Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

torsen
31 januari · 3 771 Inlägg
#41

Ivel skrev:
Varför?
Miljösnällare.
Energieffektivt, mindre "eldande för kråkorna".
Mer ekonomiskt jämfört med en jämngammal och jämnstor bil.
Trevligare drivlina.
Kan "tanka" hemma, på stormarknadens parkering, på snabbmatskedjan.
Är oberoende av oligarker och skumma regimer.
Stödjer inte det omfattande barnarbetet kring oljeborrning, ja fler barn arbetar inom den industrin än elbilsbatteriindustrin. Även om just du har en "känsla" utan förankring i fakta.
Stödjer inte miljöförstöringen inom oljeborrning, ja oljeborrning ger upphov till betydligt större miljöproblem än utvinningen av jordartsmetaller. Även om just du har en "känsla" utan förankring i fakta.
Driver min bil utan fossila utsläpp.
Behöver inga oljebyten, filterbyten för olja eller insugsluft.
Mindre krånglande elektronik såsom avsaknad av startmotor, generator.
Mindre krånglande kraftförsörjningssystem, inga pumpar, rör, slangar eller filter.
Jag är teknikintresserad, bilintresserad och relativt kunnig inom området så jag ser det som ett naturligt steg i utvecklingen gällande drivmedel.
Det är några orsaker till varför jag kör elbil, det finns givetvis fler.

Jaha, det var ord och inga visor.
Men hur tror du elen alstras?
Nu när allt fler kärnkraftverk av "miljövänner" stängs av?
Hur är det med giftigheten hos batterierna vid tillverkningen och vid en krock.
Färsk statistik, enligt media senaste dagarna, visar att elbilar krockar 50 % oftare.
Har du hört räddningstjänstens åsikter om elbilar och deras "själv-/återantändning inom 14 dagar?
Som villaägare med laddning hemma måste du gå upp i huvudsäkring, vilket inte är gratis.
Hur klarar du en långkörning från t ex Eskilstuna till norr om Borgafjäll på "inlandsvägar".
Finns inte så många McDonalds från Sundsvall utefter rv 331.
Var och en får ha sina uppfattningar.
Jag uppskattar dina inlägg och uppgifter som brukar vara väl dokumenterade och svåra att ifrågasatta.
Men dina åsikter i den här frågan väger mera över åt önsketänkande än åt den reella verkligheten.
Menar inte att du skriver osanning - men anser du utelämnar vissa uppgifter som missgynnar din uppfattning.
Med full respekt/Torsen.

Ivel
31 januari · 1 233 Inlägg
#42

Svarte_Orm skrev:

Ivel skrev:
Är oberoende av oligarker och skumma regimer.

big_smile Vänta bara, nu är det nog inte länge kvar innan vår regim kopplar greppet på elbilsägarna

Vår regim är till ca 60% skum. Tyvärr blir det inte fördelaktigare med de mandaten för elbilsvurmare.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Ivel
31 januari · 1 233 Inlägg
#43

torsen skrev:

Ivel skrev:
Varför?
Miljösnällare.
Energieffektivt, mindre "eldande för kråkorna".
Mer ekonomiskt jämfört med en jämngammal och jämnstor bil.
Trevligare drivlina.
Kan "tanka" hemma, på stormarknadens parkering, på snabbmatskedjan.
Är oberoende av oligarker och skumma regimer.
Stödjer inte det omfattande barnarbetet kring oljeborrning, ja fler barn arbetar inom den industrin än elbilsbatteriindustrin. Även om just du har en "känsla" utan förankring i fakta.
Stödjer inte miljöförstöringen inom oljeborrning, ja oljeborrning ger upphov till betydligt större miljöproblem än utvinningen av jordartsmetaller. Även om just du har en "känsla" utan förankring i fakta.
Driver min bil utan fossila utsläpp.
Behöver inga oljebyten, filterbyten för olja eller insugsluft.
Mindre krånglande elektronik såsom avsaknad av startmotor, generator.
Mindre krånglande kraftförsörjningssystem, inga pumpar, rör, slangar eller filter.
Jag är teknikintresserad, bilintresserad och relativt kunnig inom området så jag ser det som ett naturligt steg i utvecklingen gällande drivmedel.
Det är några orsaker till varför jag kör elbil, det finns givetvis fler.

Jaha, det var ord och inga visor.
Men hur tror du elen alstras?
Nu när allt fler kärnkraftverk av "miljövänner" stängs av?
Jag använder vind och vattenkraft.
Hur är det med giftigheten hos batterierna vid tillverkningen och vid en krock.
Tillverkningen av bensin eller diesel släpper ut mer miljövidriga partiklar sett till LCA/WTW. Vid krock är batterier mindre farligt än 60 liter brinnande diesel, beroende på vilka specifika ämnen man behagar peka på. Sedan brinner petroluembilar betydligt oftare vid krock, även räknat procentuellt.
Färsk statistik, enligt media senaste dagarna, visar att elbilar krockar 50 % oftare.
Samma statistik kan påvisa att flertalet motorstarka bränslebilar som också gör 0-100 km/h på 2.5-5 sekunder också är överrepresenterade i singelolyckor. Det är inte ofta en Leaf elker Zoe utsätts för samma typ av olyckor.
Har du hört räddningstjänstens åsikter om elbilar och deras "själv-/återantändning inom 14 dagar?
Det kan ses som ett problem, däremot finns det lösningar på dom, men det gäller givetvis att räddningstjänsten får tillgång till dessa.
Som villaägare med laddning hemma måste du gå upp i huvudsäkring, vilket inte är gratis.
Nej, jag måste inte ladda snabbare än 16a 230v, faktiskt. Precis som en fossilare inte måste tanka fullt efter var användning.
Hur klarar du en långkörning från t ex Eskilstuna till norr om Borgafjäll på "inlandsvägar".
Finns inte så många McDonalds från Sundsvall utefter rv 331.
Dit vill ingen människa åka ändå.
Men javisst behöver jag stanna för laddning om jag ämnar åka den sträckan, det finns givetvis fler laddstationer även i norra delarna av landet.

Var och en får ha sina uppfattningar.
Självklart, däremot anser jag att när man låter "en känsla" utan en grund av fakta eller kunskap bereda väg för sina uppfattningar, då är man ute på hal verklighetsfrånvänd tunn is.
Jag uppskattar dina inlägg och uppgifter som brukar vara väl dokumenterade och svåra att ifrågasatta.
Men dina åsikter i den här frågan väger mera över åt önsketänkande än åt den reella verkligheten.
Menar inte att du skriver osanning - men anser du utelämnar vissa uppgifter som missgynnar din uppfattning.
Med full respekt/Torsen.

Jag lever med elbil, jag arbetar inom den elektrifierande fordonsindustrin, och har så gjort i flera år.
Påminn mig, vad har du för profession i frågan om elektrifiering av fordon att kunna påstå att jag kommer med önsketänkanden? Vilken personlig erfarenhet har du utöver "du har läst" eller "du har hört" att så är det.

Din visade respekt för mig återgäldas, även om jag kanske uppfattas som lite vass i tonen. En bra saklig diskussion är alltid välkommen i min bok.

Korrat några av telefonen märkligt utbytta ord/bokstäver.

Senast redigerat av Ivel (31 januari )

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
ultraclass
31 januari · 12 Inlägg
#44

Det är mycke snack om hur och varför elbil. Det enda som är säkert är att det kommer att kosta att äga elbil. Så pass mycke att fler och fler inte kommer att ha råd till det. Jag tror personligen att det blir en flopp. Jag kör hellre stor v8 och turbobil. Elskatten blir lägre då.

granadadr
31 januari · 6 059 Inlägg
#45

ultraclass skrev:
Det är mycke snack om hur och varför elbil. Det enda som är säkert är att det kommer att kosta att äga elbil. Så pass mycke att fler och fler inte kommer att ha råd till det. Jag tror personligen att det blir en flopp. Jag kör hellre stor v8 och turbobil. Elskatten blir lägre då.

problemet är att även om du gör det,, så tror kreti å pleti på allt,, så vi som ej vill betala dyrare el får det iaf sad

EmsAnders
31 januari · 65 Inlägg
#46

Kör 2st elbilar, bor på landet, laddar hemma med vanligt 240 uttag, kört 5000mil, skulle aldrig byta till bensin/diesel som vardagsbil.
Räckvidd på 23mil på ena, å 13mil på den andra.
Konstiga är att jag aldrig upplevt några problem med elbil, som många icke elbilsägare har med elbil.....🤔

Jesper328
31 januari · 649 Inlägg
#47

Kör i dagsläget en MB W204 C220 Cdi -12 till vardags, vilket är rimligt då jag arbetar med Mercedes-Benz.

Varför jag inte kör elbil är just tillgången av laddstationer.
Bor i lägenhet, har garage men ej tillgång till 3-fas.
Åker längre sträckor relativt ofta, och kan inte tänka mig att behöva stanna minst en halvtimme för att ladda upp batterierna, betalar hellre 16kr/litern för att slippa det.
Har visserligen 3-fas på jobbet, men satan vad snål man skulle känna sig om man använde sig av dessa.
Risken för självantändning känns rätt så mysig också.

Men visst, jag förstår grejen.
Elbilar är trevliga att köra, och jag skulle kunna tänka mig att ha en bara för att såsa till jobbet i, men där kommer ju priset in i bilden också.
Sedan så är det ju långt ifrån samma grej som att köra en bil med förbränningsmotor, om vi snackar körglädje då.
Då menar jag inte en Hyundai Atos, utan busbil.

Och kom inte med gubbargumentet att en Tesla kör ifrån allt och alla, det gör den inte.

Hur som haver så tror jag att hybrider möjligtvis är framtiden, då vi kan köra på el utan att behöva vara skitnödiga precis hela tiden.

panda666
31 januari · 3 286 Inlägg
#48

inga mer oljebyten, filter, dpf,egr, pumpar, etc etc. Vad ska då verkstäderna göra på arbetstid? kommer dom gå i konkurs? är säker på att dom kommer hitta på dyra verkstads besök för dom som har elbil. Dom kommer säkert hitta på dyra serviceplan på att elbilar kräver större service och kontroll utav betterier och säkerhet. Och ja det kanske är billigt att åka el nu men man måste vara naiv ifall man tror att alla kommer åka billigt i framtiden.

Deception
31 januari · 86 Inlägg
#49

panda666 skrev:
inga mer oljebyten, filter, dpf,egr, pumpar, etc etc. Vad ska då verkstäderna göra på arbetstid? kommer dom gå i konkurs? är säker på att dom kommer hitta på dyra verkstads besök för dom som har elbil. Dom kommer säkert hitta på dyra serviceplan på att elbilar kräver större service och kontroll utav betterier och säkerhet. Och ja det kanske är billigt att åka el nu men man måste vara naiv ifall man tror att alla kommer åka billigt i framtiden.

Det som kommer hända är att behovet av servicemekaniker kommer minska drastiskt.
Det finnst helt enkelt inte lika mycket jobb, vilket i sin tur på sikt leder till färre verkstäder.

EmsAnders
31 januari · 65 Inlägg
#50

2 elbilar ungefär 2500mul på varje, inte ett enda problem.
Service kostnad 1500kr på ena  1800kr på den andra.
Roliga att köra .
Har haft över 100bilar , alltid tröttnat på dem, dessa elbilar är de jag haft längst.
Varför måste man ha trefas-laddning?, Laddar 2 bilar på enfas, funkar utmärkt.
Givetvis behövs elsystem från iaf 1900 -talet, men många icke elbilsägare verkar vara oroliga över deras elsystem, rekommenderar dem att byta, oavsett om de har elbil eller ej.

ultraclass
1 februari · 12 Inlägg
#51

granadadr skrev:

ultraclass skrev:
Det är mycke snack om hur och varför elbil. Det enda som är säkert är att det kommer att kosta att äga elbil. Så pass mycke att fler och fler inte kommer att ha råd till det. Jag tror personligen att det blir en flopp. Jag kör hellre stor v8 och turbobil. Elskatten blir lägre då.

problemet är att även om du gör det,, så tror kreti å pleti på allt,, så vi som ej vill betala dyrare el får det iaf sad

V8 och turbobil va ironi. Grejen va att det blir som du säger alla får betala.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari · 12 501 Inlägg
#52

En elbil kostar. Inget snack om saken. Men bränslekostnaden är rätt låg. En KIA E-niro kostar nära en halv miljon. Eller över om man vill ha den moderna varianten vilket rekommenderas. Man får förvisso 60k tillbaka av staten sen. Men för den som ska pendla en lagom sträcka och ska köpa ny bil så går ofta ekvationen ihop fortare än man tror. I nuläget. De säljer som smör.

Nu ska ju kilometerskatt utredas så framtiden är oviss. Fast jag hade nog fortsatt köra elbil om det skulle bli dött lopp mellan fossil/el rent ekonomiskt. Elbilen är i princip okänslig för korta sträckor och värmen kommer löjligt fort i kupén. Skräcken över att batterierna kommer ge upp efter 8-10 år tror jag inte på. Bilen övervakar nitiskt deras tillstånd under körning/laddning. Detta har en baksida.

Så negativt?
Om elbilen detekterar ett fel i batterierna som består av cirka 200 Litiumceller och om någon cell skulle fallera om så bara 0,2 volt jämfört med de övriga kan bilen besluta sig att stänga ner systemet. Det blir alltså inte som i en fossilbil som bara går ner i Limp mode, elbilen stannar. Dessutom kan man inte pilla med den själv i nuläget. I egenskap av elbilstekniker kan jag felsöka bilarna med rätt utrustning men den utbildningen är nog inte vanlig i nuläget. Och dyr. Gemene man kan inte se vilken av alla celler som är kass. Eller om de finns spänning kvar i systemet.

Tekniken i elbilar är komplicerad. Även dyr. Finns mängder med övervakningssystem. Skulle något fallera så kostar det. Så länge bilen har garanti är det inget problem men sen då?

Men personligen gillar jag köra ofossilt.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Low
1 februari · 2 510 Inlägg
#53

När jag kan ladda på parkeringen på mitt nästa boende och elbilen kostar max 30-50k/ Lagom stor bil så kommer jag garanterat köpa en även med 20 mils räckvidd. Oavsett om de kostar 1 eller 10kr milen.

Längre sträckor ,köra släp, lasta kan jag använda min veteran container på 4 hjul.

KenthIJ
1 februari · 657 Inlägg
#54

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
1 februari · 12 099 Inlägg
#55

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Hur länge kommer dessa publika laddställen vara gratis? Det blir nog att betala per KW för dom som väljer att ladda vid dessa ute på stan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
caromania Forummoderator
1 februari · 8 601 Inlägg
#56

Vettemannen skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Hur länge kommer dessa publika laddställen vara gratis? Det blir nog att betala per KW för dom som väljer att ladda vid dessa ute på stan.

/Benny

Mig veterligen finns ingen mack som säljer gratis bensin. Om du känner till sådana mackar så får du tipsa i tråden https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303666 som handlar om bensinpriset.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
1 februari · 962 Inlägg
#57

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Det finns väl ändå inget som heter gratis på riktigt.
Alltid är det någon som får betala, är det kommunen som har dessa så betalar alla andra invånare för ditt åkande tex, är det företag så tar dessa ut detta i slutändan på andra kunder. Gudomligt naivt att kalla detta för gratis.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Presidento Of World
1 februari · 2 667 Inlägg
#58

M123 skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Självklart kommer det bli någon form av förskjutning på kostnaderna, få tror nog något annat. Kanske bäst att vara tidig med elbil då? Man kan förvänta sig att en reglering av nuvarande skatter dröjer flera år, säkert minst 5 vilket gör att det finns stora pengar att tjäna för de Svensson som kan ladda hemma/på jobbet och som ända ska köpa ny bil.

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Det finns väl ändå inget som heter gratis på riktigt.
Alltid är det någon som får betala, är det kommunen som har dessa så betalar alla andra invånare för ditt åkande tex, är det företag så tar dessa ut detta i slutändan på andra kunder. Gudomligt naivt att kalla detta för gratis.

Det är ändå gratis för honom.

Presidento saknar signatur
M123
2 februari · 962 Inlägg
#59

Presidento skrev:

M123 skrev:

KenthIJ skrev:

Tänker oxå i dessa banor "Kanske bäst att vara tidig med elbil då?"

I vår lilla stad ( ca 30.000 pers. i stan) finns det än så länge ett 20 tal publika ladduttag innom ca 6 km radie, där det fortfarande är HELT GRATIS att ladda bilen

Det finns väl ändå inget som heter gratis på riktigt.
Alltid är det någon som får betala, är det kommunen som har dessa så betalar alla andra invånare för ditt åkande tex, är det företag så tar dessa ut detta i slutändan på andra kunder. Gudomligt naivt att kalla detta för gratis.

Det är ändå gratis för honom.

Det är det väl inte. Du förskjuter bara pengar, handlar detta om kommun eller stat så tar du pengar från något annat ändamål. Är det företag så orsakar det höjningar som får svallvågor, höjer ett företag höjer ett annat, blir det konkurrens åt andra hållet stupar den ena  aktören.
Det finns inget som är gratis, allt är på bekostnad.
Även den som laddar och nyttjar detta drabbas i slutändan, således inget är gratis så är det med det.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
2 februari · 8 601 Inlägg
#60

M123 skrev:

Presidento skrev:

M123 skrev:
Det finns väl ändå inget som heter gratis på riktigt.
Alltid är det någon som får betala, är det kommunen som har dessa så betalar alla andra invånare för ditt åkande tex, är det företag så tar dessa ut detta i slutändan på andra kunder. Gudomligt naivt att kalla detta för gratis.

Det är ändå gratis för honom.

Det är det väl inte. Du förskjuter bara pengar, handlar detta om kommun eller stat så tar du pengar från något annat ändamål. Är det företag så orsakar det höjningar som får svallvågor, höjer ett företag höjer ett annat, blir det konkurrens åt andra hållet stupar den ena  aktören.
Det finns inget som är gratis, allt är på bekostnad.
Även den som laddar och nyttjar detta drabbas i slutändan, således inget är gratis så är det med det.

Knepig logik. Men om jag fattar det rätt så laddar Kenth utan att betala. På det tjänar han kanske någon tia per mil jämfört med om han hade åkt till en bensinmack. Kör han 100 mil på en månad så tjänar han väl 1000kr? Du menar att andra kostnader går upp för Kenth som motsvarar 1000kr per månad som han inte hade drabbats av om han tankade bensin? Du menar att en gratis laddstation borde bojkottas för att den gör så att allt blir dyrare? Jag tycker nästan det låter som avundsjuka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang