3973
Sök

Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi

Renovering av en Honda jag varit på jakt efter dem senaste 7 åren!

65 698 Visningar
Uppdaterades senast 4 juli
2 302 Inlägg
30 mars
Trådstartare
#121
Ibland så fastnar jag verkligen på fel detaljer. Här är ett bra exempel. Dem tre fästena i motorrummet här framme som håller i AC-komponenter ska ha en speciell skruv med stjärna i mitten. Av någon anledning kunde jag inte acceptera att jag monterat andra skruvar här så rätt skruv från 13milarn åkte dit istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0767efcc34e0eaf79ea6e8ac40769982.jpg

Ah för ingen kommer se det, och allt ser slitet ut oavsett. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b61f9f58ca04dcdf8560ed51c6bde46b.jpg

Vi kanske ska prioritera andra saker? big_smile Fortsatt att slipa ner ytrost under bilen där tanken snart ska få komma på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ea0a28e7b650215eb83ba729a8792dfc.jpg

Grundmålat så nu kan jag börja montera grejer. Handbromsvajrar åkte på för att se så allt passar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-902e6526c7e36d44eb23b5224be5c9de.jpg

Passar på att rensa gängorna till den bakre krängningshämmaren. Återigen, alla dessa har muttrar monterade i balkarna men det vara bara MB6 (min modell fast inte kombi) som faktiskt hade en krängningshämmare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e535bc4f575d5c85873c60f60c48d1a6.jpg

Slipat rent och målat i vänster hjulhus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1d938fd1a92ae8baea4edefb097dd13b.jpg

Nya bromsrör hela vägen från motorrummet. Blir lite egna fästen osv, allt gammalt har rostat bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1635183ef89fb5c129a1d874ffd7ad65.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7de9a71516eef4524e71c53e5221e5f8.jpg

Koning av rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-27b90aca1dec52211139a04a3ac524f6.jpg

Bränslerör, retur och tankventilation draget! Exakt hur det ska se ut vet jag inte förens tanken sitter där så jag kapar av rören så att dem är något för långa. Nu släppte jag ner rören och sprayade på rostskydd på allt. Kommer bli riktigt bra detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-371e73ea7c684b23bdb1b9ee3d8e2398.jpg

Tanken då ja! Planen var att ta tanken som satt i J-swappet för den är finare. Tyvärr har jag inte sett till att den varit tät.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8d47311939055ba6d2472c390e9ac087.jpg

Så nu när den legat ute i flera år så hade det gått fukt i tanken. Såg detta på tankarmaturen och pumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e29abfcfaa572539c4b3f29d62c94412.jpg

Största problemet däremot var ju att tanken i sig nu hade massa rostflagor i sig och bensinen luktade riktigt skumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e20fabce67d4f93a7569b0edb0150419.jpg

Plockade fram VTi tanken istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d6491291818b557444a136875f7564a4.jpg

Japp den ser ju riktigt fin ut inne i! Det får bli denna tanken istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d5cc19add3154484b0b1ecf16357e6fb.jpg

Det där jobbiga röret som går ut ifrån tankarmaturen rostar ju alltid av. Som tur var hade jag plockat detta från 13milarn som var i riktigt fint skick! Så det är väl bara att kasta i allt med pump osv? Tänkte att det kanske är bäst att jag kollar reservdelskatalogen så det är samma pump på en D-serie och en B-serie. Visade sig att det inte är samma pump. Hoppsan. Hade dessutom råkat skriva MB3 på pumpen från 13milarn! Ska stå MB2! Hoppas Honda-polisen inte tar mig! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b16c2d05d17200e100c8d245080a136f.jpg

Så jag flyttade över VTi pumpen (som har gått 26000 mil) till 13milarnas armatur. Detta kommer säkert inte bita mig i baken längre fram. lol körde J-swappet på original pump som normalt sett ska mata en D15z8 och det var inga konstigheter. Läser man online så ska B-pumparna flöda lite mer. Läser man spec på pumpar på exempelvis Autodoc så skilljer det ganska rejält på pumpar som alla ska vara rätt för en MC2 och då kan jag inte ens se hur det skulle spela någon roll om jag har en D-pump i. Men men, det blir original MC2 pumpen iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c15ea025a899f5448aa862ee67391fb0.jpg

Tanken var inte så illa som jag minns den. Började slipa ner rosten så jag kunde "måla" den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa5cb251eed2dfb5302063701df4d5e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e741279a99b3e6cffeb4c1ad7145fd84.jpg

Går en liten slang mellan tanken och påfyllningsröret som jag fick ta från J-swappets tank istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e30024e76de925e8d66eeea9fb83aef5.jpg

Då var allt krimskrams på plats och alla skruvar osv är inkletat i krypolja. Längst ner på bilden ser ni dubbla slangklämmor. Det är detta röret som rostar upp och börjar läcka. Sitter en skarv här i form av en snabbkoppling i plast. Då det redan är en rejäl krage i röret som den snabbkopplingen ska hålla runt så kan jag istället skicka på en bensinslang och sedan säkra mig rejält med dubbla slangklämmor. Denna lösningen kommer inte rosta. Slangen får vara lite för lång så jag kan passa in den med röret på bilen sen. Inget av detta är speciellt lätt att komma åt sen när tanken är i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d6510a8e4d9a667b4ec587182b2ccb6.jpg

"Måla" var det ja. Spola in hela tanken i Hagmans tunnflytande kanske man ska kalla det istället. tongue Nu är det riktigt kladdigt under denna bilen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee49404ea0f99990c8b100841555d5ff.jpg

Rensade gängorna på krokarna som ska hålla uppe tankbanden sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-162c19be53575d4ef2829772d3899642.jpg

Kom sen på att jag hade ju köpt nya till en Rover! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5dcb3b17e22e993ca134b512226676d4.jpg

Tankbanden på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-106dd810ab7d1878c40ebb5dd8ae2b4f.jpg

Kasat upp tanken på banden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d396745ea2b7effdd70eabf27eac07b7.jpg

Tanken ska hänga i denna kroken under detta momentet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1d9caab8f3925815d1eea544461af5c1.jpg

Detta var inte helt lätt. All Hagmans tunnflytande var dessutom pålagt bara minuter innan. Handskarna överlevde inte detta! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ead365a0eee1f259a9b3056b48362630.jpg

Nu kunde jag börja planera ut hur rör och slangar ska möta varandra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c0a61d4c731199a8d6949ddc84fe35c.jpg

Gjorde liten krans även på dem små rören. Notera att jag pluggat den röda slangen med en skruv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-918dbcd4a14145f723848ea7d2532fa7.jpg

Dem små klarar sig ganska bra men den stora slangen som jag satte med dubbla slangklämmor är ack så viktig att plugga! Kryper ju runt i gruset så det vill vi inte ha in i systemet. xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1d8c44930a7c29f4c703bf4f386ac8ea.jpg

Tanken nästan uppe hela vägen. Fått rör och slangar på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23938d90c0d0dc103440de7ccf6d54a4.jpg

Påfyllningsröret som satt på bilen var i princip helt slut. Detta på bilden är från J-swappet och röret slipade jag ner och lackade om 2013 och nu är det dags igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-67be7c13962b3a659198d111d083d38b.jpg

Blev förvånansvärt bra för en gångs skull!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f56dc0dbb1b844a8a365c16d3146557.jpg

Innerskärm bak finns enbart på vänster sida. Den skyddar påfyllningsröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-75d599c1a512cb66be3bdc37a17a68be.jpg

I ovankant sitter den med en skruv in i en tunn plåt som är svetsad i hjulhuset. Den hade ju såklart rostat så det gick sönder vid demontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0872357a123e84c35a833c2ca76f6e0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-820c3db4afa469bca16af42ff5e59fb8.jpg

Så bara fram med svetsen igen! Byggt eget fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25187541066780dbb50dff2b11230ce3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0d764793eb39d2e58bb50094fce85de1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a053c6a6733525b2878e6887cc36bb2a.jpg

Har troligen stannat mycket fukt här bakom så det fick slipas en hel del. Men inga hål vilket var trevligt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38ba436c6e7c6b4347ec97ae95066e29.jpg

Målat med POR-15.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-87103e41912dd68cdd13793353c6c0ad.jpg

I rambalken sitter en mutter som vi ska skruva fast påfyllningsröret i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d7e25f3c46bd87dc719bd1f22dc00aea.jpg

Skruven fick bytas ut. Den var verkligen helt slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1a25ea67e97c817f2547f220ca43c3d9.jpg

YES! Va fint det blir! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15c6497c8c9f23992f87317e6ef4ae44.jpg

Den lilla slangen hoppade på fint men den stora var stenhård. Man kunde inte ens tro att det var gummi. Lösningen blev att värma den med varmluftspistolen och då återgick den till gummi igen och allt hoppade på så fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-24c3497f82a4684aa9fbecd5d69990a7.jpg

Nu fattas det bara att jag tankar bilen och sen går den att starta!!! 0.o

Nu är det spännande! big_smile


2 302 Inlägg
25 april
Trådstartare
#122
Hällde i några liter i tanken. Första steget är ju att kolla så vi inte har några bensinläckage. Pumpen körs en kort stund var gång man vrider på tändningen, så det var bara att repetera det steget tills att det var bensin i hela slingan. Hade ett litet läckage till bensinfiltret. Nya kopparpackningar på det och den var allt i ordning! Bara ett grenrör som avgassystem så det skulle ju låta en del vilket alltid gör en nervös i såna här situationer (för mig iaf, så mycket som kan hända vid "1a uppstarten") men då allt var i ordning och det är insprutning så gick den igång helt odramatiskt! smile Underbart! Bara en bit till innan bilen kan komma ner på backen igen dock! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c128ca42303118e96cb194387b981e6.jpg

Båda delarna av bakvagnen behövde rejält mycket jobb. Många skruvar gick åt skogen. Men lite här och var så närmar vi oss!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bf131c9ca89cd6798291c9b3183ca528.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-804de87a9b6ce98d205ca0463450e4d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a713b234d22b6ed0bf2d30bb77223942.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-023793084c0cfb1ab72f2e0b131114a8.jpg

Tyvärr jobbade jag lite överallt samtidigt vilket gör detta så svårt att skriva ihop! lol Tog nu tag i "kardantunneln", den utan kardan. Inget avancerat, bara slipa ner ytrosten och måla om. Men allt sånt här tar tid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c38a569ed12a3c9005687519fb082cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b37b0329f4158393a808dd3618a49fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-985e167d279083091659a2859f12526f.jpg

Plockade fram mitt rostiga slitna länkage igen och gjorde en lite specialare jag gjort på en bil innan. Rörsprinten eller "Bitch pin" ersätts av skruv och mutter istället och om man dessutom snittar länkaget som på bilden så nyper det rejält, inget glapp här inte! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9d568a1a1f5cd79e7159bd55c80c0eaa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4c4129484b9462e5005f1f0a5bd2ad1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c36d07974c4b4aa61c8071f067e0afe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23d0da6d80f9370659a2722f3bd9600d.jpg

Målade tunneln med Hagmans tunnflytande och skickade dit båda värmesköldarna, dessa är från 13milarn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8736d089230708f62ad17ad3937aac27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23c8e2136c2f553a7e14501660a51209.jpg

Avgasfästet som som fick svetsas om då allt var sönderrostat kom helt fel trots att det måttades på plats med hela avgassystemet på plats. Det ligger nu klämt av tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a3dfd95a001a7375bc6f3d19fc7c639.jpg

Detta kommer ju inte gå alls...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-87767bbf5b3003a67f45e463d1780fb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e80ac4f73516812789f6a33f951f4f3b.jpg

Som tyr gick det att rädda med induktionsvärmaren och stora verktyg! Detta duger gott och väl på denna bilen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9fb498a0dc346032a08f6d512e7d7ca8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b07c4c38d7aa44ccde590f77d7bc66a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cead138e763d2c0ed5a77a5a07a527f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b3c74d0420b2a50723414e9b2e0ca00.jpg

Efter att ha löst detta fick bakre dämparen plockas av igen. Dags att slipa bort rost på rambenet höger bak. Detta kommer tyvärr få bytas ut. Det finns ingen styrka kvar på sina ställen. Kan vi gissa att det har med rost att göra? lol Jag kommer inte laga detta nu. Nej jag vill inte!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fef1c2b50a34ce26fc3db4ca60e9dffb.jpg

Så problemet målas över istället! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-693298842a656a19da57ec0993a5583d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d5328e0a6aef355843e90707d3ddaaf8.jpg

Här sitter det massa ståltråd i bakplåten. Why?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5fdffd5ab1c2dd1b906650f2fdcb68f2.jpg

Vi rör på oss igen! Innerskärm! Nu börjar det bli riktigt komplett här framme!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7e4156f3872065ebde1a644a1053e147.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df7726764c9702e29d60adc9ca33d77b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16eeddd077df5870ca806d9f5342cf01.jpg

Bak igen! Dem stora bussningarna är en sjuka på dessa. Nya går att byta med slägga men det är inte lätt! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-52c856521730119760082d84c0950512.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b1747701e23d0b4d65252276b46e652.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b12e3f53b6effc9118d3f28dc96c47b0.jpg

Så nu hänger äntligen höger på plats! Nedre länkarm på bilden är från 13milarn och som ni sett så har jag bytt bussningar i den. Övre är också från 13milarn men utan bussningsbyte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f21a6a212fe64177fef16c9340902c4.jpg

Den främre armen som jag har för mig heter "compensator arm" på Honda-språk fick jag byta ut helt. Dem gamla var för rostiga. Helt sjukt. Dessa var inte lätta att få i pga min speciallösning med flytande mutter inne i balken. Men inga gängor är rostiga eller så längre så det gick tillslut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ad7148f52b7494af5aa99399bf0be8b0.jpg

Vänster sida fick sin innerskärm monterad. Allt inkletat som ni kan se.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a6d96e087a238a6a5af1df921e3255d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fbff366922955e9fa48dae1ac16236f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0bbfc41950fe1bbec31e48fec638c167.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e3dad1acd683e84379d54797cd53185.jpg

Tröskelbreddarna sattes fast i underkant med helt nya pluggar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-88d35222da7c00b003272526a1321619.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bee76ea8f4bdd7be124d5cb5d6f2709b.jpg

Hittade av ren händelse att många lite nyare (nyare än min) Honda kör med rött lock till servobehållaren. En ny original från Japan beställdes! Färgpaletten på denna bilen är Silver och svart med små detaljer i rött och detta kompletterar det perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f68077cf4c5a7392df8aa8656a0f3a32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4389c1dd3167dd829d515c391fd59e1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1757ee690b4de9e928c732a961bfe153.jpg

VTEC-solenoiden ser inte så kul ut så det fick bli ett rött lock av PASSWORD JDM.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a46bb9d91eb8c58fd433060016b5f2da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d410d752e647b2ed4e17823800a6ca7.jpg

Fyllde på spolarvätska utan att testa om alla spolfunktioner var där. Detta bet mig i baken senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-318a91d3749f671e2a08cd14668b9d63.jpg

En slangklämma på slangen för ventilationen var helt misshandlad så den ersattes av en ny original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f5f0efa23413bf1dc77514cc87f8e62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f7b3de42a76fe051d0a1491dbf7d35ed.jpg

En ny plåt till expansionskärlet köptes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0f3238449cdc48d7f2b1888563f69030.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-14d47f79e01faccd3a17144acd0a0e16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-db9a2500c4874ba1c6c39913714950e5.jpg

Två slangklämmor här under fördelaren som ser tråkiga ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e724cd0b9bfec93c17314450f64020de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9ae38d130d62773ebd28842197e877be.jpg

Sådär ja!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3611cff471fa4f62672c22e0b4cae289.jpg

Fyllde på med kylarvätska! Fylla direkt i kylaren funkade inte, alls.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15dc235544ec3e250ed09a7a250db5cf.jpg

Så lossade den lilla slangen som går in i röret på toppen och hängde på en ny slang där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f03b888bd35e1b38b6af3d8111e31562.jpg

Fyllde den via tratt tills det rann ut från den slangen som lossades. Monterade tillbaks det igen och fyllde sen det sista direkt i kylaren. FIck inte in något vatten i blocket om jag inte gjorde såhär. Längre fram skulle jag stöta på problem med motorn så kylsystemt fick tömmas och fyllas några gånger och då kom jag på ett ännu lättare sätt. Lossa övre kylarslangen och fyll rakt ner i den tills det är fullt. På med den igen och fyll det sista lilla direkt i kylaren. Detta funkade klockrent! Men vadå, bara fyll kylaren så rinner det väl ner i båda slangarna? Nej det gör inte det. Problemet är att den övre slangen är dragen högre än kylaren innan den svänger ner till motorn igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0d9f38bda4db1d04dda70604180ce340.jpg

Expansionskärl på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f0be9aac77056fe198576788c9ee38f.jpg

Målade lite till där bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3cae21f2a71b414bfb083532f354a1ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c9714163dccd0d03aec63974797ea19.jpg

Skruv och muttrar inkletade i kopparpasta på sprayburk. Borde inte rosta fast lika lätt igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb7e221a31165a923257fcb38a10b69d.jpg

Målat mer på vänster sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-626ef628ffb148e6d9a2021e45307500.jpg

Bara ytrost här så slipa ner och måla sen är det dags för en bakvagn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6b9f42f111b93f67da53b5ce40498984.jpg

Men asso shiet det är omöjligt att få ihop denna bilen.... Bara ta fram svetsen IGEN då. sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-805df421bfc64bb4bb8f3077908c643f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-12b5b08aad1b59124c32a06cb3ad02e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3e8d7d4f59f9b1e0411af270c793c955.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3eefca07ebf8c097e97daa98e8206304.jpg

Sådär ja!! Bakvagn på plats och dessutom hissad så man kan spänna bussningarna när allt är i rätt höjd!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e14648147e7a5d7af93c43ca8be598f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9d05827c090716d2fe522b03421df9f1.jpg

Dags att börja montera dit bromsar äntligen! Men nu har ni fått 70 bilder så det får räcka för denna gången! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a5c2220494676cdc594b869a6449fc46.jpg



EDIT: Har nu skrivit ihop 3 färdiga inlägg som kommer laddas upp framöver. Inser att 3 månader är för lång tid mellan verklighet och när bilderna togs, jag hinner glömma för mycket detaljer. Tråden är dels för min egen skull för att påminnas om vad som gjorts på bilen med såklart även för er andra som vill läsa om vad jag hittar på. I det 3e inlägget som nu kommer så är bilen nere på backen igen och tar sig till bensinmacken för egen maskin för första gången sedan 2020!
Senast redigerat av Xebers76 (25 april )


2 302 Inlägg
30 april
Trådstartare
#123
Då var det början av februari 2024!

Sprayade på alupasta på navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-081fdfb7bac3e8ba2ed9718243283f44.jpg

Nya bromsskivorna målades med bromsoksfärg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c99ee7ce05747182ca3cbb52f36b0fa1.jpg

Ny mutter och centrumkåpa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e6c8c8c6fe81cd6c2e905f0ddeadbc1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0f8def4f069313aee5839382f83769c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2772e5dcd3de261cfa6370864c7efa1a.jpg

Bilar med skivor bak har bara en storlek. Även VTi har samma bakbromsar som en 1.4i. Skillnaden är att VTi inte går att få med trummor bak. Fram har Vti större skivor dock. Problemet här nu är att detta inlägget skrivs 3 månader efter att bilderna togs så jag minns inte hur jag gjorde. Bromsarna från 13milarn och VTins bromsar var dem jag hade att välja på. Har för mig det blev en blandning av delar från båda för att få ihop det enklast.

Fästet för handbromsvajern hade en... handbromsvajer i sig! lol Fick kapa och slå ut den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6922cf743e0195cf42b413597947fa5b.jpg

Låsbricka för vajern var rätt slut med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a1cf0ee4ab44e8f10d443c71a756385.jpg

Sadel som ser tråkig ut med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7251026de4dec1503f059c3f25f2adc8.jpg

Slipade rent alla berörda delar och pusslande tills allt funkade bra. Lite färg på det och jag är riktigt nöjd! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44d8c9e783034084e44861e3e294718f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0fb1ca6199344ace08c288e4ad5b25cc.jpg

Fram igen! När jag hade dessa bromsarna på J-swappet så var det problem med att det skrapade ibland när man svängde. Kanske inte så konstigt! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-185b32e314756af45bbdafa9bbc52894.jpg

Plockade fram brickor!  Upptäckte också att VTi har längre skruv än Accord V6 så det blir brickor och VTi-skruv på V6 sadlar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a9dcc55c822251f85959018a74c2fe83.jpg

Mycket bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a96dda6e75dc4d407fa97455f0d5797.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-91f550830390364332abebbe0b035a04.jpg

Bilen är ju krockad vänster bak. Stötfångaren har jag redan bytt ut för den var spräckt. Men jag tänkte försöka göra en snabb lagning som får duga tillsvidare. Linjerna här bak ser riktigt illa ut när alla delar sitter där och luckan är stängd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa65a6f4112839de30b55b1f9c151e69.jpg

Här ser man tydligt hur det är intryckt. Lyckades dra ut det lite men kommer behöva svetsa på något här och dra hårdare. Det blir inte nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f43f4c6c45176516000c915bb8ffa655.jpg

Stötfångarfästet var helt snett så bytte ut det till det från J-swappet. En skruv gick av tyvärr. Släpper detta i nuläget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3cf389ddbe78f18dc379a10684c9cf12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0d69e0cc2d30b7b5c90032ca13cf38b1.jpg

Provmonterade lyktan igen och det passar fortfarande illa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-757165bb8585f0752bd4cd95b4e39801.jpg

Lade brickor mellan lyktan och bilen på den nedre skruven och då kom jag tillslut rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c7d5d34ca34f339e9c11aa19321ea040.jpg

Höger lykta sitter rakt osv men har en bula. Aldrig sett det innan. Syns inte bra på bilden. Måste ha hänt en varm dag, tycker det borde gå sönder mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fccd934a22ac15a601c8bb8cd0125c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de91fa2c37f69fcd24c785b897bf39c0.jpg

På höger sida passar allt bra och man kan knappt se ner mellan stötfångare och bakplåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0418b85ee5b6a5d53a1fb7eed3a647ec.jpg

På vänster sida fick jag lägga ganska mycket brickor mellan stötfångare och bakplåten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-745ab6c5505e2cc9046fa34910bb56c5.jpg

Man ser ner till marken här då det inte tätar så bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ed94d34a073c3d163498d36e8dd692ba.jpg

Men alla linjer stämmer riktigt bra nu när allt är där! Detta får funka i nuläget. Känner att det finns så enormt mycket viktigare saker att tag i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-efe2c8a49193b6bc30eaee60b24e0483.jpg

Kan man ha Accord V6 bromsar på en VTi? Japp det går.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1d87db913773ed071cd12979cd04a069.jpg

MEN det kräver att man har bankvikter för klistervikter får inte plats. Ett av hjulen fick därför balanseras om då det bara var ett hjul som hade bankvikt, behöver två! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-176960a206aabe6437cd8c227881ce85.jpg

Höger tröskelbreddare sitter redan på plats och nu ska vänster dit! Börjar med hålrumsbehandling och allmänt klet överallt. INGEN ROST TACK!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7037f059abd391c30c08d3ae560d6d0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3b82dc1257e181e5e5601e6cd604758e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f221a7e172dd553e2d0ca3d3542d49d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-95b9f2af637148220c1cdcac41da8508.jpg

Här syns även rostlagningen av skärmkanten som jag inte dokumenterat. Dörrarna bak på dessa passar inte. Det är felkonstruerat, så alla bilarna blir blästrade här och det börjar rosta. Vi kan även se rostmärke på tröskelbreddaren, den har nog kommit från en väldigt rostig VTi-S!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9302c587154289b45452f7394c4b422.jpg

Sådär ja! YES!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3ab75424840ea90edd4dc94f604f2e9b.jpg

Dags att jobba lite inne i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89ef5817923e25ef0827c8618994f933.jpg

Då var vi här igen. Detta var mycket jobb att slipa rent...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d232beefba28e929e12941c45d507d84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-371a09215576151605a20d7fbbfa4fd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bdc2bcbf2f39e837c889ec28b7a562ae.jpg

Japp vi kom dit tillslut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-49e4d59e3b6479d3db9d6fe29a1286bc.jpg

Svart POR-15, för att den silvriga var slut. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09c4a15bbd4b2b2d11722321d19b5715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9d15c64472dfedeab2fdaccc6871d7da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ca6a35584594dd52dd7ad5328057d564.jpg

Tejpat över alla hål och lyfter en åt gången och gör hålrumsbehandling igen med Hagmans tunnflytande. Det är många håligheter här under som alla gillar att rosta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a5a8801f03fa49a49de80a0a8abca754.jpg

För att diverse pluggar och plasthylsor verkligen ska vara täta så har jag lagt silvertejp över dem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d48041ae267c6f1f52e2094815e49e87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8c83795c4776d5f2f0ea045b3acfcc4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1b0c8922981601eae7e27f67f590daf9.jpg

Reservhjulsbaljan är inte helt katastrof så den får vara så länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84d4726bbb2d01457d708bdc177d0628.jpg

Fick bara komplettera ett hål med en gummiplugg. Japp en fattades. Det var bara ett stort hål rakt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6363f8e58b946549ba426145368104d1.jpg

Mattan under sätet på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-800cf28a7a9542ddfaa9dc643188b623.jpg

Nedre C-stolpklädslar på plats. Dem ska egentligen monteras efter sidoinredningen bak, men det hade jag glömt så fick krångla lite sen men det går endå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83972249e2e5fa476cf9874cbe35afa9.jpg

Vänster sida. Det sitter en liten vinge här så man kan hänga upp bältet när man fäller sätet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3867ac6ce0908ffa3cc3dbe6d55908dc.jpg

Den fattades till höger sida. Längre fram hittade jag den panelen som satt i J-swappet som dessutom hade den vingen kvar så det fixades. En sån där liten sak igen som såklart är trasigt på denna bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-49bb41c6d7193e3e0e833d0b9492eae1.jpg

Stora panelen i bagaget på höger sida. Denna har suttit i J-swappet och har redan hål borrat för slutsteg till bas. Så denna åker i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e65551e3ff223001f7b018c5c6c4b1ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0dc87ef22deeaadc726a4f6c00f073a6.jpg

Även vänster sidan från J-swappet. Här hade jag ett fäste för brandsläckare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e8d6c3f69a7d76b6e68c11098237a02.jpg

Baksäte på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b8175f350f5a8f9265774c9a58dc6d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0768612656174f76470b63bdd20905ba.jpg

Nu dessutom med alla 4 skruvar på plats! Fattades ju en innan. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ab8410dc73d74fe57581876f854c9dee.jpg

Små täcklock i gummi till låstbyglarna för ryggstöden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3b1dbc1101683b28507f8891f474c1ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f3f1482cdbeeed30a479494b4f7dc2a2.jpg

Bakom ryggstödet sitter en brygga som golvet ska ligga på. Det som satt där såg ut som skit. Bryggan ska ha 4 röda kardborreband men TRE fattas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e67b81fc126faa7f40931d0092629086.jpg

Plockade fram fräschare delar. Här fattas bara ett kardborreband! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-47cd0287e27a2baa771555fe84170cd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70fa611e41f00a87876f85fcfec82219.jpg

Sitter fyra lastöglor i bagaget som det var helt kaos med. Har plockat fram så det kommer bli komplett med rätt delar. Bryggan sitter dessutom fast via dessa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9e6167982e1704f404bc252dfd3852a.jpg

Golvet då! Har hela tiden glömt ta bild. Men det som satt där var en tjock vit träskiva som man moddat dit. Såg sådär ut. Jag har två fina original men tyvärr har dem stått med saker lutandes över dem. Hade helt missat detta. Dem har varit på en vind där det är riktigt varmt på sommaren dessutom. Detta är den som är minst deformerad. Min förhoppning är den ska bli platt efterhand som den sitter i bilen och nu 3 månader senare sitter den faktiskt nästan helt bra igen. Under sommaren kommer den säkert platta till sig helt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09701c06fafaeb21bf289d482b5277af.jpg

Öppen så tittar den upp lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7e5cff60f9c027fa41ef40fa709581e4.jpg

Låset sitter på rätt sida så den hålles nere ganska bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9430960ef383463dc1f100b1560d9caf.jpg

Gångjärnen till sittdynan bak ska ha kåpor. Minns inte om det satt några på denna bilen och den från J-swappet hittar jag inte. Inget man ser dock.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-181649d6d533bc03eb276b36c2b1fe6d.jpg

Skärmkanterna bak ska ha dessa skydd så dem inte får stenskott och börjar rosta. Enligt manualen ska dem fyllas med något klet så det inte kan fastna fukt under. Denna bilen fattades såklart dessa. Sparade från J-swappet som tur var.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2fc61afc2c55e798a55cf4728328366e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc741be2c14c3e25e6ba33311c6cddc6.jpg

Insynsskyddet även det plockat från J-swappet då det inte var musätet som VTIns var! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e70185aac1bd28bbc0e57190b2a2ca10.jpg

Mittkonsollen då! VTi har alltid den stora mittkonsollen. Den vänstra på bilden kommer från en bil i England så dem två nedre knapparna sitter på olika plats. Plockade ihop här så jag fick dem fräschaste delarna. (Allt är smutsigt på bilderna ni får se så försök se förbi det)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-90fffed8627d694c40df66b4d1f6f4cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-61601dbcbe14e26788b6cb068a2cc4d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee5d2b757050ffeb6416e379c53db65a.jpg


Ruter Knekt
714 Inlägg
1 maj
#124
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.

Något sen på bollen

2 302 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#125
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.
Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. tongue Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.

Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens. tongue

Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv. lol
Senast redigerat av Xebers76 (1 maj )


Ruter Knekt
714 Inlägg
1 maj
#127
Xebers76 skrev:
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.
Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. tongue Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.

Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens. tongue

Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv. lol
De flesta väljer halvförsäkring för att ta höjd att vindrutan spricker. Skapa säkerhetsmarginaler smile Denna bil får sig en rejält manikyr. Men sjukt skönt det kommer bli när man slipper all rostmög.
Senast redigerat av Oreggad (1 maj )

Något sen på bollen

2 302 Inlägg
7 maj
Trådstartare
#128
Oreggad skrev:
Xebers76 skrev:
Oreggad skrev:
Låter du hålen vara tejpade? Tar du höjd för att kondens kan ta vägen någonstans inuti balkarna? Låg risk att få +30 och hög luftfukt i vårat klimat dock.
Många av hålen har egentligen en gummiplugg som givetvis togs bort under processen. Dem är ju tillbaks igen istället för maskeringstejpen som satt där på bilderna, missade nog att förtydliga det. tongue Vissa få är täckta med silvertejp och det släpper ju inte på en sommarbil.

Dränering är borrad i alla balkar som lagats, till och med fler än vad där finns original. Utöver detta är balkarna absolut fyllda med Hagmans tunnflytande så jag är inte orolig för kondens. tongue

Edit: "Ta höjd för" var ett uttryck jag aldrig någonsin hört innan. Fick fråga en vuxen om hjälp där, oh wait, jag är ju vuxen själv. lol
De flesta väljer halvförsäkring för att ta höjd att vindrutan spricker. Skapa säkerhetsmarginaler smile Denna bil får sig en rejält manikyr. Men sjukt skönt det kommer bli när man slipper all rostmög.
Jag får typ ångest bara jag ser eller känner lukten av verktygen som användes under tiden jag lagade rost! lol lol




Dags å ställa tändningen! Samma stift som man byglar för att ta felkoder ska byglas nu. Nu fattar datorn att det är dags för stroboskåpet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8e7322c9e6b5bf019097b9033c61597.jpg

På bilden ser vi 4 streck i remskivan. En av dem har jag målat med röd färg. Den är 16 grader förtändning, vilket också är den vi siktar på. Det ensamma strecket längst till vänster är 0 grader och dem tre följande är 15, 16 och 17 grader.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-32ef675798411141c157b02bea6c233a.jpg

Nu startar man motorn och låter den bli helt uppvärmd sen är det bara att ställa som vanligt. Det röda strecket ska stämma med en pinne på remkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8727d7f74e1704e33eca6e1d475742af.jpg

Det är nu det blir problem. Jätteproblem. När motorn är varm kommer ett skumt ljud som låter som en styrservopump som inte vill längre.
Så vad gör man? Jo man hänger av alla drivremmar givetvis!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5e3bf6eb5b96bef0fd46de2d97b90666.jpg

Tyvärr var ljudet kvar. sad
Här är en video för dem som vill höra.
https://www.youtube.com/watch?v=BSeMOrqW5Gk

Startade motorn utan kamremskåporna och ljudet var där än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-32f5dfc1fca6603b7e495e81a2b8a8c3.jpg

Rev ner allt igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ea2a00b144763872de94d0f0db923ec4.jpg

Bytte tillbaks till den gamla vattenpumpen och den gamla spännaren igen. Ville testat den gamla kamremmen men det försvann. Grävde igenom soporna till och med men den återfanns aldrig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de5e9815233a8e865d2efc9d8b4178cf.jpg

Nu fick jag ju fylla med vatten igen. Det var här jag upptäckte att man kan fylla direkt i slangen utan problem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b193d83c810caf4da66e9638e0affbab.jpg

Tyvärr kvarstod oljudet. Det var nu jag gjorde ett inlägg på Hondaklubben för att få råd. Fick som svar att Omega 917 kanske inte är något som ska ner i en motor, och jag håller med. Dessutom oljan jag använt var halvsyntet och tydligen är B-serie känsliga motorer och vill ha helsyntet.

Då det var mer oljud under bilen så kom jag fram till att Omega 917 troligen pajjat min långmilade oljepump. En ny Honda original beställdes för 4000kr.

Bara att börja riva! Ut med oljan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-051033e0d8f50861e48dfd9851404bc5.jpg

Upptäcker att min plugg har mer än en packning. Som tur var beställde jag en ny packning så denna kunde bytas ut också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-730365229c3e7802d0f38ec99abbd105.jpg

För att få bort pumpen måste grenrör och oljetråg bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89b7e977da1a7fc53b855ef6da49ff4d.jpg

Fattades två skruv här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc717965a673e270f4f2cac5bfc1e9cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4ff57b1f796283b30732e46ec376fca5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4fdf30043f9c87c07f3fb1e1d25d6c3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1eb311960e42b4bf167c9a72f52f982.jpg

I manualen står värdena man ska mäta upp pumpen med för att se om den är okej. Men jag har ju en ny nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f59e7e2d6b4c9bb3f7e81f4ebb6135f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4427cf9b7d4bf29ad284d985d5e72ac0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-26b92d1aceb0396a9d8f4bcec16d0465.jpg

Vissa modeller har en vevaxelgivare här. 1.5an (D15Z8) har det exempelvis men 1.4 (D14A8) och även VTi 1.8 (B18C4) har inte det. Dem kör alltså enbart kamaxelgivare, enkelt och bra antar jag. tongue Gäller att få rätt pump nämligen för det ser inte likadant ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-649874a53d6247265eec9c51f3b5ca30.jpg

Har varit med om en SAAB 9-5 för många år sedan som tjöt i motorn när den var kall. Det visade sig vara oljefiltret. För att verkligen vara på säkra sidan här nu så kör vi med ett Honda original filter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bfcf285bab4ab5f6cebd00adea80b1bc.jpg

Allt ihop igen! Ny olja, nu helsyntet. Tror ni det blev någon skillnad? Nope, exakt samma ljud fortfarande. 5000kr bara sådär hej då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-73ea4166cdc19452c830e2e2ffd550c0.jpg

Jag bytte jag återigen vattenpump och remspännarens löphjul, så nu sitter dem nya delarna där igen. Inget var ju fel på dem.

Så vad står vi nu? Vad mer kan låta? Att veven skulle oscillera och göra detta ljud har jag enormt svårt att tro. Om så är fallet så är väl motorn lite körd endå kan tyckas. Läste om det online och det fanns inte jättemycket info om det. Men någon nämnde hur kamaxellagrena kan bli dåliga om remmen spänns för hårt och börja tjuta. Lager är där ju inga, om det är slitet är toppen skrot.

Remmen justeras in på ett lite speciellt sätt. Jag har Honda original verkstadsmanual som jag följt exakt. Remmen känns helt normal när motorn är kall men när den blir varm och expanderar så blir remmen rejält tajt, och då kommer ljudet.

Upptäckte tillslut att om jag har kamremmen lösare än vad Hondas manual säger så förvinner oljudet. Problemet då är att när motorn är kall så är remmen på tok för slapp. Spände fast enligt manualen igen och testade lyssna med skruvmejsel men kom inte fram till något direkt. Men då kom jag på att man kan ju lyssna med en bit slang som man håller ena endan mot örat. Detta har jag bara gjort i skolan när jag gick fordon så det var länge sen nu.

Lyckades komma fram till att det "sjunger" i kamaxeldreven. Kan det vara kamremmen som vibrerar och får det att låta? Är lagerna i toppen dåliga? Ingen aning, jag kom inte längre i felsökningen. När jag kommer ut till bilen igen dagen därpå så är remmen rejält slapp igen trots att jag justerat in den med motorn kall. Justerar den IGEN och sätter ihop allt. Det får låta nu för jag har lagt veckor på detta och även massa pengar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8087e70dd4e00dc5752ad143092efa2f.jpg

Min plan är att köra och se om ljudet förändras. Kommer även troligen att byta ut Ridex kamremmen mot en Honda original istället framöver.
Så som den låter nu kan ni höra i denna videon:
https://youtu.be/UYqDd6LlxRU

Efter 27 mil tyckte jag att det lät mindre. Men....   i allt detta fram och tillbaka åkte remmen på och av säkert 15-20 gånger (känns det som iaf) och sista gången missade jag att spänna fast remskivan ordentligt. Det skulle verkligen bita mig i baken när den totalt körda sträckan var 31 mil...
Senast redigerat av Xebers76 (7 maj )


573 Inlägg
8 maj
#130
Lär vara Ridex remmen som gett dig problem, jag kör alltid Gates eller orginal (inget man vill snåla in på).

MSCR

2 302 Inlägg
31 maj
Trådstartare
#131
SuperGnaget skrev:
Lär vara Ridex remmen som gett dig problem, jag kör alltid Gates eller orginal (inget man vill snåla in på).
Känns logiskt med tanke på allt annat jag prövat! lol Få bli en ny rem i vinter antagligen. Bilen är körd ca 150 mil nu och det låter än.

Vi befinner oss i mitten av Februari. Rostlagningen är officiellt över för denna fasen. Blev mer än detta men är både lite stolt och även i fasa när jag ser hur mycket det blev. Ja jag vet det finns rostigare bilar som lagats men då har det inte varit en bil som är såhär "ung". Detta är den mest omfattande rost-sagan för min egen del, det absolut största rost-jobbet jag gjort. (Klapp på axeln)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c1064a4222c2cc04f6c2790d9744cc67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1826a69f1615c67904fda5f7b1770f14.jpg

Man kan börja göra lite lättare saker som att montera nya gummihattar på bromsnipplarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c6a37eb46b2c36ec81cd087a3df13cfc.jpg

Och inse att det redan börja rosta i bromsoken igen! lol Kommer troligen blästra dessa framöver så det blir gjort ordentligt. En annan dag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d188af76c756f28099fe7ed0162a50fa.jpg

Fästet i chassiet för dem två nedre länkarmarna bak mer eller mindre fyllde jag med Hagmans tunnflytande. Det ser inte så fint ut invändigt men det verkar vara starkt än så hoppas det inte ska behöva bytas ut något mer här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-846c3e741dbe3801fb9a63c8b1e4de28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f6d6fae40164952666fed6c22e989ed7.jpg

Skyddskåpan för bromsrör och bensinrör monterat. Denna var väldigt trasig men hade inga extra så har fått vara lite påhittig, men nu sitter den bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-af56500838a6ffff40bdb720dbef4792.jpg

Dags att koppla in ABS bak. Vänster bak har kontaktens O-ring torkat och spruckit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3a8744856506d9d2b2a96b9efce43c69.jpg

Som tur är så sparar man på allt. Hade en trasig ABS-givare sparad där O-ringen på kontakten var jättefin så tog den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4cf8608572703e164062a185ba9e9e8.jpg

Skruvat dit den lilla plåten som håller i kontakten. Plåten är riktigt rostig och har egentligen gjort sitt, men det får åka dit såhär nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5638e36c6882d9d173d436aaa7965e88.jpg

På andra sidan var plåten ännu värre. Ska se om man eventuellt kan köpa dessa nya från Honda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-efa68b10ed67b8a1ed5887ed2261eb32.jpg

Kickpanelen höger fram. Som tidigare nämnt blir det en liten special här. Längst ner ska den sitta med en sån där jobbig plugg som som ut som en julgran.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa2229864439bef2a4b2c2aca3098649.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ff4c7a4c78d45a5507f3af8908a8059.jpg

Gör en annan variant istället med skruv och mutterbricka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1a8035d4ca5708b9c3eed8a1cdc5c125.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-71d92cc349e487a94a9edb52a5c2884d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dd3706523aa561a4e934c5ad62abb0f8.jpg

Detta sitter så enormt mycket bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6f92137e55dc2fc4c6aecc6d7a83c628.jpg

Instegslister! Har visst samlat på mig ett gäng! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-80a1e7665558f237493cbcd1ab7c6686.jpg

Vissa fattas detta metallklipset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-721638df000aa1a6370a5566bcf6525b.jpg

Vissa fattas hela örat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ebba43b85527ec75fd6b1e5911cd9860.jpg

Så man får bara pussla tills man har den bästa listen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1ef3bb7404cf7b96b530ee458bb8746d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b9b89bb844bea463d854941ceb0052db.jpg

