skenladd, stämmer detta?
Och att man isåfall ska köra på ett t-korrs. Men detta har jag hört kan ge oregelbundet laddtryck som sluta med skenladd.

Hur mycket laddtryck håller en original intercoler (modell ingen ac) för?

Slutligen, om man köper bränslechipp och kör på 0,7bar ladd. Vilka hästkrafter rör det sig då om, läst allt från 170-220?

Låt oss säga att  man hamnar på 200hk, klarar kopplingen av detta?


Hoppas någon av er där ute tar sig tid att svara på alla frågor.

Tusen tack!

Senast redigerat av saltap (12 augusti )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang