Bränslepump

Subarupickup
16 oktober 2019 · 3 Inlägg

Har en Subaru pickup 1988 med förgasarmotor och en elektrisk membrampump placerad vid tanken. Mitt problem är att pumpen går så länge jag har tändningen på utan att jag startat motorn. Vad för styrsignaler påverkar reläet.
Med vänliga hälsningar Arne

SvarreE
16 oktober 2019 · 239 Inlägg

Vet inte hur just den funkar men det normala skulle jag säga är att den ska stanna när trycket ökat tillräckligt, Så när flottörhuset är fullt och ventilen stängt bränsleledningen stannar pumpen pga det ökade trycket.
Så kan den ibland hosta till en runda eller så.
Är den relästyrd vet jag inte, sorry

Senast redigerat av SvarreE (16 oktober 2019)

Subarupickup
16 oktober 2019 · 3 Inlägg

Hej tror att det är mer komplicerat än så det finns något som skall stoppa pumpen  vid en eventuell krock jag tror att pumpreläet styrs av en sensor som känner av om motorn roterar. Jag kan inte det här det är lite spekulationer så all hjälp är värdefull.
Arne

SvarreE
16 oktober 2019 · 239 Inlägg

Subarupickup skrev:
Hej tror att det är mer komplicerat än så det finns något som skall stoppa pumpen  vid en eventuell krock jag tror att pumpreläet styrs av en sensor som känner av om motorn roterar. Jag kan inte det här det är lite spekulationer så all hjälp är värdefull.
Arne

Okej
Vet ju inte riktigt vad det är för bil men kan man kanske tänka sig att det är en BRAT

https://www.autozone.com/repairguides/S … 5280067210

Hur känns fig 11 i länken
Där har du en varvtalssensor som är kopplad till pumpen

Subarupickup
16 oktober 2019 · 3 Inlägg

Ja det är en brat, till pumpen går endast +och- matning så jag förstår inte hur man reglerar pumphastigheten. Jag tror efter ha pratat med en kompis att det är så enkelt som du tidigare beskrivit att flottören stoppar tillflödet och då stoppar pumpen.
Arne

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang