Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Har fått lyft på flaket och skruvat ihop golvet lite mer. Blev dock lite feltänkt med infästningarna mellan flaket och ramen så blev en liten nödlösning.
Gjorde en ramkonstruktion så att det gick att lyfta på flaket med trucken
Ihopsatta igen 😀
Hade tydligen inte tagit någon bra bild på hur bultarna som håller flaket sitter. Så hittade denna på nätet men blev nog lite lurad så borrade givetvis hålen fel 🤪
Brickorna som håller vagnsbultarna i planken är exentriska för att bultarna inte ska snurra
Trodde hålen skulle vara genom de två balkarna! Men ska vara i den främre av de två och i bakstammen!
Eftersom jag inte hade fler excentriska brickor och redan borrat alla hål i flaket så blev det att hitta en lösning för att dölja misstaget
Fick bli försänkta lastöglor som håller sista bultarna som håller flaket 😀
Ska även byta färg på inredningen nu när bilen fått ny färg. Gamla inredningen är röd och känner inte den passar med de nya färgerna! Så nu blir den ljusbrun eller som det då fint heter ”saddle tan” Börjat med att måla om plåten ovan instrumentpanelen nu när rutan är ur 😀
Även solskydden fick en omgång färg, fästena ska målas svarta sen
Fick på dörrarna, justerat framskärmarna och satt dit emblemen i helgen.
Började med att våtslipa och polera där emblemen ska sitta. Hela bilen ska våtslipas och poleras senare men just emblemen på framskärmarna går inte att sätta dit utan att plocka av skärmarna! Man kommer inte åt varken från dörrsidan eller från hjulhuset. Så dit med emblemen innan skärmarna justeras och skruvas fast ordentligt.
Ibland springer bara tiden iväg när man håller på och man hinner inte uppdatera och sen är man lite dålig på att ta bilder. Men här är lite av vad som hänt sedan sist 😀 Fick lägga lite jobb på att rikta och polera listerna som sitter i grillen
För att kunna sätta dit grillen så blev det till att justera in dörrarna mot hytten, sen framskärmarna mot dörrarna och sen montera grillen 😀
Satte även i kylaren igen
Fick monterat diverse gummin till dörrarna, baklämen och huven
Fortsatt lite inne i hytten. Från början var tanken att luftsystemet, ventilblocket skulle sitta under hytten i en tät låda. Lade en massa jobb på att fixa låda och passa in allting! Men blev inte nöjd med resultatet så nu får det sitta bakom sätet i hytten. Blir lättare att serva/felsöka i framtiden 😋
Började med att rostskydda i taket (dubbla tak/plåtar) och stolparna så slipper man spilla och kladda sen 😀
Sen monterade jag en mdf-skiva på bakvägen så där ska finnas något att skruva i
Klädde med matta
Luftblocket
Systemet är byggt för att sitta i bagaget vilket klart är vanligast, så då leveras nivågivarkablarna med två långa kablar till framhjulen och två korta till bakhjulen. Men eftersom jag ska ha styrsystemet till luften i hytten som är typ mitt på så blev det till att bygga om givarkablarna till nivågivarna då de långa var för långa och de korta för korta oavsett var jag satte dem.
Sen blev man ju tvungen att testa systemet lite 🤪 Tyvärr så kunde jag inte göra en kalibrering då systemet tyckte batteri spänningen var för låg trots laddare på 🤔
Visade sig att optima batteriet jag satte till luftsystem inte va riktigt bra! Ska leverera 815en men gav bara 313en när vi mätte det. Så inte så konstigt att det inte gick att köra/kalibrera systemet.
Har pysslat med lite av varje sedan förra uppdateringen 😀 Ställt framvagnen, och börjat bygga avgassystem 😀
Mätte ut centrum fram och bak på bilen satte sen en laser på golvet och märkte ut bilens centrum på golvet
Mätte sen ut från centrum linjen så att jag hade en parallell linje på var sida om bilen, satte sen lasern på linjerna för att ställa in camber och toe
Letade igenom alla gömmorna och blev en hög med lite rostfria 3” rör 😀
Tyvärr så hade jag inga 45 graders böjar så blev till kapa upp några 90 graders böjar
Gjorde ett x-pipe X i vintras när jag och kompisen hade en garage dag i hanns verkstad. Men nu när man började mäta på allt under bilen blev till att kapa upp det i ena sida för att trycka ihop det så att rören vinklades uppåt för att lättare kunna ligga under kardanen och sen över växellådsbalken
Det mesta är häftat och inpassat så börjat fundera på upphängningar
Efter ett par timmar med tig-svetsen så fick jag ihop avgassystemet 😀 Syns kanske dåligt på bilderna men första bitarna på avgassystemet är 2,5” från grenrören och jämte växellådan går sen upp till 3” innan växellådsbalken. Vilket kanske kan tyckas dumt eftersom jag måste sluta med avgassystem innan bakaxeln för jag inte har plats att gå över bakaxeln när bilen är i lägsta läget 🤔 Men hade 3” ljuddämparna liggandes sen innan och då fick det bli 3”
Som sagt utblåset blir innan bakaxeln, får se om jag ger mig på att göra ovala rör någon gång i framtiden för att kunna gå över bakaxeln 🤔
Fick typ en däckventils luftpåfyllare med när jag köpte luftbälgarna. Så tillverkade en vinkel i rostfritt och placerade den lite diskret framför höger bakhjul i hjulhuset, så kan man fylla tankarna med luft på någon mack i fall kompressorerna skulle lägga av 😀
Då Snipern hamnade i Corvette’n förra året blev det till att införskaffa en ny till pickisen
Tycker inte om utseendet av stora nya kontakter i motorrummet så tog ett 50mm hål i torpedväggen så allt ”nytt” hamnar inne under instrumentpanel
Alla nya kablar som dragits i motorrummet och under bilen har dragits i svart pvc slang, tycker det passar bilen bättre utseendemässigt än att dra det i nyare typ av strumpor eller flexslang