7932
Sök

ang ram minne gammal dator

preem pump
836 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
jag har en gammal dator som jag tänkte uppgradera med lite mer minne
jag kan inte så värst mycket om datorer längre har jag märkt

jag har nu ett minne i burken som är på 512 mb på själva minnet finns texten
512 mb ddr 133mhz cl2

jag fattar att det minnet jag har är på 512 mb och att det har en hastighet av 133mhz
vad cl2 betyder vet jag inte, men jag antar att det har något med socklen att göra då det faans både cl2,5 och cl3 att köpa

min fråga då är vad finns det för olika alternativ för mig att uppgradera ?, mitt mål är naturligtvis att det ska bli billigt.
jag hade dessutom tänkt behålla detta minne och slänga i låt säga 1gb till

kolla lite på blocket, men jag e osäker
kom gärna med förslag på köp (länkar)

någon som känner sig manad att förklara  lite mer vad som passar / inte passar och varför
tack

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 januari 2007
pin = sockel exempel 168pin
Cl = CAS Latency

ju lägre CAS ju bättre prestanda CAS står för hur snabbt minnet tar han om ordern den första biten och funkar som en multiplier...Den har alltså inget med sockeln att göra..

Helst sak du köpa samma fabrikat 133MHz finns väll bara i 512 som max per kort också?
Samma fabrikat och samma CAS på minnena är det bästa....

preem pump
836 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
ok tack för svaret
jag har 2 minnes platser
så jag borde kunna ha 1024mb då iaf ????

Smålänning
7 887 Inlägg
23 januari 2007
Exakt HUR gammal är datorn? och vad är det för märke?

Jag har en gammal P2 på 350 MHz, och den tar alla sorters gamla minnen verkar det som. Har två 128MB i den nu varav det ena är det som satt i när den köptes och ett är köpt efter. Hade ett 64 MB från en dator som blixten hade gått ner i, men det är utbytt mot ett 256 från en gammal kkontorsdator eller nåt.

Gamla datorer är inte så kinkiga med minnena.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Administratör
11 968 Inlägg
23 januari 2007
OK, nu tar vi det lite lugnt här smile

Du ska ha DDR-minnen, inget annat. Dvs, inte DDR2, inget där det står ECC eller ECC/REG, och inget SDRAM (som förmodligen är det enda som går i "twin_cams" dator. Dvs, den är inte "okinkig". Den vill ha en viss sorts minnen...)

CL2 (dvs CAS latency) behöver du inte bry dig om...

Vad du behöver bry dig om är att du ska ha DDR-minne... Jag gissar att datorn har några år på nacken eftersom det står 133mhz på minnet. Du kommer troligen inte hitta ett likadant att köpa, däremot kan du hitta DDR 266 t.ex. (PC2100 heter dem), vilket bör (läs: BÖR) fungera utan problem.

Mitt förslag är att du 1) kolla manualen till moderkortet om du har det och se vilka minnestyper som fungerar (och vilka storlekar framför allt, eftersom det med högsta sannolikhet framgår att du ska ha DDR-minnen bara smile. Sen är det nog ingen bra idé att köpa ett minneskort på 1 GB så att du har ett på 512MB och ett på 1024MB i datorn, men det KAN fungera (vilket framkommer från manualen). Många datorer (speciellt nyare) trivs bra med minnen i par. En del äldre datorer (amd tror jag?) fungerar endast med minnen i par om jag inte fått det hela om bakfoten.

Säkert kort är troligen t.ex. http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?P … 010035006, och då har du 1 GB totalt, men lita inte helt på vad jag säger nu, jag tar ej på mig något ansvar om det inte fungerar smile

Steg 2 i mitt förslag är att du kontaktar tillverkaren om du saknar minne, och frågar dem vilka minnestyper du kan stoppa in i den.

Steg 3 är att du tar med datorn till närmaste återförsäljare/datorbutik och ber dem uppgradera åt dig med något lämplig till den storlek du vill och kan ha.

Lycka till.

mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

preem pump
836 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
ok tack för svaren

datorn är 4 år
det är en fd fack dator som jag köpt loss genom firman
processorn är en intel på 2,4 ghz
compaq presario 8000 står det på burken

Administratör
11 968 Inlägg
23 januari 2007
mannen666666 skrev:
ok tack för svaren

datorn är 4 år
det är en fd fack dator som jag köpt loss genom firman
processorn är en intel på 2,4 ghz
compaq presario 8000 står det på burken

Ok, DDR PC2100 (266MHz) 512MB fungerar nog, dock kan det vara så illa att den kräver originalminnen. Har ett svagt minne av att Compaq krånglade med sånt förut. Ring upp dem och fråga, det är nog bästa lösningen på det hela.

vmh

preem pump
836 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
borde inte PC3200. passa oxå i så fall

om inte varför

preem pump
836 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare

om inte varför

Smålänning
7 887 Inlägg
23 januari 2007
Jaså, den va så ny wink Och dessutom en märkesdator... Trodde du menade en sån gammal häck som min tongue . Då hade det inte varit så noga med att ha likadana minnen.

chrizz: Vad jag menade att den inte var kinkig med var olika storlekar och märken på minnen tongue Vet ju såklart att det måste vara en viss typ, SÅ borta är jag inte wink

Men när det gäller så nya datorer så vet jag inte så mycket, så jag får ursäkta smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Administratör
11 968 Inlägg
23 januari 2007
mannen666666 skrev:

om inte varför

Det borde fungera också.

757 Inlägg
23 januari 2007
mannen666666 skrev:

om inte varför

men dom kommer bara köras i den hastigheten som moderkortet klarar.

preem pump
836 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
ok men 1,5 gig i ram bör väl vara j-vligt mycket bättre än det jag har nu eller.
jag borde väl märka stor skillnad eller

preem pump
836 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
provade att ringa compaq (som för övrigt är hp) inte mycke hjälp där
förklarade mitt ärende
sa att jag hade hört att man kanske behövde original minnen, hon fnissade till och sa: - vi på hp gör  väl inga minnen heller????

dom kunde dock inte hjälpa mig då jag uppenbarligen inte har rätt info om min dator.

1 453 Inlägg
24 januari 2007
mannen666666 skrev:
förklarade mitt ärende
sa att jag hade hört att man kanske behövde original minnen, hon fnissade till och sa: - vi på hp gör  väl inga minnen heller????

dom kunde dock inte hjälpa mig då jag uppenbarligen inte har rätt info om min dator.

Tja jag skulle inte lita så mycket på vad man får höra av telefonsupporten, de är inte alltid så kunniga tyvärr =/

Vad heter modellen och när köptes den?

preem pump
836 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
ringde även (som crizz tyckte) en lokal data firma, han bad mig ta med minnet jag har nu så skulle han fixa det som behövs.
SÅ FÅR DET BLI big_smile

tack alla för hjälpen

preem pump
836 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
sveddan skrev:
mannen666666 skrev:
förklarade mitt ärende

Tja jag skulle inte lita så mycket på vad man får höra av telefonsupporten, de är inte alltid så kunniga tyvärr =/

Vad heter modellen och när köptes den?

på burken står det compaq presario 8000
den köptes för 4 år sen
det är en intel 2,4 ghz

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 januari 2007
I ditt fall så skule jag ta reda på den exakta modellbetäckningen och kolla upp om det finns nytt bios till det.

Troligen kan du idag köra med 2x1024 utan problem men nytt bios kan hjälpa om den är kräsen på minnen.

Sen skulle jag gå in i närmaste butik och köpa 2x512mb eller en 1gb.
Du kan kolla i manualen om de säger något om Dual Channel.
Stödjer den DualChannel så ta 2x512mb annars 1x1024mb.

DDR 3200/400mhz är det som gäller. DDR är bakåtkompatibel och kan köras i 266/133.
För att vara säker så kör med fasta värden i bios på både mhz, timings och volt.

Säg som det är och att du ska ha rättighet att lämna tillbaka ifall datorn inte skulle fungera bra med dem...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Administratör
11 968 Inlägg
24 januari 2007
twin_cam skrev:
Jaså, den va så ny wink Och dessutom en märkesdator... Trodde du menade en sån gammal häck som min tongue . Då hade det inte varit så noga med att ha likadana minnen.

chrizz: Vad jag menade att den inte var kinkig med var olika storlekar och märken på minnen tongue Vet ju såklart att det måste vara en viss typ, SÅ borta är jag inte wink

Men när det gäller så nya datorer så vet jag inte så mycket, så jag får ursäkta smile

Näe, det är inte många som gör minnen (själva minneskretsen) men det är många som sätter ihop dem själva och kallar dem något eget. Det finns samsung och några fåtal till som gör kretsarna, men en hel uppsjö olika "minnesmärken" och vad jag kan minnas så hade compaq något eget och deras datorer krävde just deras minnen för att fungera.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
24 januari 2007
chrizz skrev:
Näe, det är inte många som gör minnen (själva minneskretsen) men det är många som sätter ihop dem själva och kallar dem något eget. Det finns samsung och några fåtal till som gör kretsarna, men en hel uppsjö olika "minnesmärken" och vad jag kan minnas så hade compaq något eget och deras datorer krävde just deras minnen för att fungera.

Just Compaq har ju vart lite egna när det gäller datorer. I de lite äldre burkarna kan man inte sätta i vad som helst, som man kan med andra datorer.

Ganska smart av dom, men dumt för oss användare. Vi måste ju köpa deras egna grejer för att det ska fungera.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök