Byte av kamrem

Vadru
30 augusti 2019 · 10 Inlägg

Hej, efter att jag bytte min kamrem på en golf 4 så hörde jag att ett vinande ljud men trodde att de var från den andra remmen då jag hade dubbel kollat att jag inte hade spänt för hårt.
Men efter att jag bytt den andra remmen och ljudet var kvar så kom jag fram till att de måste blivit för hårt ändå... Och då såg jag att spännrullen hade hamnat i fel vinkel så de var därför de blev för hårt spänn. Nu är de så att jag har kört ca 25 mil och undrar om jag ska vara orolig för att kamremmen har tagit skada och kommer gå av?

Lockwood
30 augusti 2019 · 394 Inlägg

Det är billigare att byta till en ny rem igen, än att byta motor. Om remmen tagit skada ser du på tänderna och eller kanterna, är de naggade så är det illa. Syns det inget så har den för hårda (?) spänningen inte förlängt remmens liv iaf.

Vadru
31 augusti 2019 · 10 Inlägg

De finns en markering på spännrullen hur mycket man ska spänna, men eftersom att jag hade lyckats sätta den fel så stämde den inte.
Förut kunde jag vrida remmen ca 45 grader och nu ca 90 så den va ganska så hårt spänd, men inte spänd till tusen.

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Om rullen satt "snett" så har ju remmen blivit sned-belastad? Det är starka fibrer i en rem, men nog sträcks de en aning iaf. Jag hade inte kunnat sova gott med den remmen, jag hade smällt dit en ny. Det är en liten kostnad i sammanhanget, om man kan göra jobbet själv. Jag tycker det låter som att remmen var alldeles för hårt spänd.

Markeringen på spännrullen är väl nån form av förspänning? Gissar att rullen är fjäderbelastad o man kan se hur mycket remmen "sträckt" sig beroende på var markeringen befinner sig? Dvs är den inte kvar vid mitten (?) markeringen längre utan närmare sitt ena ändläge så är remmen bra sträckt. Nu när du ställt in den igen så har du ställt den efter den sträckta (?) remmen. Skall tilläggas att jag gissar bara, jag vet inte hur det ligger till med spännrullen på din modell, det lär finnas olika varianter?

Vadru
31 augusti 2019 · 10 Inlägg

På denna modell är de bara ett ”läge” och har man satt den där så efter spänner den automatiskt för att behålla läget. Den har inte suttit snett utan stoppet i rullen som markeringen går emot var fel placerad, så när nålen som man ser spänningen på var på rätt markering var rullen mer spänd än den ska vara. Har kollat remmen och ser inga skador på den i alla fall. Men blir nog att köpa en ny rem och rulle och byta när tid finns...

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Bra beslut. Vad kan en rem kosta, 300-400 kr?

Vadru
31 augusti 2019 · 10 Inlägg

Nej de är inte så dyrt, men är inge roligt på denna bil då man måste bort med motorfäste, plast under bilen, påfyllning till glykol, påfyllning till servo osv osv. Så de är lite meck, man lär sig den hårda vägen.

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Ok. Du kan ju köra vidare om DU är trygg med det. Jag hade som sagt tänkt på detta hela tiden, oroat mig osv. Är bilen risig och eller har ett mycket lågt värde så kan det kanske kvitta om remmen går av eller inte, bilen är uttjänt oavsett. Jag hade för drygt 20 år sedan en bil som råkade ut för ett kamremshaveri. nästan. Det gnisslade från en rem. Bilen var knappt 3 år gammal men hade gått massor med mil i min ägo (närmare 18000 mil). Minns jag rätt fanns det inget intervall på remmen mer än "kontroll var 9000:e mil o byte vid behov". Oljudet kom från en skuren spännrulle, ljudet kom från när remmen gled mot rullen. jag hade kört så i säkert 400-500 mil. Ren tur.

Senast redigerat av Lockwood (31 augusti 2019)

Vadru
31 augusti 2019 · 10 Inlägg

Jag känner mig inte alls trygg med de, de va därför jag ställde frågan här och hade hoppats på någon kunde säga tvärt emot dig haha. Bilen är inte värd mycket men jag har lagt mycket tid på den så de vore väldigt tråkigt om den gick sönder... De positiva är att jag inte hör några ljud alls från remmen längre. Så får väl se om latheten tar över och jag gasar tills de rasar eller gör om gör rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang