Köpråd: Billig och pålitlig 4x4 SUV

ronfswanson
17 augusti 2019 · 15 Inlägg

Hej,

Önskar få tips ifrån er sakkunniga i jakten på en pålitlig 4x4 SUV (Gärna med högre markfrigång).

Priset får max vara 45 000 SEK, och ägande+reservdelar+service ska helst inte vara dyrt.

Har som amatör själv kikat runt lite och kommit fram till modeller såsom 2000-2004 Subaru Forester, Jeep Cherokee XJ osv.

Mvh,
Ron

amazinjoey
17 augusti 2019 · 1 138 Inlägg

Hyundai Santa fe

ronfswanson
18 augusti 2019 · 15 Inlägg

Tack båda för era svar! Hur ser ni på Skoda Yeti?

Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Ivel är numera VAG-hataren nummer 1. Varför hålla på så här? "Jag känner en som kör XXX och han har bara haft problem med sin...". VAG bilar tillhör nog inte de med kortast verkstadstid, men absolut inte sämst heller, detta från en som INTE kör VAG. Notera att jag låter även bli att "hissa asiatiska bilar", de har sina brister de med. Här på garaget får man det att låta som att vissa fabrikat har bilar som i praktiken bor på verkstad, allihop. Det jag inte då förstår, om man då tar VAG som exempel, hur de trots allt är så otroligt vanliga att se på vägarna, eller det kanske bara är bilmekanikerna som är ute o provkör?

Yeti är väl inte vad jag skulle kalla för en SUV, snarare en skåpbil med personbilsanpassning. Den har säkerligen de vanliga felen för VAG koncernen, Ivel kan säkert räkna upp precis alla. Det här är garaget i ett nötskal vad jag upptäckt, det finns två läger. Moderatorerna samt ett antal aktiva VAG-hat spridare i ena hörnet, o i andra hörnet de som inte håller med, eller inte bryr sig. Att VAG inte går sönder skriver jag under på till 100% på. Att de förmodligen går sönder oftare än säg en Toyota, är klart sannolikt. Att de skulle vara så dåliga som de är enligt vissa här på garaget.org är ren o skär lögn. Min allra allra första nya bil var en, hör o häpna, en Passat jag köpte 1995. På den tiden körde jag väldigt mycket mer än idag, avverkade drygt 23000 mil de 4:a första åren utan ett enda fel, därefter såldes bilen. 2009 blev det en ny Audi, hade ett fel med den som jag som premiumkund störde mig på, bromsskivorna rostade väldigt snabbt när det regnade ute o bilen stod parkerad, lämnade faktiskt in det för det "felet" 2 gånger, tills jag gav upp och insåg att det är så det skall vara (rosten försvann ju rätt omgående när man bromsade). Mellan dessa två hemska VAG äventyr hann jag med ett antal svenska, franska o tyska bilar, ingen utmärkte sig på något sätt, vare sig negativt eller positivt. Jag har inte kikat på asiatiska bilar, eller jo jag tittade på Lexus senast, men nej den förmedlade inte samma kvalitetskänsla som bilen jag valde till slut, utöver detta var/är designen "tveksam" i mina ögon. Men jag måste säg att de var mer än trevliga på Lexus, ville att jag skulle låna hem bilen en helg osv osv.

granadadr
18 augusti 2019 · 7 261 Inlägg

jag hatar oxå allt som kommer från VAG kört en heldel Skoda Yeti inte min kopp te om man säger så, OFTA inne på verkstad,, bal för partikelfilter dem tål ej kortkörningar å tomgång,, vilket  sker HELA TIDEN på vårat jobb,, fattar ej varför man köper in en bil som ej tål det?

jag skulle faktiskt oxå satsa på en asiat, som Toyota eller Suzuki, Nissan eller någon annan valfri asiat,  most bang for the buck så att säga,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Utmarks-Loke
18 augusti 2019 · 5 791 Inlägg

Suzuki Grand Vitara är nog ingen dålig bil, jag har inte kört någon men haft flera andra suzuki, bland annat vanliga Vitara. Akilleshälen är rost, mekaniskt är de bra.

Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Du hittar även BMW X5 och X3 för de pengarna, förmodligen inte i "toppskick". Volvo XC90?

Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Varför inte skapa en FAQ i stil med "Varför du INTE skall köpa en bil från VAG-koncernen" o ha den sedan som en klistrad delvis låst tråd som kan fyllas på med information allt eftersom? Då slipper vi denna förbannade negativa anda ni som hatar VAG kan ha, dessutom kan man enkelt länka dit så eventuella VAG spekulanter får läsa i lugn o ro, utan att ursprungstrådar går i spinn?

candyweiss
18 augusti 2019 · 848 Inlägg

Lockwood skrev:
Varför inte skapa en FAQ i stil med "Varför du INTE skall köpa en bil från VAG-koncernen" o ha den sedan som en klistrad delvis låst tråd som kan fyllas på med information allt eftersom? Då slipper vi denna förbannade negativa anda ni som hatar VAG kan ha, dessutom kan man enkelt länka dit så eventuella VAG spekulanter får läsa i lugn o ro, utan att ursprungstrådar går i spinn?

Håller med. Jag är jävligt trött på det VAG-hatet i var och varannan tråd.
Vi är många flera som inte har problem med våra VAG-bilar än det fåtal som klagar.
Snart kan forumet byta namn vaghatargaraget.org

Senast redigerat av candyweiss (18 augusti 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
18 augusti 2019 · 7 189 Inlägg

Ingen rök utan eld.
Har själv endast, tillsamman med sambo och barn, ägt ett tjugotal VAG-fordon, köpta nya och ibland begagnade, så jag väljer att med min ringa erfarenhet av VAG-fordon, under trettiotalet år, inte uttala mig om VAG och erfarenheterna.
Det får andra, med mer erfarenhet, göra.
Och det finns det gott om.

För att återgå till t s rubrik.
Måste börja med att fråga vad bilen ska användas till:
Dra upp båt?
Jaktbil?
Terräng-/offroadkörning?
Greenlaining?
Besvärlig väg till bostad/weekend-hus?
Bemästra trottoarkanterna runt Stureplan, Götaplatsen eller Möllevången?
Dragbil?
Antal sittplatser?
Komfortönskemål?
Långresor, pendlingsbil eller små-/kortkörningar?
Bensin eller diesel?
Automat- eller manuell växellåda?
Andrabil = inte så stora krav på en estetiska statusen?

panda666
18 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Ron:  Eftersom du letar efter nått pålitligt skulle ja köpa nått i form av toyota, kia, lexus, subaru. Finns full av dom bilarna me 4wd/awd och som alltid får topp betyg på alla tester av hållbarhet. Sen finns det massor med andra märken som skulle kunna göra lika bra jobb men som sagt dessa asiater brukar ofta ligga på topp när det gäller hållbarhet. Har tex finska släktingar numera i finland som alla kör 4wd varianter av toyota och subaru och som aldrig hört dom klaga om dom. Dom körs ofta i skogen osv och när dom ska jobba och aldrig hört nått klagomål.

Ivel: Har ätit currywurst flertal ggr o aldrig blivit sjuk eller dålig av dom, vet inte vad du menar;) bockwurst och bratwurst är också bra, inga problem där heller.

Till resten av folket, Hatar inte vag utan skriver bara vilka fel dessa brukar ha, det blir alltid så att så fort vag ämnet tas upp så skriver nån av sin erfarenhet och all helvete bryts loss. Man får väl skriva om sina erfarenheter? Sen kan man det hur fan man vill. Hade 2 st kollegor på jobbet med varsin passat 2012-2013 modeller, båda 2 hade problem med dsg och ena hade massa elfel, även rost började komma. Båda sålde sina. Sen att ja ser på jobbet väldigt ofta Dsg rassel på flera automat vag. Så ja det är vanligt me vw problembilar på jobbet, mer än andra märken skulle ja säga, tjejen som jobbar på leasing företag/kundtjänst hör ofta också om folk som ringer in med problem med sina golfar/passat. Audi är inte heller problemfri, kom ihåg att flera handlare har slutat sälja tsi/tfsi bara för att dom håller så dåligt, Kollegan på jobbet en månad innan min semester började hade en a5 tfsi/tsi minns inte exakt vilken motor men hon kom till jobbet och sa att hennes motor precis hade rasat. Inte för att hata nått märke bara erfarenheter. Det är ofta förekommande fel på vissa märken, Som tex bmws n47 motor som är kännt internationelt att kedjorna kan rasa.

Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Först Ivel och nu Panda, vem blir nr 3 att få tråden att gå i spinn? I var o varannan "köptråd" så är det samma visa. "VAG är bara skit. Jag ser VAG som har problem dagligen, förvisso jobbar jag på Sveriges största VAG-verkstad men vadå...". "Alla BMW med den eller den motorn går kedjan av på".

Jag försvarar vare sig VAG, BMW eller något annat märke. Jag tror jag sagt det förr, men INGEN (här på garaget.org, eller det kanske finns nån som vet men att uttala sig skulle kanske kunna leda till sekretessbrott gentemot sin arbetsgivare) vet den egentliga omfattningen av problemen. Allt är bara gissningar, för tillverkarna kommer ju inte dela med sig. Det kan vara som så att det som vissa varnar för drabbar kanske 1 bil av 100, eller 1 av 300, eller 1 av 2 eller....Vi vet inte! Sluta sprida anekdoter o förstöra tråd efter tråd, vi är alla medvetna om problemen.

Jag har mängder med affärsbekanta som kör VAG-produkter av både enklaste snitt upp till exklusivaste snitt, ofta helt nya bilar som ägs i absolut max 3 år. Ingen är direkt bilintresserade men är däremot beroende av bilen i arbetet. Jag har inte hört några klagomål (det betyder såklart inte att man inte haft problem, men ingen som klagat eller så...), eller jo ETT från "tomten" som kör en fläskig Continental GT som hade nåt bekymmer som var katastrof för honom, var nåt med att klimatanläggningen kunde "reglera" konstigt ibland. Snälla...

panda666
18 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Lockwood skrev:
Först Ivel och nu Panda, vem blir nr 3 att få tråden att gå i spinn? I var o varannan "köptråd" så är det samma visa. "VAG är bara skit. Jag ser VAG som har problem dagligen, förvisso jobbar jag på Sveriges största VAG-verkstad men vadå...". "Alla BMW med den eller den motorn går kedjan av på".

Jag försvarar vare sig VAG, BMW eller något annat märke. Jag tror jag sagt det förr, men INGEN (här på garaget.org, eller det kanske finns nån som vet men att uttala sig skulle kanske kunna leda till sekretessbrott gentemot sin arbetsgivare) vet den egentliga omfattningen av problemen. Allt är bara gissningar, för tillverkarna kommer ju inte dela med sig. Det kan vara som så att det som vissa varnar för drabbar kanske 1 bil av 100, eller 1 av 300, eller 1 av 2 eller....Vi vet inte! Sluta sprida anekdoter o förstöra tråd efter tråd, vi är alla medvetna om problemen.

Jag har mängder med affärsbekanta som kör VAG-produkter av både enklaste snitt upp till exklusivaste snitt, ofta helt nya bilar som ägs i absolut max 3 år. Ingen är direkt bilintresserade men är däremot beroende av bilen i arbetet. Jag har inte hört några klagomål (det betyder såklart inte att man inte haft problem, men ingen som klagat eller så...), eller jo ETT från "tomten" som kör en fläskig Continental GT som hade nåt bekymmer som var katastrof för honom, var nåt med att klimatanläggningen kunde "reglera" konstigt ibland. Snälla...

***Vi vet inte! Sluta sprida anekdoter o förstöra tråd efter tråd, vi är alla medvetna om problemen. ***


Inte? på riktigt vad exakt är ditt problem? vrför är det så viktigt för dig  att försvara märket? Folk vet inte och det är därför folk frågar om råd här på gorg. Det är väldigt väldigt illa att man ser på jobbet dag efter dag exakt samma återkommande problem, även med bilar från 2015-2016. Det rullar säkert massor med exemplar i fint skick. Nu pratar ja om privata och bekantas/kollegors erfarenheter, och är inte deras viktigaste? Skulle ja köpa en tv där ja har 10 kompisar vars alla har haft problem med den? nej såklart. Skulle ja köpa en dsg där ja haft 10 kompisar som haft strul me den? nej såklart. Vet du hur många fall ja hört om den förbannade n47`? massvis. Och nu är det flera bmw egr som börjar brinna, dom har börjat me att ta in dom för service, är det också lögner? Jag vill absolut inte snacka skit om nått märke eller klanka ner. Skriver bara om erfarenheter. Varför är det så jobbigt?

Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Tala om för mig, av 1000 tillverkade Passat XXX 2016, med DSG, hur många av dessa har haft problem med lådan där man konstaterat att det är tillverkningsfel och inte "handhavande" fel av något slag som man tydligt görs uppmärksam på i instruktionsboken? Du kan inte, det är bara gissningar. VW kan förmodligen, men de delar inte med sig. Vi kan lägga ner ämnet.

Jag försvarar inte märket men motsätter mig spridande av fakta baserat på lösa antaganden gissningar. Får forumet som de vill så kommer väl även Ford PowerShift låda få en släng av sleven, försök har redan gjorts.

Senast redigerat av Lockwood (18 augusti 2019)

Low
18 augusti 2019 · 3 295 Inlägg

Ännu en bra garaget tråd....

Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Low: I rest my case. Hatet är för stort mot några utvalda fabrikat.

panda666
18 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Lockwood skrev:
Tala om för mig, av 1000 tillverkade Passat XXX 2016, med DSG, hur många av dessa har haft problem med lådan där man konstaterat att det är tillverkningsfel och inte "handhavande" fel av något slag som man tydligt görs uppmärksam på i instruktionsboken? Du kan inte, det är bara gissningar. VW kan förmodligen, men de delar inte med sig. Vi kan lägga ner ämnet.

Jag försvarar inte märket men motsätter mig spridande av fakta baserat på lösa antaganden gissningar. Får forumet som de vill så kommer väl även Ford PowerShift låda få en släng av sleven, försök har redan gjorts.

Dom är väl inte så dumma att dom kommer ut me sånna siffror? tror du att även bmw skulle våga komma ut me hur många n47 har pajat? eller n20? eller m62b44? nej utan man bryr sig just om vad grannen eller kompisen eller kollegan har haft för problem. Hör ja från 10 pers på jobbet eller i min vänkrets att just det märket har haft si o så så undviker ja. På mina 5-6 år på jobbet har inte haft en enda ford låda som strulat, minns en v70 automatlåda som var slut, resten är dagligen vw dsg som strular för oss.

Lockwood
18 augusti 2019 · 394 Inlägg

Jag skall ringa o fråga min "nya verkstad" på måndag o fråga hur många problem bilar de haft från VAG. Jag gissar på exakt 0. Det är en MB verkstad. Panda lägg ner nu, fyll på i FAQ istället för att sprida dyngan om och om igen i varje tråd. Länka sedan till FAQ o det o det inlägget om du vill påtala alla möjliga och omöjliga problem, så blir det så mycket bättre stämning. Du måste förstå, det är inte VAG-problemen som är problemet utan hur man hanterar ämnet på garaget.

panda666
18 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Lockwood skrev:
Jag skall ringa o fråga min "nya verkstad" på måndag o fråga hur många problem bilar de haft från VAG. Jag gissar på exakt 0. Det är en MB verkstad. Panda lägg ner nu, fyll på i FAQ istället för att sprida dyngan om och om igen i varje tråd. Länka sedan till FAQ o det o det inlägget om du vill påtala alla möjliga och omöjliga problem, så blir det så mycket bättre stämning. Du måste förstå, det är inte VAG-problemen som är problemet utan hur man hanterar ämnet på garaget.

Sir yes sir!  har inte hört om några problem med vw alls över huvud taget på mina 6 år på jobbet sir! absolut 0 problem med dsg och har flertal taxi vw här där ja bor som jublar varje dag om hur bra deras bilar funkar och att dom aldrig tänker byta märke. Samma sak med bmw, inte en enda n47 har rapporterats med problem, även min f10 några år sen rullade problemfritt i den tiden jag ägde den, sir.

Ok vännen, ska låta dig fortsätta leva i din lilla bubbla av förnekelse och låta dig fortsätta dagdrömma. Säger du till när du vaknat upp kan vi ta ett vuxet diskussion och debatt. Tack


///Väl mött och en fortsatt trevlig eftermiddag,


Panda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang