Biltema Trim

FabianTsi
7 maj 2020 · 208 Inlägg

Är inte så kunnig men väldigt intresserad och nyfiken att lära mig. Har gått förbi denna hylla ett par gånger på Biltema och undrar lite om hur deras "småtrim" funkar. Det är tex vevhusfilter, sportluftfilter, mm.

Finns det några hästkrafter att plocka ut från Biltema?

Senast redigerat av FabianTsi (7 maj 2020)

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Utmarks-Loke
7 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Det ger ingen extra kraft med sånt, men det kan sabba din motor.

jaka54
7 maj 2020 · 5 727 Inlägg

Hej!
Som ovan! Ingen positiv verkan alls.

FabianTsi
7 maj 2020 · 208 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det ger ingen extra kraft med sånt, men det kan sabba din motor.

jaka54 skrev:
Hej!
Som ovan! Ingen positiv verkan alls.

Volvoraggar trim för 740:n typ?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Steff240
7 maj 2020 · 1 017 Inlägg

Den enda effekt sånt krafs ger är att fjortisarna vid gatuköket blir pirriga i underbyxorna lol

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj 2020 · 17 473 Inlägg

sportluftfilter är en bra idé om man vill att bilen går sämre!
Den lär nog tända motorlampan så småningom. Man ska inte skruva med en 1,4 TSI.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
7 maj 2020 · 208 Inlägg

Haha, ja det är jag inte så intresserad av. Har en trettifemis jag är nöjd med!

Går sämre av sportluftfilter kanske ja, men ger det mer hk? Om man läser om chip trim steg två innebär det oftast att man sätter på sådant samt ett sportavgassystem för typ några hk till, är det bullshit?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
7 maj 2020 · 7 235 Inlägg

FabianTsi skrev:
Haha, ja det är jag inte så intresserad av. Har en trettifemis jag är nöjd med!

Går sämre av sportluftfilter kanske ja, men ger det mer hk? Om man läser om chip trim steg två innebär det oftast att man sätter på sådant samt ett sportavgassystem för typ några hk till, är det bullshit?

Enda gången det kan vara befogat att byta luftfilter är om du monterar snorkel och vill kompensera för det ökade mottrycket/sugmotståndet.
Men då ska det vara KN-filter.
Och det ska servas regelbundet.
Har haft KN-filter i kombination med snorkel på en TJ -05.
Kan inte säga bestämt om det gjorde någon förbättring på motorgången.
Men dyyyyyyrt är det beroende bilmodell/motor.
Många tusenlappar plus besväret att serva filtret med dyyyyyra medel varje månad.

Har du god ekonomi - satsa på KN!

Utmarks-Loke
7 maj 2020 · 5 836 Inlägg

FabianTsi skrev:
Går sämre av sportluftfilter kanske ja, men ger det mer hk?

lol Du besvarar ju din egen fråga där.

FabianTsi
7 maj 2020 · 208 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

FabianTsi skrev:
Går sämre av sportluftfilter kanske ja, men ger det mer hk?

lol Du besvarar ju din egen fråga där.

Sant haha!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
7 maj 2020 · 208 Inlägg

torsen skrev:

FabianTsi skrev:
Haha, ja det är jag inte så intresserad av. Har en trettifemis jag är nöjd med!

Går sämre av sportluftfilter kanske ja, men ger det mer hk? Om man läser om chip trim steg två innebär det oftast att man sätter på sådant samt ett sportavgassystem för typ några hk till, är det bullshit?

Enda gången det kan vara befogat att byta luftfilter är om du monterar snorkel och vill kompensera för det ökade mottrycket/sugmotståndet.
Men då ska det vara KN-filter.
Och det ska servas regelbundet.
Har haft KN-filter i kombination med snorkel på en TJ -05.
Kan inte säga bestämt om det gjorde någon förbättring på motorgången.
Men dyyyyyyrt är det beroende bilmodell/motor.
Många tusenlappar plus besväret att serva filtret med dyyyyyra medel varje månad.

Har du god ekonomi - satsa på KN!

Ska nog inte satsa på något, undrade bara lite över deras grejer på Biltema. De har ju typ wastegates, vad är det? Vad är vevhusfilter? Oljekylare? Sånna saker, ger det högre hk?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
caromania Forummoderator
7 maj 2020 · 9 296 Inlägg

FabianTsi skrev:

torsen skrev:

FabianTsi skrev:
Haha, ja det är jag inte så intresserad av. Har en trettifemis jag är nöjd med!

Går sämre av sportluftfilter kanske ja, men ger det mer hk? Om man läser om chip trim steg två innebär det oftast att man sätter på sådant samt ett sportavgassystem för typ några hk till, är det bullshit?

Enda gången det kan vara befogat att byta luftfilter är om du monterar snorkel och vill kompensera för det ökade mottrycket/sugmotståndet.
Men då ska det vara KN-filter.
Och det ska servas regelbundet.
Har haft KN-filter i kombination med snorkel på en TJ -05.
Kan inte säga bestämt om det gjorde någon förbättring på motorgången.
Men dyyyyyyrt är det beroende bilmodell/motor.
Många tusenlappar plus besväret att serva filtret med dyyyyyra medel varje månad.

Har du god ekonomi - satsa på KN!

Ska nog inte satsa på något, undrade bara lite över deras grejer på Biltema. De har ju typ wastegates, vad är det? Vad är vevhusfilter? Oljekylare? Sånna saker, ger det högre hk?

Inget sådant är något som ger hästkrafter utan det är mer avsett som styling och bling. För 30år sedan och mer kunde både avgassystem och filter påverka positivt men inte numera då allt är optimerat. Ofta förlorar man till och med kraft om man t ex tar bort katalysatorn på en ny bil. På en bil från 1987/88 kan man vinna 10-20hk om man tar bort katalysatorn.

Nej, mitt (och de flestas) definitiva råd är att du låter motorhuven vara stängd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FabianTsi
7 maj 2020 · 208 Inlägg

caromania skrev:

FabianTsi skrev:

torsen skrev:

Enda gången det kan vara befogat att byta luftfilter är om du monterar snorkel och vill kompensera för det ökade mottrycket/sugmotståndet.
Men då ska det vara KN-filter.
Och det ska servas regelbundet.
Har haft KN-filter i kombination med snorkel på en TJ -05.
Kan inte säga bestämt om det gjorde någon förbättring på motorgången.
Men dyyyyyyrt är det beroende bilmodell/motor.
Många tusenlappar plus besväret att serva filtret med dyyyyyra medel varje månad.

Har du god ekonomi - satsa på KN!

Ska nog inte satsa på något, undrade bara lite över deras grejer på Biltema. De har ju typ wastegates, vad är det? Vad är vevhusfilter? Oljekylare? Sånna saker, ger det högre hk?

Inget sådant är något som ger hästkrafter utan det är mer avsett som styling och bling. För 30år sedan och mer kunde både avgassystem och filter påverka positivt men inte numera då allt är optimerat. Ofta förlorar man till och med kraft om man t ex tar bort katalysatorn på en ny bil. På en bil från 1987/88 kan man vinna 10-20hk om man tar bort katalysatorn.

Nej, mitt (och de flestas) definitiva råd är att du låter motorhuven vara stängd.

Har nog blivit missuppfattat att jag var ute efter att köpa något. Undrade mer om de sålde riktiga trim eller om det bara var trams. Vet ju inte vad hälften av det är. Är inte intresserad av att trimma bilen på ett osäkert sätt, aldrig. Kanske när jag betalat av den och inbytes värdet är för lågt. Då kanske jag börjar trimma? Haha, nja men jag bara undrar som sagt. Vore kul att veta hur trimning funkar. Större turbo och större cylindervolym är ju givet, men kanske är mer så att det andra runt omkring är för att kunna hålla den höga effekten uppe?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
SportPilot Ubåtsingenjör
8 maj 2020 · 7 229 Inlägg

Ett sportluftfilter kan ge effekt, men oftast inte... ska det ge effekt så måste det monteras korrekt så att det ej suger en massa varmluft. Har bilen sen en luftmassemätare så kan ett filter som ska oljas in ta sönder luftmassemätaren.

Vevhusventilationsfilter ger ingen effekt, det är dessutom oftast olagligt att använda då det ska vara ett slutet system smile

En wastegate släpper justerar laddtrycket, denna kan vara styrd på flera olika vis.. mekaniskt, med vakuum eller elektroniskt.  En oljekylare är vad det låter som, den ser bara till att oljan inte blir överhettad. Många olika motorer mår bra av en eftermonterad oljekylare, men generellt så är det inget du behöver om du inte kör riktigt hårt på bana, eller liknande.

Att trimma handlar generellt om att få in mer luft i cylindern, det kan man åstadkomma genom att bearbeta insug/topp mm för at optimera flödet, eller så kan man använda överladdning för att på så vis trycka in mer luft. Ju mer luft du lyckas mata motorn med desto mer bränsle behöver den smile

Trimmar man sen hårt så behöver ofta vevstakar, kolvar osv bytas ut för att klara av belastningarna

Din Fabia hade jag dock inte brytt mig om att trimma, det kostar mycket mer än det smakar

Senast redigerat av SportPilot (8 maj 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
8 maj 2020 · 7 235 Inlägg

caromania skrev:

FabianTsi skrev:

torsen skrev:
Enda gången det kan vara befogat att byta luftfilter är om du monterar snorkel och vill kompensera för det ökade mottrycket/sugmotståndet.
Men då ska det vara KN-filter.
Och det ska servas regelbundet.
Har haft KN-filter i kombination med snorkel på en TJ -05.
Kan inte säga bestämt om det gjorde någon förbättring på motorgången.
Men dyyyyyyrt är det beroende bilmodell/motor.
Många tusenlappar plus besväret att serva filtret med dyyyyyra medel varje månad.

Har du god ekonomi - satsa på KN!

Ska nog inte satsa på något, undrade bara lite över deras grejer på Biltema. De har ju typ wastegates, vad är det? Vad är vevhusfilter? Oljekylare? Sånna saker, ger det högre hk?

Inget sådant är något som ger hästkrafter utan det är mer avsett som styling och bling. För 30år sedan och mer kunde både avgassystem och filter påverka positivt men inte numera då allt är optimerat. Ofta förlorar man till och med kraft om man t ex tar bort katalysatorn på en ny bil. På en bil från 1987/88 kan man vinna 10-20hk om man tar bort katalysatorn.

Nej, mitt (och de flestas) definitiva råd är att du låter motorhuven vara stängd.

Gäller väl bara Honda och Suzuki?
(Ironi!)

caromania Forummoderator
8 maj 2020 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

caromania skrev:

FabianTsi skrev:

Ska nog inte satsa på något, undrade bara lite över deras grejer på Biltema. De har ju typ wastegates, vad är det? Vad är vevhusfilter? Oljekylare? Sånna saker, ger det högre hk?

Inget sådant är något som ger hästkrafter utan det är mer avsett som styling och bling. För 30år sedan och mer kunde både avgassystem och filter påverka positivt men inte numera då allt är optimerat. Ofta förlorar man till och med kraft om man t ex tar bort katalysatorn på en ny bil. På en bil från 1987/88 kan man vinna 10-20hk om man tar bort katalysatorn.

Nej, mitt (och de flestas) definitiva råd är att du låter motorhuven vara stängd.

Gäller väl bara Honda och Suzuki?
(Ironi!)

Jag fyller på spolarvätska ibland. smile

Men för att återgå till topic så ger ju Sportpilot ett bra generaliserande svar. Den typen av saker som nämns som Biltema saluför skulle snarare benämnas som styling, ball färg och utseende. Noll funktion.

Oljekylare kan vara bra på en bil som går hårt. Det var inte så ovanligt att man satte oljekylare på krokförsedda familjebilar förr som drog husvagn i Alperna. Där behövdes det.

Sportavgassystem ger ju ett annat ljud, det kan vara kul. Öppna dumpventiler tillför inget på en turbobil annat än det klassiska pysljudet när man växlar, men med ett sportluftfilter så hör man originaldump ganska bra, åtminstone på min turbobil.

Annars är väl ny vass kamaxel och planad topp ett klassiskt och ganska billigt recept för fler friska hästar. En annan kamaxel påverkar hur mycket, hur snabbt och när bränsle/luftblandningen når förbränningsrummet. En planad topp gör att förbränningsrummet blir något mindre, vilket ger ökad kompression=fler hk.

En annan klassiker är att ställa tändningen så tidigt det går utan att motorn spikar (bränslet antänds innan stiftet tänder det) och tanka högre oktan för att motverka just det.

Men återigen, dessa ingrepp är synnerligen omöjliga för lekmannen att göra på en modern bil. Dels pga tillgång till delar, men även pga komplexitet i motorstyrning, elektronik etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
8 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Byta kamaxel och plana toppen skulle jag inte göra på en modern bil med variabla ventiltider och annat krångel

jaka54
8 maj 2020 · 5 727 Inlägg

Hej!
Enklaste sättet attg "trimma " en bil/Mc  är att lätta den! Ju lättare dessto bättre acceleration/retardation/väghållning!

caromania Forummoderator
8 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Byta kamaxel och plana toppen skulle jag inte göra på en modern bil med variabla ventiltider och annat krångel

Testa att plana topparna på en modern v-motor med variabla ventiltider och sedan montera värmeisolerande insugspackning. Det kräver sin man.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 maj 2020 · 17 473 Inlägg

TS kan ju faktiskt mappa om bilen. Den har ju turbo osv. Men om man plockar ut cirka 170hk är ju frågan hur länge den håller?

En mappning (ändrar i bilens dator hur den ska bete sig) kostar väl 3-4k men man får mycket mos i maskin för de pengarna. Dessutom går den som den ska efteråt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang