Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
vEight skrev: Det blir förbannat bra! Bedlinern kanske blir bättre om du lägger på ett lager till med tectylsprutan?
Tackar 😊 Ja det får nog bli ett varv till för att försöka få det någotsånär likadant
simonfalun skrev: Men jävlar vad snygg lösning med lampan, och så "enkel" konstruktion 😍 U Pol har ju en variabel spruta just för bedliner, kanske kan vara något till nästa gång? https://lackdepan.se/shop/product/rapto … ingspistol
Tackar 😊 och tack för det tipset 😀 Kanske lika bra att investera i en sådan spruta. För om man ska vara riktigt ärlig mot sig själv är det nog inte sista gången det kommer sprutas bedliner på något 😅
Lite ekonomiplåt till pickisen. Egentligen är den väldigt bra i karossen, men det har stått sand i hytthörnen och i hyttförstyvningarna bak plus en bucklig tröskel så lite svetsjobb finns det att ta hand om. Tyckte det va lika bra att köpa ett kit så får vi se hur mycket som behöver användas
Lite mer flak pyssel 😀 Den där ”kan själv” genen man dras med stjäl en massa tid 😏 Kunde lämnat ritningen på flakbrädorna till ett snickeri och fått färdiga fina bitar att bara montera eller köpa från USA. Men nä här kan man ju spara en slant på att göra själv! Så så får det bli. Själv är bäste dräng som Sven Melander sa i Tack för kaffet. Så istället far man i väg och köper brädor som behöver hyvlas ner till rätt mått och kapas både på längden och tvären. Lägger sen en halv dag på att hämta en hyvel som kjedjedrivningen havererat på så lägger ytterligare en halv dag på att konstruera och bygga en kjedjesträksanordning för att få hyveln att fungera. Sen hyvlar man brädor så att hela verkstadsgolvet är fullt av hyvelspån, bara till att städa 🧹. Efter det tiggs det hjälp av min bror som kommer förbi med klyvsåg så att vi kan såga alla bitar på längden och göra spåren för listerna. Sen till slut så lägger man ytterligare tid på olja in brädorna. Men bra blev det till sist 😀
Oljade brädorna svarta för vill ha allt i flaket svart, listerna som håller nere/ihop flakbrädorna ska också lackas svarta
stingray-ragge skrev: Lite mer flak pyssel 😀 Den där ”kan själv” genen man dras med stjäl en massa tid 😏 Kunde lämnat ritningen på flakbrädorna till ett snickeri och fått färdiga fina bitar att bara montera eller köpa från USA. Men nä här kan man ju spara en slant på att göra själv! Så så får det bli. Själv är bäste dräng som Sven Melander sa i Tack för kaffet. Så istället far man i väg och köper brädor som behöver hyvlas ner till rätt mått och kapas både på längden och tvären. Lägger sen en halv dag på att hämta en hyvel som kjedjedrivningen havererat på så lägger ytterligare en halv dag på att konstruera och bygga en kjedjesträksanordning för att få hyveln att fungera. Sen hyvlar man brädor så att hela verkstadsgolvet är fullt av hyvelspån, bara till att städa 🧹. Efter det tiggs det hjälp av min bror som kommer förbi med klyvsåg så att vi kan såga alla bitar på längden och göra spåren för listerna. Sen till slut så lägger man ytterligare tid på olja in brädorna. Men bra blev det till sist 😀
Jaha vad har hänt här då 🤔 Jo rostlagning 😏 Men ska inte klaga den lilla rosten som finns är handterbar, men passformen på eftermarknadsplåten är katastrofal! Man kan tro att de försökt måtta plåtbitarna från ett vykort eller i bästa fall från en bild på en poster.
Höger hyttbalk klar
Efter en del masserande av nya plåten så är väster hytthörn fixat 😀
Nederkant på höger framskärm är dålig vilket är vanligt på dessa då batterihyllan sitter precis ovanför
Mäter noga från karossvecket på skärmen och eftermarknadsbiten så att snitten ska bli lika
När plåten är bortkapad så blev det lite lättare att komma åt att rätta ut bulan på skärmen
Och nu den tråkiga biten, nya plåten är bara 15mm för kort 😏 Får skära upp den ta referens mått från vänster hjulhus och lägga i en remsa!
Lördagen ägnades åt att slipa ner den grova strukturen på beadlinern något på vänstersidan och matta den på högersidan. Sen blev det lite maskering och ett nytt försök med att spruta beadlinern på flaksidorna! Använde en annan sort denna gången inte för att jag inte är nöjd med raptor utan för att det tog för lång tid att få den levererad och mipa’s var dessutom billigare 😎
Glömde ta bilder på hur det blev efter nerslipningen och med nya beadlinern Men blev bra denna gången 😀
Sprutade även insidan av innerskärmarna fram och baklämen
Har inte skrivit här på ett tag! Inte för att det inte hänt något utan för att tiden inte räckt till att uppdatera 😏 Men här kommer en liten teaser om vad som hänt den sista tiden 😉
Ska försöka få till en ordentlig uppdatering snart 😀
Att få en hel pickup lackad är ju inte direkt billigt. Så från början var tanken att bygga ihop pickisen och köra den med befintliga slitna lacken ett tag. Men under ett svagt ögonblick i julas efter att druckit en god rom och kollat på något bilbyggarprogram så togs beslutet att pickisen ska lackas! Det borde gå att lacka den själv kan ju inte vara så mycket jobb och borde inte bli så dyrt!!! Vad fel man kan ha 🤪 Frågade de andra två som driver verksamhet i lokalen där jag har verkstan om jag kunde låna ”lite” golvyta veckan innan och efter påsk för att sätta upp ett 4x8m partytält. Det skulle gå bra. Så då var målet satt pickisen ska lackas i påsk.
Men precis som vilken svensk komunpolitiker som helst så glömde jag ta med den faktor att allting blir dubbel så dyrt och tar dubbelt så lång tid. Vilket jag började ana ett tag innan påsk så lade in om semester innan och efter påskhelgen.
Svetsade igen alla hål i dörrarna efter säkert tre olika sorters speglar!
Plockade ur alla rutorna Va lite nervös att jag skulle hitta en massa rost under listern! Men allt såg bra ut 😀
Förberede med att lacka huven invändigt med halvblank svart, tog även och målade rattstången
Fixade lite ställningar att sätta upp dörrarna, huven och flaket på så det skulle gå hyfsat smidigt att hantera dem
Fick röjt undan så att blev golvyta att sätta upp tältet
Efter evigheter av slipande spacklande slipande och spacklande blev det äntligen dax att lägga på slipgrunden så att man kunde slipa lite till sen 🤪😂
Tyvärr så blev det fel färg på slipgrunden! Hade beställt grå men fick vit, vilket jag inte upptäckte förens allt va maskerat och dax att lackas 😏
Eftersom slipgrunden blev vit så fick alting målas fyra varv innan den blå grunden/metallicen täckte så blev till att fixa mer färg för att få det att räcka.
Tak och grillen lackade vita
Lade ingen slipgrund inne i hyttan vilket visade sig vara ett stort misstag 😏 Gamla färgen under reste sig! Målar med thinnerbaserad förg. Jaja tänkte jag, fixade till de ställen som det rest sig på och lackade en gång till.Då reser det sig på nya ställen 🤬 och först då kom jag på att jag har en halv liter av samma färg fast vattenbaserad ståendes!! Så lackar en tredje gång och slipper resningar 😀
Använde två utsugsfläcktar och kanalplast för att få ut färgångorna ur tältet och ut ur lokalen. Fungerade över förväntan luktade ingenting inne i verkstan när jag lackade och inte ett spår av färg dimma utanför tältet 😀
Cuefa skrev: Riktigt tjusig lackbox, och vad jag kan bedöma av bilderna blev det ju riktigt bra! 👍 Gillar verkligen färgkombinationen dessutom 😍
Allti bra med hopfällbara lackbox 😅 Lacken blev bra, finns någon rinning i det vita, lite apelsin och lite damm i klarlacken på en del ställen men på det stora hela är jag nöjd. Har lagt 4-6 lager klarlack så ska våtslipa och poler hela bilen när allt har härdat riktigt.
Baldrik skrev: Riktigt snyggt! Imponerande som vanligt.