1.
Plocka av panelerna nere vid mittkonsolen, på båda, sidorna
Kolla så att luftspjällen rör sig, när du vrider på reglagen. Helst inte bara armarna, utan själva spjällen, vilket innebär att du får lossa luftsstosar.
2.
Vänd dig till någon firma och be dem provtrycka kylsystemet.
Misstänker läckage ovan kylvätskeytan.
Men testa o byt locket till expansionskärlet. Har oftast två ventilfunktioner. Ska vara originallock.
Den ena funktionen reglerar trycket vid varm motor så att det är ett konstant övertryck i systemet. Den andra släpper in luft när kylvätskan svalnar.
Funkar inte detta med övertryck, så får du luftblåsor i kylvätskan, alltså luft, som kan göra att kupevärmen blir dålig.
Och det händer oftast då motorn får arbeta lite hårdare.
Eftersom de flesta kylsystem i dag är självluftande, så funkar värmen i kupen, när motorn svalnat och sedan körs med låg belastning till körvboa.
Senast redigerat av Meaganeowner (19 januari 2020)