Regler kring byte till LED baklampor?

granadadr
27 januari 2020 · 7 288 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:
Att byta baklykta är tillåtet om den nya baklyktan är e-märkt.
Att byta ljuskällor i baklyktan till annan typ, från glödtråd till LED exempelvis, är inte tillåtet då upphör lyktans e-märkning att upphöra pga modifikation.

Du ska då alltid komma med de tråkiga led-orden att det mesta i slutändan är olagligt!

Tänkte sprida lite ljus i (glöd)tråden, men du verkar ju strålande ändå. Är du på lyset?

jag ser ett ljus i tunneln smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Deception
27 januari 2020 · 97 Inlägg

Tänkte "belysa" ämnet lite då jag har bra insyn i branschen..

Vid en vanlig kontrollbesiktning är det viktigaste att allt lyser med rätt färg, på rätt sätt och att reflex i rätt färg finns. E-märkning bryr sig knappast någon besiktningstekniker om.

Det kan däremot bli problem om du ska göra en registreringsbesiktning eller om du råkar ut för en flygande besiktning då det är lite andra regler som gäller då.

Ser det bara vettigt ut och allt funkar som det ska, i rätta färger och på rätt sätt brukar man inte bry sig. Detta kommer från en besiktningstekniker med 30+års erfarenhet.

Däremot är det strikt förbjudet med led i dimstrålkastare och halvljus.
P-ljus osv är ok så länge färgen är rätt.

Senast redigerat av Deception (27 januari 2020)

torsen
28 januari 2020 · 7 236 Inlägg

Ivel skrev:

Deception skrev:
Tänkte "belysa" ämnet lite då jag har bra insyn i branschen..

Vid en vanlig kontrollbesiktning är det viktigaste att allt lyser med rätt färg, på rätt sätt och att reflex i rätt färg finns. E-märkning bryr sig knappast någon besiktningstekniker om.

Det kan däremot bli problem om du ska göra en registreringsbesiktning eller om du råkar ut för en flygande besiktning då det är lite andra regler som gäller då.

Ser det bara vettigt ut och allt funkar som det ska, i rätta färger och på rätt sätt brukar man inte bry sig. Detta kommer från en besiktningstekniker med 30+års erfarenhet.

Däremot är det strikt förbjudet med led i dimstrålkastare och halvljus.
P-ljus osv är ok så länge färgen är rätt.

Menar du att det är olika regelverk gällande vem som kontrollerar bilen?

Inte olika regelverk - men olika tillämpning av regelverket.
Sålunda tar sig de nya profitörerna från utlandet, som inte skattar i Sverige, annan tolkningsfrihet jämfört med ASB.
Avsiktligt, för att få flera kunder, eller oavsiktligt?
Har själv anmält Carspect till Swedac p g a de förstas inkompetens vid besiktningsbedömningar.
Vid rekryteringen räcker det med "att ha ett bilintresse", enligt en nyanställd besiktningstekniker hos annat företag än ASB.

Deception
28 januari 2020 · 97 Inlägg

Det finns saker som godkänns vid en kontrollbesiktning men som underkänns på en regbesiktning och flygande för att ja, reglerna tillämpas annorlunda.

T.ex. får du på en kontrollbesiktning ha gula lampor i halvljuset då det enligt handboken står att man får ha gult eller vitt ljus framåt. Däremot så bryter/kan det bryta mot helfordonsgodkännandet vilket innebär att polisen kan underkänna det, vilket jag själv varit med om.

Det finns flera exempel på liknande saker.
Många importerade pickisar är reggade med "utanpåliggande körriktningsvisare av magnetfotsmodell". Ofta för att de har röda blinkers original.
Detta just för att bilens ursprungliga belysning inte uppfyller kraven vid reg. Efter reggen plockas oftast de där bort och med tiden byggs lyktan om så du får rätt färg på originallyktor osv.
När du sen rullar in på en kontrollbesiktning så ser teknikern att bilen är reggad med utanpåliggande "temporär" belysning.

Bilen kanske har alla reflexer och lampor i rätt färg och rätt funktion, men du kan ändå bli förelagd om ny reg eftersom bilen inte stämmer med vad som står inskrivet. Däremot är det sällan det händer.

Senast redigerat av Deception (28 januari 2020)

rcy
28 januari 2020 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Vid rekryteringen räcker det med "att ha ett bilintresse", enligt en nyanställd besiktningstekniker hos annat företag än ASB.

Och du tror det är annorlunda på ASB?
Jag har en bekant (eller ja, faktiskt flera) som jobbar på ASB, och han har absolut inget bilintresse överhuvudtaget, och inte heller någon som helst kompetens eller erfarenhet inom området. Jag har flera gånger frågat honom om besiktningstekniska saker såsom huruvida något är tillåtet eller inte, och svaret blir varenda gång "hur fan ska jag kunna veta det?". Tanken att det faktiskt är ganska exakt sådant han jobbar med dagligen verkar aldrig ha slagit honom. En mindre engagerad och mer okunnig människa är nog svårt att hitta. Han spenderar hela dagarna med att besikta bilar, men har absolut noll koll på vad det handlar om så hur han fick jobbet är för mig en gåta.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Deception
28 januari 2020 · 97 Inlägg

Jag har också sett såna skräckexempel.. Man fattar knappt vad vissa skrivit på protokollet ibland. Själv höll jag på att få en tvåa på original DRL på en bil jag hade..

Det är säkert olika beroende på platschef osv men den stationen jag har störst erfarenhet av (Opus) har som generellt krav 3 års branschvana från fordonsbranschen alternativt och helst i kombination fordonstekniskt gymnasium.
Därutöver får man göra ett teoriprov och ett praktiskt prov innan man blir anställd.

Blir man anställd måste man gå en obligatorisk utbildning på 1-3 månader och klara proven oavsett om du varit meck i 20 år eller inte. Därefter får man gå lära med en erfaren kollega och därefter får man jobba själv, men chefen går igenom dina protokoll ett tag innan du släpps helt fri. Utöver det så gör Swedac oannonserade besök och låtsas vara kunder med jämna mellanrum för att säkerställa kvalitet. Utöver det ska det finnas interna kontroller och inspektioner.

Med andra ord så brukar de som är totala katastrofer rensas ut rätt fort.

Sen ska man komma ihåg att även besiktningstekniker är människor och alla kan fela. Tycker man att något är helt galet så är enklaste vägen att gå till stationschefen  så brukar det lösa sig på ett eller annat sätt.

Det stora problemet åt andra hållet sett från besiktningsmannens vy är rättshaveristerna som läst lite för mycket på forum och tror sig alltid ha rätt. När denne sedan blir underkänd klart och tydligt på något helt uppenbart står kunden sedan och grinar och hotar med Swedac, pressen osv.

Som besiktningstekniker som för övrigt är ett ganska kul jobb, så är okunniga kunder med dålig attityd det mest påfrestande med hela jobbet. Det folk måste fatta, privat bolag eller ej, så är det myndighetsutövning, ingen hobbyverksamhet. Då ska kraven vara höga på teknikerna, men folk ska också kunna bete sig. Därav att jag numer jobbar med något annat där jag slipper träffa kunder tongue

Senast redigerat av Deception (28 januari 2020)

Deception
28 januari 2020 · 97 Inlägg

Ivel skrev:
"Olika tillämpning".
Jag vill påstå att oavsett hur regler tillämpas så behöver fordonet vara på ett godkänt vis för att få framföras på allmän väg, att det sedan inte kontrolleras grundligt av uppenbara orsaker som bla kostnad gentemot kund samt tidsåtgången är en annan sak.

Den gamla käpphästen "bara för att bilen är godkänd behöver den inte vara laglig" kommer väl till pass.

Vidare har jag efter samtal med teknisk support diskuterandes varför en AUDI A4 2.8 q -99 får köras på bromsprovaren men inte en Passat 2.8 Syncro -99 fått svaret att det är för att Syncro inte håller för den behandlingen då det påstods vara olika system.
Bilarnas drivlinor är dock identiska.
Men det är nog å andra sidan VAGS fel och bristande information.

Precis.

Under en lång tid fick man köra alla BMW med xdrive i bromsprovaren förutom 320xi/XD. Ingen fattade varför och när frågan togs upp på högre ort så ändrade sig BMW och tillät även 320 att köras i bromsprovaren. Eller de medgav att det gick snarare.

Vad gäller nyare Audi så kan man köra de flesta men på olika sätt.

A3/S3 har Haldex så där ska tändningen vara av vid provet. A4, A6 är som att köra en framhjulsdriven. A5, A7 och samtliga Q-bilar får inte köras av okänd anledning trots att de har quattro. Undantaget är Q3 som har Haldex men ändå inte får köras av oklar anledning.

Men som du säger så beror det oftast på att biltillverkarna inte gett klara direktiv.

Senast redigerat av Deception (28 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang