Optimering

Mijoma
1 mars 2020 · 1 Inlägg

Tjena!

Sitter och leker med tanken att optimera min V70 D4 (181hk 400nm) 2016.

Nu är jag familjefar som kör rätt ordentligt då familjen oftast är med i bilen, och vi åker ganska långa sträckor då släkt och vänner befinner sig lite här och var i landet och norden. (Kör över 2500mil per år).

Dock är jag helt novis på detta, så min fråga:
*en bra hederlig firma
*för/nackdelar med optimering
*bränsle förbrukning minskar?
*hur blir det med service intervaller, rekomenderas tätare intervaller?
*skatt/försäkring m.m förändringar
*allmänt bra att veta/kolla/ha i åtanke.

Har kollar Volvos polestar optimering, och den ger 19hk mer och 40nm.

Kom gärna med tips och så.

Tusen tack i förhand.

Mvh

panda666
1 mars 2020 · 4 250 Inlägg

Mijoma skrev:
Tjena!

Sitter och leker med tanken att optimera min V70 D4 (181hk 400nm) 2016.

Nu är jag familjefar som kör rätt ordentligt då familjen oftast är med i bilen, och vi åker ganska långa sträckor då släkt och vänner befinner sig lite här och var i landet och norden. (Kör över 2500mil per år).

Dock är jag helt novis på detta, så min fråga:
*en bra hederlig firma
*för/nackdelar med optimering
*bränsle förbrukning minskar?
*hur blir det med service intervaller, rekomenderas tätare intervaller?
*skatt/försäkring m.m förändringar
*allmänt bra att veta/kolla/ha i åtanke.

Har kollar Volvos polestar optimering, och den ger 19hk mer och 40nm.

Kom gärna med tips och så.

Tusen tack i förhand.

Mvh

Hej på dig!

Helt ok med kraft tycker ja sj i volvos dieslar och 19hk me 40nm kommer du inte märka av alls. Ska du trimma åk och titta eller kolla upp bsr eller nån seriös firma, tror du borde märka av mycket mer effekt av deras program.

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3180/vol … -d-4204-t5

Nackdelar är såklart att bilen slits mer av mer power, ingen kan garantera att bilen kommer hålla så nått att tänka på själv och bestämma. Vissa säger att dom kört me programvara i flera år utan problem men inget som kan garantera att din kommer att göra det. Bränsleförbrukning kommer inte påverkas alls tror jag, antingen så kör du lugnt=drar mindre eller så kör du hårt=drar mer. Skulle inte säga att den kommer dra mindre bara för att du trimmar och kräver mer från bilen^^

Skulle rekommendera att du servar varje år som volvo vill eller max 1000mil. Det gäller alla bilar tycker jag. Inget du behöver nämna för din försäkring kanske då dom kommer inte betala nått alls ifall bilen har motorskadeförsäkring och du trimmar han. Allmänt skulle ja säga att bilen borde hålla ifall du inte ligger på varvstopp hela tiden men inget nån kan garantera. Väg upp riskerna själv och planera. Men välj iaf en seriös firma som bsr. Lycka till och ha en bra dag!wink

granadadr
1 mars 2020 · 7 286 Inlägg

att dra en parallell , jag ska trimma min Mongo, den har 175 hk,, jag kommer dock gå ut hårdare och ta steg 2,, steg 1 är mappning på min bil gr det ca 30-35 hk å ca 60nm,
steg 2 ta bort dpf,  och egr delite, och montera en större ic,, det ger ca 240 hk smile och knappa 550nm jag drar mkt biltrailer å husvagn, så är ute efter vridet,, när svänghjulet kommer ge upp så skaffar jag ett solid,, funkar bra på dem svagare  Mondeo iaf,,

om man ej ändrar sin körstil så ska mappad motor dra ca 5-10% mindre soppa men risken finns ju att man gasar lite mer,, är tyvärr ganska kul å gasa wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Christian S
1 mars 2020 · 4 816 Inlägg

Mijoma skrev:
Tjena!

Sitter och leker med tanken att optimera min V70 D4 (181hk 400nm) 2016.

Nu är jag familjefar som kör rätt ordentligt då familjen oftast är med i bilen, och vi åker ganska långa sträckor då släkt och vänner befinner sig lite här och var i landet och norden. (Kör över 2500mil per år).

Dock är jag helt novis på detta, så min fråga:
*en bra hederlig firma
*för/nackdelar med optimering
*bränsle förbrukning minskar?
*hur blir det med service intervaller, rekomenderas tätare intervaller?
*skatt/försäkring m.m förändringar
*allmänt bra att veta/kolla/ha i åtanke.

Har kollar Volvos polestar optimering, och den ger 19hk mer och 40nm.

Kom gärna med tips och så.

Tusen tack i förhand.

Mvh

jag tycke att du ska polestar optimera den och sedan då även regga om den med den nya effekten så att det står rätt effekt i papperna (vilket många inte har gjort om man kollar upp bilar som är till salu på tex blocket), jag gjorde det på min V60 D4 ´16 förra året och fick då 200hk och 440nm mot 190hk och 400nm original.
visst det är ingen jätte effekt man får MEN dom har lagt den mesta av effekten på mellanregistret samt att programvaran till växellådan (automat) samt gaspedalen ändras, läs mer här https://engineered.polestar.com/se/upgr … imisation/
och här kan ni se hur det blev på in bil https://engineered.polestar.com/se/prod … tomat-2016

med polestar ändras inte försäkring, skatt, service intervall , garantier osv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
n_andersson
1 mars 2020 · 689 Inlägg

Jag tycker du skall köra en egr-delater innan motorn rasar för dig. De ska jag göra när jag fått tillbaka min från verkstaden efter andra raset.......

granadadr
1 mars 2020 · 7 286 Inlägg

n_andersson skrev:
Jag tycker du skall köra en egr-delater innan motorn rasar för dig. De ska jag göra när jag fått tillbaka min från verkstaden efter andra raset.......

mm egr suger kleggar igen allt,, har en deliteplatta men vid riktigt trim stänger man av skiten med,,

turbodeath
1 mars 2020 · 2 452 Inlägg

prata med christian christian som har firman autotech motorsport göteborg

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang