torsen
1 december 2019
· 7 238 Inlägg
Ivel skrev:
torsen skrev:
Ivel skrev:
Eller en BX 19 GT.
Ursäkta Ivel men...…..
Min BX 19 GT 1986 JRS 968, som jag köpte ny hos Bilimporten i Eskilstuna AB 1985-11-22, hade vita dimljus.
En j#¤&a skitbil som strulade tills jag bytte bort den mot en Lexus(Sveriges första).
Kanske var det GTI som hade gula dimljus.
Har du ägt en sådan?
Inte behöver du be om ursäkt.
Det fanns bägge sorterna, men mestadels var det fransk och brittiskt sålda vagnar som fick gula.
BX har jag haft några, 1st 14, 2st 16, 1st 19 Break samtliga Mk2 med insprutning samt 1st 17 Turbodiesel.
Hade önskat en Mk1 med badrumsvåg och satelliter samt sönderfallande innertak, men dom är svårhittade.
CX2400 Pallas.
AX GTI.
VISA GT.
ZX 1.9 Tdi.
Xsara 1.4.
2CV 475cc.
Har också passerat, kan ha glömt någon iofs.
Intressant det där med att du haft 2CV 475cc.
652cc vet jag finns i bl a Axel och Visa.
Själv har jag ägt A 375cc, AZ 425cc, AYA 425 cc, AYA 2 435cc, AYA3 602cc, och AYB 602 cc.
Kan även förekomma andra beteckningar på samma motorer med obetydliga avvikelser, t ex vanlig eller centrifugalkoppling, Berline eller Camionnette etc.
Sammanlagt 2CV(alla utföranden), Dyane, AMI 6, AMI 8, GS, GSA, AX och BX = drygt 50 Cittror.
Härutöver har min dotter haft en Xsara och har för närvarande en Cactus (tyvärr med "automatådan" mot min inrådan) samt en son ägt en Picasso C4GPE(som inte rosade marknaden).
Glömde att jag även har en Xantia, en svart labbetik, min fjärde totalt av de 8 hundar(tikar) jag levt med.
Analogt med att Caroline af Ugglas lilla hund heter Niva(lite långsökt, men....)
Vi har kört våra Nivor tillsammans i spenaten flera gånger, tillsammans med Heinz.
Senast redigerat av torsen (1 december 2019)