V40 2000: kallare motor efter byte av kylarvätska

Oussama
24 november 2019 · 37 Inlägg

Hej!

För ett par månader sedan tömde jag ur kylarvätskan på min bil och bytte ut mot ny. Under bytet skruvade jag loss termostaten för att tömma så mycket det går av kylarvätskan.

Efter färdigställandet tycker jag att motorn tar längre tid på sig att värmas samt att när den är varmkörd så står visaren ett streck under mitten strecket. Tidigare har den stått på mittenstrecket när den är varmkörd.

Jag börjar nu misstänka fel på termostaten.

Bilen är V40 2000

Mina frågor är:
* En teori är att jag råkade montera termostaten upp och ner, kan det resultera i symptomen ovan? (går det överhuvudtaget att montera den upp och ner?)
* är termostaten känslig? Alltså går lätt sönder vid beröring
* kan det vara luft i systemet?
* kan det vara en naturlig effekt av förnyad kylarvätska?

Hjälp till med förslag och tipsa gärna om andra möjliga orsaker

Tack på förhand!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 november 2019 · 14 007 Inlägg

Oussama skrev:
Hej!

För ett par månader sedan tömde jag ur kylarvätskan på min bil och bytte ut mot ny. Under bytet skruvade jag loss termostaten för att tömma så mycket det går av kylarvätskan.

Efter färdigställandet tycker jag att motorn tar längre tid på sig att värmas samt att när den är varmkörd så står visaren ett streck under mitten strecket. Tidigare har den stått på mittenstrecket när den är varmkörd.

Jag börjar nu misstänka fel på termostaten.

Bilen är V40 2000

Mina frågor är:
* En teori är att jag råkade montera termostaten upp och ner, kan det resultera i symptomen ovan? (går det överhuvudtaget att montera den upp och ner?)
* är termostaten känslig? Alltså går lätt sönder vid beröring
* kan det vara luft i systemet?
* kan det vara en naturlig effekt av förnyad kylarvätska?

Hjälp till med förslag och tipsa gärna om andra möjliga orsaker

Tack på förhand!

Tror inte att det går att sätta termostaten upp och ner.
Tror inte att den går sönder så lätt.
Skulle det vara luft i systemet så tror jag snarare att tempvisaren går ännu högre än tidigare.
Det sista kan vara en naturlig effekt av ny kylvätska.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Oussama
24 november 2019 · 37 Inlägg

Tack för ditt svar Vettemannen. Får då anta att det är ok, alternativt öppna och inspektera termostaten och kanske t.o.m byta ut den för att vara på den säkra sidan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang