- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi
- 53 Följare
- 56 503 Visningar
- Uppdaterades senast 25 april
Ibland så fastnar jag verkligen på fel detaljer. Här är ett bra exempel. Dem tre fästena i motorrummet här framme som håller i AC-komponenter ska ha en speciell skruv med stjärna i mitten. Av någon anledning kunde jag inte acceptera att jag monterat andra skruvar här så rätt skruv från 13milarn åkte dit istället.
Ah för ingen kommer se det, och allt ser slitet ut oavsett.
Vi kanske ska prioritera andra saker? Fortsatt att slipa ner ytrost under bilen där tanken snart ska få komma på plats!
Grundmålat så nu kan jag börja montera grejer. Handbromsvajrar åkte på för att se så allt passar.
Passar på att rensa gängorna till den bakre krängningshämmaren. Återigen, alla dessa har muttrar monterade i balkarna men det vara bara MB6 (min modell fast inte kombi) som faktiskt hade en krängningshämmare.
Slipat rent och målat i vänster hjulhus.
Nya bromsrör hela vägen från motorrummet. Blir lite egna fästen osv, allt gammalt har rostat bort.
Koning av rör.
Bränslerör, retur och tankventilation draget! Exakt hur det ska se ut vet jag inte förens tanken sitter där så jag kapar av rören så att dem är något för långa. Nu släppte jag ner rören och sprayade på rostskydd på allt. Kommer bli riktigt bra detta!
Tanken då ja! Planen var att ta tanken som satt i J-swappet för den är finare. Tyvärr har jag inte sett till att den varit tät.
Så nu när den legat ute i flera år så hade det gått fukt i tanken. Såg detta på tankarmaturen och pumpen.
Största problemet däremot var ju att tanken i sig nu hade massa rostflagor i sig och bensinen luktade riktigt skumt.
Plockade fram VTi tanken istället.
Japp den ser ju riktigt fin ut inne i! Det får bli denna tanken istället.
Det där jobbiga röret som går ut ifrån tankarmaturen rostar ju alltid av. Som tur var hade jag plockat detta från 13milarn som var i riktigt fint skick! Så det är väl bara att kasta i allt med pump osv? Tänkte att det kanske är bäst att jag kollar reservdelskatalogen så det är samma pump på en D-serie och en B-serie. Visade sig att det inte är samma pump. Hoppsan. Hade dessutom råkat skriva MB3 på pumpen från 13milarn! Ska stå MB2! Hoppas Honda-polisen inte tar mig!
Så jag flyttade över VTi pumpen (som har gått 26000 mil) till 13milarnas armatur. Detta kommer säkert inte bita mig i baken längre fram. körde J-swappet på original pump som normalt sett ska mata en D15z8 och det var inga konstigheter. Läser man online så ska B-pumparna flöda lite mer. Läser man spec på pumpar på exempelvis Autodoc så skilljer det ganska rejält på pumpar som alla ska vara rätt för en MC2 och då kan jag inte ens se hur det skulle spela någon roll om jag har en D-pump i. Men men, det blir original MC2 pumpen iaf.
Tanken var inte så illa som jag minns den. Började slipa ner rosten så jag kunde "måla" den.
Går en liten slang mellan tanken och påfyllningsröret som jag fick ta från J-swappets tank istället.
Då var allt krimskrams på plats och alla skruvar osv är inkletat i krypolja. Längst ner på bilden ser ni dubbla slangklämmor. Det är detta röret som rostar upp och börjar läcka. Sitter en skarv här i form av en snabbkoppling i plast. Då det redan är en rejäl krage i röret som den snabbkopplingen ska hålla runt så kan jag istället skicka på en bensinslang och sedan säkra mig rejält med dubbla slangklämmor. Denna lösningen kommer inte rosta. Slangen får vara lite för lång så jag kan passa in den med röret på bilen sen. Inget av detta är speciellt lätt att komma åt sen när tanken är i bilen.
"Måla" var det ja. Spola in hela tanken i Hagmans tunnflytande kanske man ska kalla det istället. Nu är det riktigt kladdigt under denna bilen!
Rensade gängorna på krokarna som ska hålla uppe tankbanden sen.
Kom sen på att jag hade ju köpt nya till en Rover!
Tankbanden på plats!
Kasat upp tanken på banden.
Tanken ska hänga i denna kroken under detta momentet.
Detta var inte helt lätt. All Hagmans tunnflytande var dessutom pålagt bara minuter innan. Handskarna överlevde inte detta!
Nu kunde jag börja planera ut hur rör och slangar ska möta varandra.
Gjorde liten krans även på dem små rören. Notera att jag pluggat den röda slangen med en skruv.
Dem små klarar sig ganska bra men den stora slangen som jag satte med dubbla slangklämmor är ack så viktig att plugga! Kryper ju runt i gruset så det vill vi inte ha in i systemet. xP
Tanken nästan uppe hela vägen. Fått rör och slangar på plats!
Påfyllningsröret som satt på bilen var i princip helt slut. Detta på bilden är från J-swappet och röret slipade jag ner och lackade om 2013 och nu är det dags igen.
Blev förvånansvärt bra för en gångs skull!
Innerskärm bak finns enbart på vänster sida. Den skyddar påfyllningsröret.
I ovankant sitter den med en skruv in i en tunn plåt som är svetsad i hjulhuset. Den hade ju såklart rostat så det gick sönder vid demontering
Så bara fram med svetsen igen! Byggt eget fäste.
Har troligen stannat mycket fukt här bakom så det fick slipas en hel del. Men inga hål vilket var trevligt!
Målat med POR-15.
I rambalken sitter en mutter som vi ska skruva fast påfyllningsröret i.
Skruven fick bytas ut. Den var verkligen helt slut.
YES! Va fint det blir!
Den lilla slangen hoppade på fint men den stora var stenhård. Man kunde inte ens tro att det var gummi. Lösningen blev att värma den med varmluftspistolen och då återgick den till gummi igen och allt hoppade på så fint!
Nu fattas det bara att jag tankar bilen och sen går den att starta!!! 0.o
Nu är det spännande!
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
Hällde i några liter i tanken. Första steget är ju att kolla så vi inte har några bensinläckage. Pumpen körs en kort stund var gång man vrider på tändningen, så det var bara att repetera det steget tills att det var bensin i hela slingan. Hade ett litet läckage till bensinfiltret. Nya kopparpackningar på det och den var allt i ordning! Bara ett grenrör som avgassystem så det skulle ju låta en del vilket alltid gör en nervös i såna här situationer (för mig iaf, så mycket som kan hända vid "1a uppstarten") men då allt var i ordning och det är insprutning så gick den igång helt odramatiskt! Underbart! Bara en bit till innan bilen kan komma ner på backen igen dock!
Båda delarna av bakvagnen behövde rejält mycket jobb. Många skruvar gick åt skogen. Men lite här och var så närmar vi oss!
Tyvärr jobbade jag lite överallt samtidigt vilket gör detta så svårt att skriva ihop! Tog nu tag i "kardantunneln", den utan kardan. Inget avancerat, bara slipa ner ytrosten och måla om. Men allt sånt här tar tid.
Plockade fram mitt rostiga slitna länkage igen och gjorde en lite specialare jag gjort på en bil innan. Rörsprinten eller "Bitch pin" ersätts av skruv och mutter istället och om man dessutom snittar länkaget som på bilden så nyper det rejält, inget glapp här inte!
Målade tunneln med Hagmans tunnflytande och skickade dit båda värmesköldarna, dessa är från 13milarn.
Avgasfästet som som fick svetsas om då allt var sönderrostat kom helt fel trots att det måttades på plats med hela avgassystemet på plats. Det ligger nu klämt av tanken.
Detta kommer ju inte gå alls...
Som tyr gick det att rädda med induktionsvärmaren och stora verktyg! Detta duger gott och väl på denna bilen!
Efter att ha löst detta fick bakre dämparen plockas av igen. Dags att slipa bort rost på rambenet höger bak. Detta kommer tyvärr få bytas ut. Det finns ingen styrka kvar på sina ställen. Kan vi gissa att det har med rost att göra? Jag kommer inte laga detta nu. Nej jag vill inte!
Så problemet målas över istället!
Här sitter det massa ståltråd i bakplåten. Why?
Vi rör på oss igen! Innerskärm! Nu börjar det bli riktigt komplett här framme!
Bak igen! Dem stora bussningarna är en sjuka på dessa. Nya går att byta med slägga men det är inte lätt!
Så nu hänger äntligen höger på plats! Nedre länkarm på bilden är från 13milarn och som ni sett så har jag bytt bussningar i den. Övre är också från 13milarn men utan bussningsbyte.
Den främre armen som jag har för mig heter "compensator arm" på Honda-språk fick jag byta ut helt. Dem gamla var för rostiga. Helt sjukt. Dessa var inte lätta att få i pga min speciallösning med flytande mutter inne i balken. Men inga gängor är rostiga eller så längre så det gick tillslut!
Vänster sida fick sin innerskärm monterad. Allt inkletat som ni kan se.
Tröskelbreddarna sattes fast i underkant med helt nya pluggar.
Hittade av ren händelse att många lite nyare (nyare än min) Honda kör med rött lock till servobehållaren. En ny original från Japan beställdes! Färgpaletten på denna bilen är Silver och svart med små detaljer i rött och detta kompletterar det perfekt!
VTEC-solenoiden ser inte så kul ut så det fick bli ett rött lock av PASSWORD JDM.
Fyllde på spolarvätska utan att testa om alla spolfunktioner var där. Detta bet mig i baken senare.
En slangklämma på slangen för ventilationen var helt misshandlad så den ersattes av en ny original.
En ny plåt till expansionskärlet köptes.
Två slangklämmor här under fördelaren som ser tråkiga ut.
Sådär ja!
Fyllde på med kylarvätska! Fylla direkt i kylaren funkade inte, alls.
Så lossade den lilla slangen som går in i röret på toppen och hängde på en ny slang där.
Fyllde den via tratt tills det rann ut från den slangen som lossades. Monterade tillbaks det igen och fyllde sen det sista direkt i kylaren. FIck inte in något vatten i blocket om jag inte gjorde såhär. Längre fram skulle jag stöta på problem med motorn så kylsystemt fick tömmas och fyllas några gånger och då kom jag på ett ännu lättare sätt. Lossa övre kylarslangen och fyll rakt ner i den tills det är fullt. På med den igen och fyll det sista lilla direkt i kylaren. Detta funkade klockrent! Men vadå, bara fyll kylaren så rinner det väl ner i båda slangarna? Nej det gör inte det. Problemet är att den övre slangen är dragen högre än kylaren innan den svänger ner till motorn igen.
Expansionskärl på plats!
Målade lite till där bak.
Skruv och muttrar inkletade i kopparpasta på sprayburk. Borde inte rosta fast lika lätt igen.
Målat mer på vänster sida.
Bara ytrost här så slipa ner och måla sen är det dags för en bakvagn!
Men asso shiet det är omöjligt att få ihop denna bilen.... Bara ta fram svetsen IGEN då.
Sådär ja!! Bakvagn på plats och dessutom hissad så man kan spänna bussningarna när allt är i rätt höjd!
Dags att börja montera dit bromsar äntligen! Men nu har ni fått 70 bilder så det får räcka för denna gången!
EDIT: Har nu skrivit ihop 3 färdiga inlägg som kommer laddas upp framöver. Inser att 3 månader är för lång tid mellan verklighet och när bilderna togs, jag hinner glömma för mycket detaljer. Tråden är dels för min egen skull för att påminnas om vad som gjorts på bilen med såklart även för er andra som vill läsa om vad jag hittar på. I det 3e inlägget som nu kommer så är bilen nere på backen igen och tar sig till bensinmacken för egen maskin för första gången sedan 2020!
Senast redigerat av Xebers76 (torsdag 21:12)
Honda Civic Aerodeck VTi (1998)
- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar