Oljetrycksmätare

Pcardin
24 februari · 17 Inlägg
#1

Hej

Har gjort otaliga försök med sandwich adapter mellan oljefilter och block för att kunna hämta oljetryck och temp men förgäves. Antingen droppar, läcker eller pissar olja.

Har läst om en del som plockar den från blocket med en adaptergänga. Skulle ngn vänlig själ vilja lägga upp en bild på vart man tar detta på ett b23/b234 block? Utgår från att man borde kunna grena med ngn t koppling och ta temp och tryck från samma hål i blocket, eller bör man ha olika?

Tack på förhand
P

zzr9409209
24 februari · 397 Inlägg
#2

Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".

Pcardin
1 mars · 17 Inlägg
#3

zzr9409209 skrev:
Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".

Tack!

Vilket hål (existerande) i blocket bör man använda? Känns som orginal borde tas från ngt av de under grenröret? Finns ett snett ovan oljefiltret och ett närmre växellådan. Det ovan oljefiltret är pluggat på min (gängplugg), visst är det väl m14 1.5 på b234f och inte npt gänga? Så inte gängorna är kass av pluggen tänker jag

Pcardin
1 mars · 17 Inlägg
#4

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233692/233692-a4a40a351150185875f5c8f9d5f4b362.jpg

Pcardin skrev:

zzr9409209 skrev:
Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".

Tack!

Vilket hål (existerande) i blocket bör man använda? Känns som orginal borde tas från ngt av de under grenröret? Finns ett snett ovan oljefiltret och ett närmre växellådan. Det ovan oljefiltret är pluggat på min (gängplugg), visst är det väl m14 1.5 på b234f och inte npt gänga? Så inte gängorna är kass av pluggen tänker jag

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233692/233692-7fdf7f0dabf9150f5cfeffb3e7751153.jpg

Lite googlande från annan synvinkel hjälpte mig nog. Det borde vara den man skruvar ur, sätter en fördelare så man får en 1/8 npt till eftermarknasgivare för oljetryck?

Tacksam för hjälp

torsen
1 mars · 3 882 Inlägg
#5

För många många år sedan monterade jag på en BMW en adapter mellan motorblocket och oljefiltret.
I adaptern monterades givaren till oljetrycksmätaren.

Brådhis * Voff voff *
1 mars · 5 034 Inlägg
#6

torsen skrev:
För många många år sedan monterade jag på en BMW en adapter mellan motorblocket och oljefiltret.
I adaptern monterades givaren till oljetrycksmätaren.

Du har inte noterat att tråden börjar med exakt dom orden, att han provat just detta med dåligt resultat och därför ber om hjälp med annan lösning här? big_smile

Senast redigerat av Brådhis (1 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
torsen
2 mars · 3 882 Inlägg
#7

Brådhis skrev:

torsen skrev:
För många många år sedan monterade jag på en BMW en adapter mellan motorblocket och oljefiltret.
I adaptern monterades givaren till oljetrycksmätaren.

Du har inte noterat att tråden börjar med exakt dom orden, att han provat just detta med dåligt resultat och därför ber om hjälp med annan lösning här? big_smile

Nää, sorry, har endast åldern att skylla på. Snyft.
Har aldrig tidigare hört talas om att det kallas "smörgåsmellanlägg"!

Senast redigerat av torsen (10 mars )

Pcardin
7 mars · 17 Inlägg
#8

Ingen som har ett tips som inte är sandwich adapter?? Lär ju finnas massor med folk här som monterat eftermarknadsmätare och därmed givare på en b23/b234??

zzr9409209
7 mars · 397 Inlägg
#9

Du har ju redan fått svar,i inlägg två..

WilleG
7 mars · 156 Inlägg
#10

Har satt sandwich på flertal bilar för att ta ut tryck och temp på oljan, har provat ett flertal kinagrejer och det har aldrig kommit en droppe. Är dom rätt monterade?

Vad gäller T-kors vet jag inte, finns säkert nån adapter men annars skulle det kanske gå bygga ett eget.

Pcardin
9 mars · 17 Inlägg
#11

zzr9409209 skrev:
Du har ju redan fått svar,i inlägg två..

Nja.. Gnuggade glasögonen men det svarar på att jag kan ta från samma hål, inte vilket hål?

Pcardin
9 mars · 17 Inlägg
#12

WilleG skrev:
Har satt sandwich på flertal bilar för att ta ut tryck och temp på oljan, har provat ett flertal kinagrejer och det har aldrig kommit en droppe. Är dom rätt monterade?

Vad gäller T-kors vet jag inte, finns säkert nån adapter men annars skulle det kanske gå bygga ett eget.

Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.

WilleG
10 mars · 156 Inlägg
#13

Pcardin skrev:
Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.

Okej, det läcker alltså mellan sandwich och block eller mellan sandwich och filter?
Vart köpte du sandwichen?

Mew
11 mars · 1 208 Inlägg
#14

Köp en bättre sandwich annars. Har aldrig haft problem med läckage. smile

Pcardin
11 mars · 17 Inlägg
#15

WilleG skrev:

Pcardin skrev:
Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.

Okej, det läcker alltså mellan sandwich och block eller mellan sandwich och filter?
Vart köpte du sandwichen?

Vet ej då jag pga mängden fick slå av motorn direkt. Men som sagt lagt ner sandwich lösningen oavsett då jag efter lite påläsning ser fler fördelar med att ta den ur blocket. Byter filter/olja minst 2ggr om året och med sandwich sätter jag fler packningar i spel samt tvingas frångå orginal filter (går hitta ersättare med lite jobb såklart men ngt man slipper krångla med om man tar från blocket)

744tic
11 mars · 326 Inlägg
#16

Köpte mitt y-kors på lmr.
http://jeebuz.ddns.net/jens/bilder/940/89382526_874258259687904_2157386747367915520_n.jpg

Pcardin
13 mars · 17 Inlägg
#17

744tic skrev:
Köpte mitt y-kors på lmr.
http://jeebuz.ddns.net/jens/bilder/940/ … 5520_n.jpg

Tusen tack, ett sådant är redan på väg eftermkt googlande. Funkar det bra?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang