Olja ur sticka på Audi 80 med 5:a.. Startar knappr

p18
1 september 2019 · 5 Inlägg

Ok komp, olja ok. gissar att nåt med vevhusventilation inte funkar..  Startar knappt å dör sen

jaka54
1 september 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Om vi ska kunna hjälpa dig så måste du vara mer precis.
Vevhusventilationen hör inte till de saker som gör att en motor fungerar eller inte fungerar.
1. Har du gnista på stiften?
2. Har du soppa till förbränningsrummen?
3. Har du luft in i motorn?
Det troligaste är att du har luft (om nu inte luftfiltret är helt igensatt) men kolla de övriga två. Utan dessa startar inte motorn.

Utmarks-Loke
1 september 2019 · 5 841 Inlägg

Det jag kommer ihåg från audi 100 med den femcylindriga är att motorn dog om man plockade av oljelocket. Så kanske skulle problem med vevhusventilationen göra att motorn blev svårtstartad, som om oljelocket var halvvägs av

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 september 2019 · 14 058 Inlägg

p18 skrev:
Ok komp, olja ok. gissar att nåt med vevhusventilation inte funkar..  Startar knappt å dör sen

Vad menar du med "olja ur sticka"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
1 september 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Helt rätt ! Tar man av oljepåfyllningslocket på ex Audi 100  med femcyindrig motor ex 2,0E som jag själv har, så stannar motorn. Likadant med oljestickan. Drar man upp den så börjar motorn gå dåligt och stannar så småningom.
Så visst! är det otätt i dessa båda så går motorn inte att starta.

Utmarks-Loke
1 september 2019 · 5 841 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Helt rätt ! Tar man av oljepåfyllningslocket på ex Audi 100  med femcyindrig motor ex 2,0E som jag själv har, så stannar motorn. Likadant med oljestickan. Drar man upp den så börjar motorn gå dåligt och stannar så småningom.
Så visst! är det otätt i dessa båda så går motorn inte att starta.

Precis, så det finns nog ett samband mellan att motorn trycker ut olja genom oljestickan och att den är trögstartad. Frågan är bara vad det beror på.

caromania Forummoderator
1 september 2019 · 9 296 Inlägg

Hur är det med PCV- ventil på dessa? De kan ju krångla och orsaka en del trubbel. Hur gammal är bilen? Audi 80 med femma, då tänker jag 81-83 men det kom väl en femcylindrig 80 även på 90talet? EGR?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang