Hög tomgång ibland, Volvo V40 t4 från 2000

Hedis62
23 oktober 2019 · 53 Inlägg

Har lite problem med att tomgången ligger på typ 1200 varv när jag kört och kommer fram til tex trafikljus för att efter ca 5-10 sekunder gå ner till normalt runt 800 varv.
Det är ju inte direkt något världsproblem men jag irriterar mig otroligt på det, jag vill helst att grejerna ska fungera till 110%.
Har kollat vacumslangar,rengjort spjällhus och tomgångsmotorn utan resultat.
Motorn går kalasbra och ej trimmad. Har sökt på forumet om liknande problem men inte hittat något.
Någon som har haft liknande eller samma problem?

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:
Jag vill minnas att det ska vara så.
Det är om jag monns rätt en varvtalsutjämningshjälp för att genomföra mjukare växlingar, för att kompensera för de förare som inte möter upp med gasen vid växling.

Så för att få mjuka växlingar då får man aldrig stå mer än 5-10 sekunder vid ett rödljus...? big_smile

Jag har haft 2 st T4 (98 och 02) och en 2.0T (04) och jag har aldrig upplevt det som trådskaparen beskriver. Så någonting är nog fel... Hög tomgång beror ofta på vakumläckage, så startgas och tålamod är nog en bra början.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Kan tillägga att jag däremot har upplevt liknande fel på 850 Turbo / T-5R men då handlade det om att AC´n strulade och motorstyrningen kompenserade för ett motstånd som ej fanns. Så prova för all del att slå av AC´n och se om det förändrar något, även fast jag inte vet om x40-serien har samma motorstyrning.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hedis62
24 oktober 2019 · 53 Inlägg

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Jag vill minnas att det ska vara så.
Det är om jag monns rätt en varvtalsutjämningshjälp för att genomföra mjukare växlingar, för att kompensera för de förare som inte möter upp med gasen vid växling.

Så för att få mjuka växlingar då får man aldrig stå mer än 5-10 sekunder vid ett rödljus...? big_smile

Jag har haft 2 st T4 (98 och 02) och en 2.0T (04) och jag har aldrig upplevt det som trådskaparen beskriver. Så någonting är nog fel... Hög tomgång beror ofta på vakumläckage, så startgas och tålamod är nog en bra början.

//Brådhis

prövade med att att spruta startas på div slangar och anslutningar nu i kväll utan att hitta något läckage, ska göra ett nytt försök under helgen.  Glömde totalt bort det där med att stänga av ac:n för att se ifall det blir någon skillnad.  Tänkte ett tag på att försöka hitta en begagnad tomgångsmotor och prova ifall det hjälper?!  Har inte lust att köpa en ny bara för att prova,men samtidigt så kan ju en begagnad från skroten vara defekt, moment 22 det där.
kanske ska tillägga att jag har inte kört så mycket 500 mil sedan jag köpte den för drygt ett år sedan , har den att åka i då jag har hundarna med mig, kanske gått alldeles för lite å dessutom blivit gubbkörd

Senast redigerat av Hedis62 (24 oktober 2019)

Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Jag vill minnas att det ska vara så.
Det är om jag monns rätt en varvtalsutjämningshjälp för att genomföra mjukare växlingar, för att kompensera för de förare som inte möter upp med gasen vid växling.

Så för att få mjuka växlingar då får man aldrig stå mer än 5-10 sekunder vid ett rödljus...? big_smile

Jag har haft 2 st T4 (98 och 02) och en 2.0T (04) och jag har aldrig upplevt det som trådskaparen beskriver. Så någonting är nog fel... Hög tomgång beror ofta på vakumläckage, så startgas och tålamod är nog en bra början.

//Brådhis

Brukar du växla mycket när du står still vid ett trafikljus?

Men om den funktionen inte finns på den bilen så mindes jag fel eller så var den jag minns också defekt. Det var en 1.8i eller en 1.6, det var mycket länge sedan på -90 talet, med en ganska ny S40...det minns jag iaf.

Nej, men trådskaparen skriver att det är där problemet uppstår. Vid trafikfljus alltså...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2019 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

Brukar du växla mycket när du står still vid ett trafikljus?

Men om den funktionen inte finns på den bilen så mindes jag fel eller så var den jag minns också defekt. Det var en 1.8i eller en 1.6, det var mycket länge sedan på -90 talet, med en ganska ny S40...det minns jag iaf.

Nej, men trådskaparen skriver att det är där problemet uppstår. Vid trafikfljus alltså...

//Brådhis

Ja då är det ett mycket märkligt problem om det inte uppstår vid stopplikt eller väjningsplikt.

För då brukar man växla mer än vid trafikljus...?

Hursom, trådskaparen skriver ingenting om att problemet uppstår vid växling utan just när han/hon stannat vid t.ex. ett trafikljus (vi får anta att just trafikljuset i sig inte bidrar och således bara var ett exempel på när man står still) så därav är kanske funktioner för mjuka växlingar inte riktigt aktuella. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hedis62
25 oktober 2019 · 53 Inlägg

Jodå, ligger jag och kör i typ 100 och trycker ner kopplingen eller lägger i friläget ligger tomgången på ungefär 1200 varv för att efter 5-10 sekunder gå ner till runt 800 varv.
Samma sak när jag körde in i carporten idag så när jag stannat och lagt i friläge så var tomgången 1200 varv för att sedan gå ner.
Irriterande till max,,,vill ju att den ska ner direkt som jag släpper gasen.

Stod i valet och kvalet mellan en mb c-klass diesel eller en volvo v40 t4 ,valet föll på den här för att den hade full servicehistorik och gick superb då men nu börjar jag nästan ångra att jag köpte en bensinare.

Senast redigerat av Hedis62 (25 oktober 2019)

Hedis62
8 november 2019 · 53 Inlägg

Problemet löst,,,tror jag.
Började om från början i veckan och plockade ner spjällhus tomgångsmotor och det mesta av vacumslangarna luftburk och gjorde rent grejerna på nytt samt synade alla slangar.
Hittade inget fel på nåt men efter montering så fungerar det som jag vill, hoppas nu bara att det håller i sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang