Tändspole enkel fråga

Pcardin
25 december 2019 · 27 Inlägg

Kan ngn bekräfta till 110% att blå kabel går till minus på denna typ av tändspole (typ Volvo 850, v70 mfl.) och röd till plus. Har en utan kablar där inte modulen skall användas och blir väl kattskit om man kopplar fel och vrider om..

https://www.google.com/search?q=tä … &dpr=3

(problem ladda upp bild, funkar ej länk så googla "tändspole Volvo 850")

Tack på förhand

torsen
26 december 2019 · 7 198 Inlägg

Tändspolens anslutningar är väl märkta "+" och "-".
Kolla och slå på tändningen om det inte finns ström då hos den röda kabeln.
Den ska då anslutas till "+" på tändspolen.
Anslut en multimeter på Ohm eller ringsignal mellan jord och den blå kabeln.
Rotera motorn och du får utslag/signal på/från multimetern, flera varje varv.
Då är detta kabeln som ska anslutas till minus på tändspolen.
Lycka till!

Pcardin
29 december 2019 · 27 Inlägg

Tack för svar torsen

Nej det är just det den tyvärr inte är, den har en konformad symbol på ena och två på den andra. Typ V och W.

Med multimetern svart på motor jord så får jag 11,6v på blå kabel, 0 på röd när jag slår på tändningen. Då skulle blå va plus??

Brådhis * Voff voff *
29 december 2019 · 10 244 Inlägg

Utan att veta: Det är inte så att det jordar i plattan som den sitter på...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pcardin
2 januari 2020 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:
Utan att veta: Det är inte så att det jordar i plattan som den sitter på...?

//Brådhis

Grejen är den att motorn denna går ihop med är en b234f och denna modell av tändspole är vad jag kan hitta till Volvo 850 och således ej en b23. Jag skall nu byta till en 740/940 tändspole och denna är om jag inte har fel märkt +/- på polerna. Då kvarstår finna ut vilken kabel som är respektive så denna kopplas rätt

Pcardin
2 januari 2020 · 27 Inlägg

torsen skrev:
Tändspolens anslutningar är väl märkta "+" och "-".
Kolla och slå på tändningen om det inte finns ström då hos den röda kabeln.
Den ska då anslutas till "+" på tändspolen.
Anslut en multimeter på Ohm eller ringsignal mellan jord och den blå kabeln.
Rotera motorn och du får utslag/signal på/från multimetern, flera varje varv.
Då är detta kabeln som ska anslutas till minus på tändspolen.
Lycka till!

Har nu kört med multimetern igen

Vanlig växelström

Tändning - blå 11,7v, röd 0
Start - blå 8,5v, röd 0

Ohm

Tändning - blå 0, röd 2,5
Start - blå 0, röd 5,4 blinkar/tecken sen 5,4, blink 5,4 osv..

Har köpt en ny tändspole som är märkt plus och minus, har jag rätt i att blå då ska till plus och röd till minus.?

Sen skall signalkabel till t. Ex. Varvräknare gå till samma som röd? Detta går lite emot min begränsade kunskap då röd oftast är plus

torsen
3 januari 2020 · 7 198 Inlägg

Pcardin skrev:

torsen skrev:
Tändspolens anslutningar är väl märkta "+" och "-".
Kolla och slå på tändningen om det inte finns ström då hos den röda kabeln.
Den ska då anslutas till "+" på tändspolen.
Anslut en multimeter på Ohm eller ringsignal mellan jord och den blå kabeln.
Rotera motorn och du får utslag/signal på/från multimetern, flera varje varv.
Då är detta kabeln som ska anslutas till minus på tändspolen.
Lycka till!

Har nu kört med multimetern igen

Vanlig växelström

Tändning - blå 11,7v, röd 0
Start - blå 8,5v, röd 0

Ohm

Tändning - blå 0, röd 2,5
Start - blå 0, röd 5,4 blinkar/tecken sen 5,4, blink 5,4 osv..

Har köpt en ny tändspole som är märkt plus och minus, har jag rätt i att blå då ska till plus och röd till minus.?

Sen skall signalkabel till t. Ex. Varvräknare gå till samma som röd? Detta går lite emot min begränsade kunskap då röd oftast är plus

Röd brukar gå till "+"/"15" på tändspolen.
Minus brukar anslutas till tändspolen medelst brun(Bosch/DIN-standard), svart eller blå ledning.

B t w så har jag hört talas om dem som regelbundet skiftar plus och minus på tändspolen på Citroen 2CV (som har en mycket speciell tändspole) i avsikt att få materialvandringen mellan avbrytakontakterna jämn.(materialet vandrar "tillbaka"?).

Pcardin
5 januari 2020 · 27 Inlägg

torsen skrev:

Pcardin skrev:

torsen skrev:
Tändspolens anslutningar är väl märkta "+" och "-".
Kolla och slå på tändningen om det inte finns ström då hos den röda kabeln.
Den ska då anslutas till "+" på tändspolen.
Anslut en multimeter på Ohm eller ringsignal mellan jord och den blå kabeln.
Rotera motorn och du får utslag/signal på/från multimetern, flera varje varv.
Då är detta kabeln som ska anslutas till minus på tändspolen.
Lycka till!

Har nu kört med multimetern igen

Vanlig växelström

Tändning - blå 11,7v, röd 0
Start - blå 8,5v, röd 0

Ohm

Tändning - blå 0, röd 2,5
Start - blå 0, röd 5,4 blinkar/tecken sen 5,4, blink 5,4 osv..

Har köpt en ny tändspole som är märkt plus och minus, har jag rätt i att blå då ska till plus och röd till minus.?

Sen skall signalkabel till t. Ex. Varvräknare gå till samma som röd? Detta går lite emot min begränsade kunskap då röd oftast är plus

Röd brukar gå till "+"/"15" på tändspolen.
Minus brukar anslutas till tändspolen medelst brun(Bosch/DIN-standard), svart eller blå ledning.

B t w så har jag hört talas om dem som regelbundet skiftar plus och minus på tändspolen på Citroen 2CV (som har en mycket speciell tändspole) i avsikt att få materialvandringen mellan avbrytakontakterna jämn.(materialet vandrar "tillbaka"?).

Det som går emot den logiken för mig är att jag i samma veva skall koppla på varvräknare på tändspole, dennes signalkabel får absolut inte vidröra +. Kopplar jag då röd till plus och blå till minus så skall logiskt varvräknarens signalkabel gå till blå - som ger kring 12v på första tändningsläge = död varvräknare??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang