Mack skrev:
15 sidor sträcklästa och jag må ta av mig hatten och gratulera till ett formidabelt arbete!
Och så intressanta objekt du finner på. Barnfind och allt vad det är. Superkul!
Eftersom jag personligen har någon slags fetish för dekaler så må jag passa på och ställa frågan vad för stripes du tycks ha på sidan? De mellan de bakre rutorna så att säga och dropplisterna?
Superkul att höra! Tack så mycket, och välkommen!
Det undrade jag också länge över. De har suttit iallafall sedan bilen var nästan ny på 80-talet, det syns tydligt. Det är inga dekaler jag kände till, men det är samtidigt modellanpassat för just 245 så det är inte bara något universal heller. Jag trodde länge att det var något dekal-kit för 240 köpt på Micro eller liknande, sådant fanns ju, men härom månaden träffade jag en vän som redan tidigt nördat in sig på 240, och han kände igen dem från en gammal tillbehörskatalog han hade bläddrat i och berättade för mig att det var gamla dekalstripes man kunde köpa på Volvo på den tiden. De hade ju tillbehörskataloger med diverse extratillbehör, och tydligen även med olika modellanpassade dekaler. Det var inte Volvo själv som hade gjort dem, men de såldes i Volvos förbutiker och fanns i deras kataloger, ungefär som olika märken av produkter säljs hos Volvo även idag. Jag har dock inte lyckats hitta en sådan katalog, men jag håller ögonen öppna! Det hade varit väldigt kul att se med egna ögon .
Lucif3r skrev:
Ja det är väldigt farligt att titta för noga på gamla bilar
Cuefa skrev:
Usch ja, man får lära sig att veta hur man ska kolla över en äldre bil för att inte bli deprimerad 🙈
JAF skrev:
Tråkigt med rosten! Tyvärr hittar man ofta mer än vad man tror när man börjar rota. Det är samma på min bil. Men det är inget som behöver svetsas i alla fall?
Jo, det är ju alltid så. Det är bra med underredsmassa, men om det släpper så fukt tränger bakom får det ju tyvärr motsatt effekt. Där var ca 2cm tjockt med underredsmassa överallt, och det har ju gjort sitt jobb i övrigt, det märks. Bara en cm bort från rosten jag hittade i hjulhuset så var plåten fortfarande blå...
Nu går jag händelserna lite i förväg...
Ska det vara rätt gjort och vara som original kommer det behöva svetsas i framtiden tyvärr. Där är dubbla plåtar i hjulhusen som går ihop och möts vid falsningen i skärmkanten. Jättedum konstruktion, speciellt eftersom dessa bilar aldrig fick innerskärmar bak överhuvudtaget. Det är som gjort för att det ska rosta. I mitt fall är ytterplåten helt frisk, men innerplåten har blivit lite äten vid vecket och inåt i framkant på båda sidor. Jag gjorde en "fuling" eftersom det var så pass liten yta - jag kapade bort det rostskadade, blästrade sedan allting jag hittade med punktbläster och så lackar jag allting med 2k epoxyprimer och sedan vanlig lack. När det torkat kommer jag dränka områdena i tunnflytande rostskydd för hålrum, och sist underredsmassa på det. Då är det förvisso öppet in mellan plåtarna på ett litet ställe fram mot tröskeln, men det är fritt från rost. Dessutom kör jag ju med plastinnerskärmar nu, som skyddar området. Så det är inte "rätt" gjort, men det syns inte, området är rostfritt och väldigt skyddat nu, så jag hade blivit mycket förvånad om det någonsin rostar just där igen. Det är om man skulle vilja bygga upp plåten som original igen i så fall.
Det som är lite värre är plåten in mot baljan på vänstersidan. Baljorna är bytta någon gång, jobbet är inte dåligt utfört, men det är inte gjort av någon som bryr sig om hur det ser ut, det märks. (Gubben lämnade alltid in bilen på verkstad, så det blir väl så när man gör det som ett kundjobb per timme, och inte till sig själv.) De tog dock inte plåten vid stänkskyddsfästet, vilket jag märkte när jag skulle ha loss det och ville ha bort punktsvetsarna... Det var visst vääldigt mjukt där bakom fästet. Det området blästrades och lackades också så det klarar sig ett tag, men där är inte speciellt mycket kvar så den biten ska jag byta framöver.