Köpråd: Billig och pålitlig 4x4 SUV

torsen
18 augusti 2019 · 7 234 Inlägg

ronfswanson skrev:
Ser ut att bli en Forester - Vi hörs igen om 3 år när det blir dags att köpa en F150 Raptor smile

Forrester är ett mycket mycket gott val(som jag ännu inte hunnit äga men väl prova).
Glömde skriva att mina erfarenheter av 4x4-bilar sträcker sig från år 2000 och omfattar 16 st  bilar.
(Hustrun har dessutom en nyköpt Honda CR-V 2016, som jag använder  ibland , för då slipper jag tanka)
Tycker det är onödigt med stor motorhuv på CR-V:n.
Efter 4 år i höst är det enda som behövt åtgärdas är nivån i spolarbehållaren.
Man kunde väl i stället kunnat ha en liten lucka, liknande bränslepåfyllningen, för spolarvätskan.
Lär för övrigt gälla alla Honda - i alla fall de som finns i bekantskapskretsen!

Lycka till med "Subban".

Lakrisal
26 januari 2023 · 9 Inlägg

granadadr skrev:

ronfswanson skrev:

Lockwood skrev:
En Volvo XC90 borde väl vara som klippt o skuren? Rätt vanlig, rätt pris, o driftsäker som de flesta Volvo?

Är den billig att äga?

tyvärr är väl XC90 ganska dyra i drift å rep å skatt vad jag har hört eller??  Dacia då? eller är dem bara skit?

De Dacia ägare jag pratat med säger att det är en driftsäker men enkel bil. Enkel och driftsäker är ju i symbios och att meka med dem borde inte vara dyrt tycker jag. Inte som Land Rover, Danderyd iallafall, de som ville ha 40000 för att byta bromsbelägg och skivor runt om!
Ska du bara över åkern för att hämta hem grisen så tror jag Dacia är något du ska ta en titt på och framförallt testa på en åker innan köp.
Tittar man under så ser det ut som på 70-talet. Inget tjafs, inga handbromsar styrda av datorer, ingen automatik. Tycker bilen är ypperligt attraktiv i sin enkelhet och ärlighet, nåt att åka med men inget du blir kung av korvkiosken med. Kanske är det vår tids Lada Niva?

Annars skulle jag provköra Land Cruiser 120 för snygg, driftsäker bil. En FJ vore ju cool också men finns bara med V6 bensin (törstig).
Merca GLK ser trevlig ut också, den vet jag absolut noll om men finns under hundringen. Kolla upp 220 motorn då jag hört fula rykten om 350:an.
Annars är verkar Patrol, Pajero och Land Cruiser vara de vettigaste stora bilarna att åka tur och retur till Mongoliet med.
Vad det gäller Jeep så är det ett missfoster från Chrysler och Fiat koncernen och bör nog endast köpas med fulla garantier och lånebil.

Noobnisse
26 januari 2023 · 181 Inlägg

Lakrisal skrev:

granadadr skrev:

ronfswanson skrev:

Är den billig att äga?

tyvärr är väl XC90 ganska dyra i drift å rep å skatt vad jag har hört eller??  Dacia då? eller är dem bara skit?

De Dacia ägare jag pratat med säger att det är en driftsäker men enkel bil. Enkel och driftsäker är ju i symbios och att meka med dem borde inte vara dyrt tycker jag. Inte som Land Rover, Danderyd iallafall, de som ville ha 40000 för att byta bromsbelägg och skivor runt om!
Ska du bara över åkern för att hämta hem grisen så tror jag Dacia är något du ska ta en titt på och framförallt testa på en åker innan köp.
Tittar man under så ser det ut som på 70-talet. Inget tjafs, inga handbromsar styrda av datorer, ingen automatik. Tycker bilen är ypperligt attraktiv i sin enkelhet och ärlighet, nåt att åka med men inget du blir kung av korvkiosken med. Kanske är det vår tids Lada Niva?

Annars skulle jag provköra Land Cruiser 120 för snygg, driftsäker bil. En FJ vore ju cool också men finns bara med V6 bensin (törstig).
Merca GLK ser trevlig ut också, den vet jag absolut noll om men finns under hundringen. Kolla upp 220 motorn då jag hört fula rykten om 350:an.
Annars är verkar Patrol, Pajero och Land Cruiser vara de vettigaste stora bilarna att åka tur och retur till Mongoliet med.
Vad det gäller Jeep så är det ett missfoster från Chrysler och Fiat koncernen och bör nog endast köpas med fulla garantier och lånebil.

Jag blir alltid nyfiken när sånt här sker. Tråden är över tre år gammal och TS har inte varit inloggad på över två år heller, hur hittade du tråden?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang