Genomgång 900S CV U9

Köptes som ett litet projekt som visade sig innehålla några oväntade överraskningar. Syftet är att gå igenom bilen så gott jag kan trots ingen tidigare erfarenhet av og900 och att ha den i brukbart skick till säsongen 2020!

Dros

  • 36 Följare
  • 10 067 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 april
Dros
28 februari · 63 Inlägg
#61

Rick50 skrev:
Det låter ju inte dåligt! Min har dessvärre rostat igenom på ena tröskeln, något jag ska fixa omgående. Förutom det är skärmarna inte i så bra skick. Det har främst rostat igenom på 3 ställen vad jag vet hittills. Annars så är det ytrost som behövs tas hand om. Men dörrar har överlag klarat sig bra. Något som är positivt! Haha smile

Oj då har du lite att pyssla med! Dörrarna brukar vara kexiga i nedkant så fina dörrar är ju ett stort plus smile Det finns så mycket man vill göra på bilen att man knappt vet vart man skall börja men att få den i körbart skick är första prio nu!

Rick50
28 februari · 54 Inlägg
#62

Dros skrev:

Rick50 skrev:
Det låter ju inte dåligt! Min har dessvärre rostat igenom på ena tröskeln, något jag ska fixa omgående. Förutom det är skärmarna inte i så bra skick. Det har främst rostat igenom på 3 ställen vad jag vet hittills. Annars så är det ytrost som behövs tas hand om. Men dörrar har överlag klarat sig bra. Något som är positivt! Haha smile

Oj då har du lite att pyssla med! Dörrarna brukar vara kexiga i nedkant så fina dörrar är ju ett stort plus smile Det finns så mycket man vill göra på bilen att man knappt vet vart man skall börja men att få den i körbart skick är första prio nu!

Japp, det har jag absolut! Men jag känner att det är kul med ett rullande projekt. smile Samma här, ska se till att hålla den rullande ett bra tag.

Dros
1 mars · 63 Inlägg
#63

Rick50 skrev:

Dros skrev:

Rick50 skrev:
Det låter ju inte dåligt! Min har dessvärre rostat igenom på ena tröskeln, något jag ska fixa omgående. Förutom det är skärmarna inte i så bra skick. Det har främst rostat igenom på 3 ställen vad jag vet hittills. Annars så är det ytrost som behövs tas hand om. Men dörrar har överlag klarat sig bra. Något som är positivt! Haha smile

Oj då har du lite att pyssla med! Dörrarna brukar vara kexiga i nedkant så fina dörrar är ju ett stort plus smile Det finns så mycket man vill göra på bilen att man knappt vet vart man skall börja men att få den i körbart skick är första prio nu!

Japp, det har jag absolut! Men jag känner att det är kul med ett rullande projekt. smile Samma här, ska se till att hålla den rullande ett bra tag.

Man brukar tröttna när det inte finns något kvar att göra, tur att både du och jag har att göra framöver wink

Dros
1 mars · 63 Inlägg
#64

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-83dafcac2efbb06075fea177be39e5e7.jpg

Hydraulsystemet ute, väntar nu på ny olja jag beställt. Passade på att rengöra monteringsdetaljerna också.

Rick50
2 mars · 54 Inlägg
#65

Dros skrev:

Rick50 skrev:

Dros skrev:

Oj då har du lite att pyssla med! Dörrarna brukar vara kexiga i nedkant så fina dörrar är ju ett stort plus smile Det finns så mycket man vill göra på bilen att man knappt vet vart man skall börja men att få den i körbart skick är första prio nu!

Japp, det har jag absolut! Men jag känner att det är kul med ett rullande projekt. smile Samma här, ska se till att hålla den rullande ett bra tag.

Man brukar tröttna när det inte finns något kvar att göra, tur att både du och jag har att göra framöver wink

Så sant, men när den är fräsch kan man ju lägga tid på att göra den personligare smile

Dros
12 mars · 63 Inlägg
#66

Trasig o-ring var anledningen till att den ena hydraulkolven läckte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-54cf3ad056d6f730b346f1fc0ee49693.jpg

Pumpen och reservoaren rengjord. Insex 3/16 fick jag köpa för att få bort pluggen.https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-613c55dda101693825b62e17902e85a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-21fe8f71d7880ae18076249550253fd0.jpg

Nya kolvarna på plats, nu skall systemet "blödas" på luft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-28296cdf413648ac754b0608e3622799.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-33e845046966dfd50ca9541bd0b37ece.jpg

Mr_SunBear
14 mars · 16 Inlägg
#67

Kul uppdatering. Får du tag på nya oringar så lär ju de gamla kolvarna fungera igen. På min cabbe gick en ögla sönder i godset, det brast helt enkelt. Den i toppen på kolven, den är dock gängad. Men lyckades få tag på nya ersättningsgrejor i från USA till en struntsumma (tips via en sabb fb sida). Sett att dessa delar säljs här i Europa nu för helt galna priser.

Dros
14 mars · 63 Inlägg
#68

Mr_SunBear skrev:
Kul uppdatering. Får du tag på nya oringar så lär ju de gamla kolvarna fungera igen. På min cabbe gick en ögla sönder i godset, det brast helt enkelt. Den i toppen på kolven, den är dock gängad. Men lyckades få tag på nya ersättningsgrejor i från USA till en struntsumma (tips via en sabb fb sida). Sett att dessa delar säljs här i Europa nu för helt galna priser.

Kommer slänga kolvhusen men har sparat öglorna, kolvstängerna och nipplarna som är i mycket bra skick smile

Dros
19 mars · 63 Inlägg
#69

Har nu monterat tillbaka pump och kolvar i bilen men inte fått fast dem i sufflettmekanismen. Visade sig att öglorna på originalkolvarna har 7mm gods och de nya eftermarknads 9mm gods. Har stått och våtslipat ner tjockleken på gummibussningarna men är inte klar än, bör vara 6mm om jag räknat rätt.https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-ae7661814f052106306e8d5010e7642f.jpg

Gjorde även lite fynd på skroten igår. Handskfack i betydligt bättre skick (överst), bakre askkopp som saknades i min bil samt en skumgummibälg till mittkonsolllen.https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-265c4b003a2d93d4fbc2bdf31f3539e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-cb302b378daaef599d1f9742461a065e.jpg

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
19 mars · 848 Inlägg
#70

Snyggt, inte riktig samma modell. Men jag tycker den nya med 900 loggan var snyggare. Har du flyttat över låset också? vad jag minns så är det bara att släppa skruven på låsets insida / mot handskfacket

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Dros
19 mars · 63 Inlägg
#71

vw_audi skrev:
Snyggt, inte riktig samma modell. Men jag tycker den nya med 900 loggan var snyggare. Har du flyttat över låset också? vad jag minns så är det bara att släppa skruven på låsets insida / mot handskfacket

Nepp, luckan med 900 loggan är från en -88. Tycker också den är snyggare men jag sparar nog originalluckan ifall jag skulle ge mig på att fixa den i framtiden.
Låset har jag inte flyttat över, testade med nyckeln i bägge låsen och det fungerade.

Mew
19 mars · 1 211 Inlägg
#72

Dros skrev:

vw_audi skrev:
Snyggt, inte riktig samma modell. Men jag tycker den nya med 900 loggan var snyggare. Har du flyttat över låset också? vad jag minns så är det bara att släppa skruven på låsets insida / mot handskfacket

Nepp, luckan med 900 loggan är från en -88. Tycker också den är snyggare men jag sparar nog originalluckan ifall jag skulle ge mig på att fixa den i framtiden.
Låset har jag inte flyttat över, testade med nyckeln i bägge låsen och det fungerade.

Bra inbrottsskydd. lol

Håller med, den nya är snyggare. tongue

Senast redigerat av Mew (19 mars )

Dros
19 mars · 63 Inlägg
#73

Mew skrev:
Bra inbrottsskydd. lol

Håller med, den nya är snyggare. tongue

Eller hur! Bäst att inte förvara något mer värdefullt där.
Skulle helst vilja ha med fejkträ matchande instrumentpanelen men denna får duga så länge smile

Dros
20 mars · 63 Inlägg
#74

Hyrde en klädseltvätt och har nu våtsugit hela interiörmattan. Mattan var i princip mättad med damm och annat snusk. Fläcken på förarsidan går inte bort men det kan jag leva med.https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-511310e7dd60351847a566aba1d1b194.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-1767d6c66618990cd63a5e1032f9ed53.jpg

Rick50
20 mars · 54 Inlägg
#75

Dros skrev:
Hyrde en klädseltvätt och har nu våtsugit hela interiörmattan. Mattan var i princip mättad med damm och annat snusk. Fläcken på förarsidan går inte bort men det kan jag leva med.https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-511310e7dd60351847a566aba1d1b194.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214767/214767-1767d6c66618990cd63a5e1032f9ed53.jpg

Snyggt gjort! Hur jobbigt är det att få ut hela mattan?

benny900
21 mars · 5 Inlägg
#76

Bra jobb du gör och en tråd jag ska följa. 2004 köpte jag en og900 aero cab -92 från Florida och det blir lite flashback eftersom det är samma snygga färg. Det var en härlig bil och en rullande renovering där jag gjorde det mesta.
Angående hydraulkolvarna så hade jag läck på den ena där en kompis med hydraulutrustning på firman gjorde en ny packning av standardmaterial. Funkade perfekt. Hydrauloljan som Saab föreskrev kunde jag inte få tag på och på Saab reservdelar kliade de sig bara i huvudet. Men kompisen som lagade cylindern sa det går alldeles utmärkt med Biltema bio hydraulolja. Och det stämde.

Dros
21 mars · 63 Inlägg
#77

Rick50 skrev:
Snyggt gjort! Hur jobbigt är det att få ut hela mattan?

Du behöver lossa sittdelen till baksätet, framstolarna, tröskelplåtarna samt lite andra ställen där den är inklämd. Inte så svårt men tar ett litet tag.

Rick50
21 mars · 54 Inlägg
#78

Dros skrev:

Rick50 skrev:
Snyggt gjort! Hur jobbigt är det att få ut hela mattan?

Du behöver lossa sittdelen till baksätet, framstolarna, tröskelplåtarna samt lite andra ställen där den är inklämd. Inte så svårt men tar ett litet tag.

Tack! Skulle behöva göra det själv när möjligheten finns.

Dros
21 mars · 63 Inlägg
#79

benny900 skrev:
Bra jobb du gör och en tråd jag ska följa. 2004 köpte jag en og900 aero cab -92 från Florida och det blir lite flashback eftersom det är samma snygga färg. Det var en härlig bil och en rullande renovering där jag gjorde det mesta.
Angående hydraulkolvarna så hade jag läck på den ena där en kompis med hydraulutrustning på firman gjorde en ny packning av standardmaterial. Funkade perfekt. Hydrauloljan som Saab föreskrev kunde jag inte få tag på och på Saab reservdelar kliade de sig bara i huvudet. Men kompisen som lagade cylindern sa det går alldeles utmärkt med Biltema bio hydraulolja. Och det stämde.

Tackar! Kul att du haft en likadan bil, varför sålde du den?
Jag misstänkte o-ringen men jag hade redan beställt nya så jag plockade isär de gamla av ren nyfikenhet. Just nu kör jag med SAAB original hydraulolja för servosystem och suffletter smile

Dros
21 mars · 63 Inlägg
#80

Rick50 skrev:

Dros skrev:

Rick50 skrev:
Snyggt gjort! Hur jobbigt är det att få ut hela mattan?

Du behöver lossa sittdelen till baksätet, framstolarna, tröskelplåtarna samt lite andra ställen där den är inklämd. Inte så svårt men tar ett litet tag.

Tack! Skulle behöva göra det själv när möjligheten finns.

Jag är inte säker men tror den är tvådelad på övriga modeller av 900 så du borde nog kunna plocka ur den lättare smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang