Mew
29 augusti 2021
· 2 160 Inlägg
Har bara varit lite småpill på sistone med denna bilen pga de andra projekten, har mest kört. Har även flyttat in i det nya garaget nästan helt och hållet nu, så det har också käkat en hel del tid. Men det blir bra!
Tog loss torkarmotorn för att se över den eftersom torkarna började spöka lite, typ stanna var som helst när man släppte tillbaka spaken istället för att gå färdigt varvet - men bara ibland. Misstänkte att magneternas limning hade släppt, det i särklass vanligaste felet på dessa torkarmotorer, men det visade sig att allting var i perfekt skick, det var bara en massa rostflagor och mög som hade kommit in i huset. Blåste rent med tryckluft och återmonterade, och problemet försvann.
Fick även liv i motorrumsbelysningen. (Och ja... Har tappat en bit av isoleringen där tyvärr. Letar efter en ny, fin sådan.)
Såg att min andra styrväxeldamask lyckats spricka, såklart mitt under ett regnoväder. Så den inre styrleden hann bli dränkt i vatten och äckel.
Rengjorde den inre styrleden så mycket som jag bara kunde, sprutade in bromsrengöring i den och lät det torka ut i omgångar, och fettade sedan in den noga. Hoppas på att det räcker för att den inte ska ta bestående skada, men det får tiden utvisa. Inget glapp i den nu iallafall.
Smorde även in (läs dränkte) baksidan av alla belägg med aluminiumpasta eftersom jag sedan bytet fått ett oerhört jobbigt gnisslande från bromsarna. Det avhjälpte problemet... mestadels...
Sen åkte fronten bort.
Skulle byta ut strålkastarnas torkarmotorer mot ett par som var testat och fungerande. Sagt och gjort! Och den som söker, den finner. Jag hittade även några små rostfläckar där lacken bubblat upp, så jag tog tag i dem direkt. Här är rosten bortslipad och rostomvandlare på. (Sedan vart det ett lager Hagmans 2k grundfärg.)
Den ena reflektorn var lite ledsen, och eftersom jag hade en annan i reserv passade jag på att byta den. De vita clipsen som håller den på plats blir oerhört sköra med åren, så de gillar att gå sönder. Även dessa var rätt så sköra, men jag lyckades med bytet utan att ta sönder en enda av dem!
Torkararmarna till lyktor samt baklucka snyggade till under tiden. Slopades ner, grundades och lackades mattsvart.
Rätade äntligen till de nya stänkskydden bak med, så nu står de rakt och inte sådär fult snett som de gärna gör efter ett byte.
Och så valde jag att montera dessa istället vid återmontering. Det är inte bolt on, kräver lite modifiering, men det räckte med lite moddning av blinkersen, kunde hålla strålkastaren och alla dess infästningar mot blinkersen intakt. Så ångrar jag mig och vill ha original i framtiden är det bara att klicka in dem som vanligt.
Vid inpassning. Elen var faktiskt bolt on, räckte att ersätta den övre orangea glödlampan mot en dubbelpolig vit 5/21W. Allting lyser exakt som original utan att jag behövde modifiera något alls.
Gillar verkligen dessa blinkers.