Den vägrade sitta riktigt bra. Haft liknande problem på min bruksbil. Där satte jag två skruv rakt igenom. Men vill helst inte göra så på MC2an. Inte löst detta än, men den har heller inte lossnat än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c83b5e7ddc9569e2a2a69fc17db0b8b.jpg

Samma historia bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c930c9b4ebe3970962d0ce83a4afc05f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-006cf5e0557a671259d00ef53f4f2783.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7dd588ddaab08ac4aa6ad17ab25ccd21.jpg

Nu åkte äntligen alla hjulen på! Bilen ser nästan färdig ut nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0979a90a1ad859341a91ee3b91bf4eb6.jpg

Handtaget till tankluckan kommer från J-swappet då den är mer hel än den som satt där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b2869638083346e5c807b6c58e4272c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-85176f28b690101fb037ed4149351c84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ea641da63eeba3d7c9586b2fbcaf9233.jpg

"Dead pedal" som det heter på Engelska åkte på plats! (inte alltid denna sitter på dessa, ingen aning vad det är som styr, om den inte sitter där så är det inte utskuret i mattan)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d9f10098ddc91167bfbc9aeff75b23f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1914aa4e9ad4e7a88654238be9f979bc.jpg

Säkringar var verkligen blandat. Många var fel styrka och vissa ser ut o vara minst 15 år äldre än bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ca8279a5816ea1aca587668d58d50e04.jpg

Upptäckte att man inte bara kan komplettera med denna säkringslappen hur som helst. Bilen är en KG modell och lappen är från en KS. Med andra ord, bilen är tysksåld och lappen är ifrån en svensksåld bil. Dem har på det stora hela samma elsystem men det är en del saker som skiljer faktiskt. Vissa säkringar har inte samma plats ens. Tror jag kom fram till att det var 3st genom att kolla i verkstadsmanualen. Hade först tänkt att lägga upp bilder här ifrån manualen och visa vad som skiljer och hur säkringarna som faktiskt har samma plats kan mata lite olika funktioner beroende på om det är KS eller KG, men tror inte det är så intressant helt ärligt! lol Lappen är inte helt rätt iaf. Punkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3bbcb1490829791f75c3909ece2b1ae1.jpg

Tog beslutet att ta bort allihopa och ersätta med nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-762d7f5beda3acdc8542a191127ca1d3.jpg

Nu stämmer alla säkringar med hur det ska sitta på en tysksåld bil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3763d80c75073049c62cd864ee6c7097.jpg

Ja jag fyllde ju spolartanken full utan att testa alla 3 spolarpumparna. När man trycker på strålkastarspolningen så dämpas halvljuset märkbart och det är helt tyst, och såklart ingen spolarvätska synlig någonstans. Så troligen funkar pumpen men den har fastnat. Hade sparat tanken från J-swappet och där satt det så lägligt en spolpump.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7b411cb66ef355839f37c83ee092c7b2.jpg

Nu kommer den jobbiga biten. Spoltanken är full och jag har spolat klet nästan överallt för att stoppa rosten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2aefe98c990ad4da025d9e340d1900d0.jpg

Men jag lyckades få loss kontakten och hänga dit den "nya" pumpen löst och den funkade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-407495b6305b8b57f419db05b1038759.jpg

Men att byta den på plats var rena lögnen så fick lossa stötfångaren igen och tömma spoltanken och lossa den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d44eabfa3340203d24c7b1ac80ea1656.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-37fc97f7946d048d56ecf17d6f3690d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44621bbc454d1c885bd3da0b1bb88bfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f3e5fa88c5a4c7971b769fc2780c2034.jpg

Sådär ja! Nu gråter bilen på beställning! big_smile Som sagt, ett mål är att allt ska funka på bilen. (Kommer aldrig använda strålkastarspolningen, någonsin. LOL )
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ec081a4dcf9845067011e40d7d63cffe.jpg

Takhandtagen, eller "OH SHIT handles" som dem även heter fattades kåporna som täcker skruvarna. Totalt fattades 4 av 6 lock. Sånt lossnar inte på dessa så jag fattar inte vad som hänt. Hade sådana sparade från J-swappet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8c145f5cdf8b740628fb755c87263c17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4099e1236eb29192c1c725b7e53046b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c7e743c66939c6f4f5c84b9b811fe7e.jpg

Dessa satt faktiskt på denna bilen! Har bara haft loss dem av olika anledningar. Dem skjuts bara på plats bakifrån och framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8253f8a8246dadc62e3b2ad2c5276fe1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2b8ed8bc6a7e6df300d3c703d9ccc6d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c7ee9d79c8da0091ba20973ebb41f994.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d5cedb6adc8a8b46538634d9430bcad7.jpg

Som en liten "Homage" till min första Aerodeck (J-swappet) så bestämde jag tidigt att tankluckan från den skulle hamna på VTin.
"AIRLIFT PERFORMANCE" är ju såklart från luftfjädringen som satt på den.
"JA TACK! BILTEMA KATALOGEN NEJ TACK TILL REKLAM" är ett klistermärke man såg överallt ett tag där 2013-2014.
Den svarta eltejpen är när den bilen pyntades till studenten 2014.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4985945cfb2cc524661640fc0046eb66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-714223791af747584b7584d1f8c1d999.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-efa46ade1163325e6952373ed5e38513.jpg

Såklart öppnades inte luckan när jag drog i spaken. Uh ooh... Men satte en plastkil i spaken så luckan skulle vara upplåst och testade öppna luckan för hand. Jo då den kom!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8210bbe14273d260e6a50283562d7cc2.jpg

Visade sig att fjädern hade blivit platt då den tryckte inte ut luckan. Enkelt justerat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-296ee85ce8ffc26585cb893ee5d15e73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1ea6ac36da29d914b353d87e0b43f786.jpg

Lite bilder på bilen i fråga så ni kan få se tanklocket. Notera att det står "2013" trots att jag sa att det var studenten 2014. Japp, vissa av oss har skum humor. Ingen av dem vuxna fattade att det var ett skämt heller, enbart vi tonåringar. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8aa2f35d9afa0184e9b3a6ee7fa12ae2.jpg

Två bilder från sommaren 2014 när bilen troligen var som bäst skulle jag vilja påstå. Tanklocket hängde med här också! xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1cd3c41ea141e004d28665611fcb0d70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9f3be344c039ea52b7849a5a49192c5f.jpg

Mars 2015, ca ett halvår innan J-swappet påbörjades. Tanklocket har inte åkt någonstans! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dcb59008f38981581cedbb91d6ee5b4a.jpg

Ibland måste man titta lite i backspegeln tycker jag! smile Med det sagt spolar vi fram tiden igen, hela vägen igenom pandemin och fram till 18e februari 2024! Alla 4 innerhandtag i bilen är på något sätt trasiga. Att någon inte fattar hur man ska få loss dem och pajjar ett av dem, ja absolut. Men att alla 4 är förstörda fattar jag inte! lol Höger bak var det första jag upptäckte för den satt riktigt löst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b93fa45e98f6a65494afa904055d166c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b5056b03047c76d393a996d5f80e51a3.jpg

Sitter en skruv i mitten som ska väck sen bara knuffar man handtaget framåt och lossar låspinnen bakom. Man kan också såklart slita loss handtaget utåt så alla styrpinnar knäcks av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cfaa39d723304d4f0b3365ff2569215c.jpg

Plockade fram en i bättre skick. Som tur är, verkligen tur är, så har Honda valt att ha samma handtag bak oavsett om det är elhiss eller vev. Detta är tur för att elhiss bak är inte vanligt alls. På bilar med vev sitter det bara en plugg i hålet som man tar bort sen kan man skruva dit en knapp enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2719cb5df69932709dada928b744b7e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8cd1855356cf6dfa6b847f1532b3523f.jpg

Lägger i handtaget, petar runt låsningen, detta är kanske inte så lätt för den som har större händer än mig, har väl mer eller mindre "piano fingrar" som man kallar det, vilket underlättar i sådana här fall. lol Glöm inte kontakten till fönsterhissen såklart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-956c6c6c93388ea54bc5bc98aa37d1e5.jpg

Sen bara skjuts det bakåt och låses med en skruv i mitten!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2bbdc795802973d624a31f1d2751363f.jpg

Ljudisolering i huven ska min bil ha enligt reservdelskatalogen. Men där satt ingen! 13milarn hade så jag tog den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b9f7e1bd3dc0ec27c4f52c7108a0a3be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a156fd61c089a297137c8172b847c1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7462bc214e3fc31479f85fc19d57871c.jpg

Kupéfläkten byttes ju för ett tag sedan. Då det runnit en hel del vatten igenom den då var även skruvarna tråkiga. En av dem som satt där och som jag sen satte dit igen är till vänster. Till höger ser ni 3 i mycket bättre skick. Lyckades hitta just 3 sådana så nu sitter dem där istället. Ingen kommer någonsin se det dock! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1af4c4654d37788966883a19010ceb4a.jpg

I temat med röda detaljer så beställde jag skylthållare från ett ställe jag köpt mycket Honda-delar ifrån. Deras logga var klockren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a1a7ab0df3031d33e2fec3c81324282.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee5966295142c5897befb114ae9453d3.jpg

Underkåpa minns jag inte ens om där satt en. Men 13milarn hade en iaf så den ska dit nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cee071de216487a999b5e95aff337e53.jpg

Speciella plugg på sidorna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e5221e04b4fb12a7e134a9dba22c0b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a994ba5e463a4495400fd01f6b0c5c00.jpg

Och speciella skruv undertill fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-064eef69625a4df83c0f7c9d70b2f7d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7c71d60b0a6368e5004c07fbe0f85c84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b766ab63932e8cb255543a62a5c4d03.jpg

Ja där står han på sina pallbockar. Ni vet när man grejat med något under lång tid och från ingenstans inser man att man är klar? Eller kanske inte klar, men att det iaf är dags?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8504faae3fc5374f722be7c3cf7956fa.jpg

Det är den 23e februari 2024 och klockan är 21:53. Jag inser att det är dags. Bilen ska ner på hjulen igen! big_smile big_smile big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dd0cbda92e3b191c16efc4d808e73f5b.jpg

Bara att röja undan och att få ner bilen från dem relativt höga pallbockarna med min lilla domkraft blev ett långt projekt! MEN NU SÅ! YES nu är det nära! Klockan var redan 22:42, det tog alltså 50 minuter att nå hit från förra bilden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8c703e3baa1524f38df5aa713a97d85d.jpg

Det är riktigt trångt! Som nämnt tidigare så är tältet byggt efter att bilen parkerades här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8083eeb8ae2d936bf83f580c3e47cf75.jpg

Fick tejpa upp kartong på bilen för att skydda mot busken jag var tvungen köra in i. Hoppa in från andra sidan och sen bara köra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a65a8b42905a799399fa53de5506b43.jpg

TADAAA! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36657bc5dcc8c3137be00a91e8abf88b.jpg

Där står han så fint på tomgång! Klockan är 23:12 och jag är helt slut men väldigt stolt över vad jag lyckats uppnå!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bd8fd3065fda11269b4b5158ea0c75e6.jpg

Kom en positiv överraskning och det var att dem röda lamporna i dörrarna blinkar som dem ska, en funktion jag trodde jag skulle bli utan pga eftermarknadsfjärrlåset. Men jo det funkar det också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-861557383d49e6e19531f039e0507a26.jpg

Kom ut dagen efter och blev lite chockad över hur bilen ser ut! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8967ee71d8b3d5680d0099851c5cb8fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe323d8a4b4efb2d80c0d7a220affc4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-732464ec6e49c389cbb361886f760c22.jpg

En välbehövlig tvätt fick det bli såklart! Upptäckte tyvärr att bilen blivit brun-metallic.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bbb82cc8fb357e67d4109d4d5fad4627.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c83ee6f4cbb5058f453fae9b6bffae0a.jpg

Allt slipande i tältet resulterade i metalldamm som nu sitter i klarlacken. Men det är ju äkta Honda rost iaf! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16e034bc22344727edef052afae14da4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7886fa22a48130b1c6a4b71d45d66a48.jpg

Invändigt var bilen helt katastrof. Tog det värsta och begav mig till macken!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0a2b4b03fe0b985e58f815ca58f8dcb.jpg

Väl där var det dags för första tankningen sedan 2020-06-23 då 95oktan kostade 13,83 litern! Oo
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0acd6aa061557e1167f6ee3da2a43fc4.jpg

Förväntade mig massa problem men det var inte så illa faktiskt! Ratten står snett såklart, hade inte väntat mig något annat. Alla 4 stötdämparna gnällde i några kilometer, aldrig varit med om innan. Bilen vibrerar vid acceleration och det är visst den inre drivknuten vänster sidan som glappar på mellanaxeln. Utöver det var det 2 kylvätskeläckage och ett mystiskt ljud från något i styrningen, troligen i hydrauliken. Ja det kommer finnas att göra. tongue Den är enormt mycket snabbare än min gröna och det där insugsljudet är helt underbart!!! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84e4308fed2f166c1076b48df78ce059.jpg

Den där slangen jag bytt klämma på bara spydde vatten skumt nog. Satte en vanlig klämma där och det funkade sen.
Den nedre kylslangen läckte också, även där hade jag bytt till en original klämma. Fick bli en vanlig där med och sen var det tätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6b21106a64f7f466d70265f8f472c7dd.jpg

Bilen gick igenom besiktning med enbart anmärkning på höger bromsljus som jag visst hade missat att kolla! Japp nu är den besiktad!! big_smile big_smile big_smile

Lite senare åkte sommarhjulen på och även ögonlocken!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-48d0a23194f86792d8967ada55df2046.jpg

Här kändes det mest overkligt. Bilen blev liksom aldrig klar och plötsligt efter att ha haft mer energi i nästan 3 månader som jag verkligen placerade i garaget så stod den äntligen där på infarten, besiktad och körbar! I nästa inlägg hade jag tänkt göra någon form av sammanfattning. Sedan fortsätter projektet men som ett rullande projekt. Finns massor att göra på den ännu! smile


158 Inlägg
31 maj
#132
Sjukt grymt jobbat. Snacka om rejält och lyckat projekt big_smile

Dras till sletna vrak x)

2 302 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#133
Bilden ni såg som senast var ett litet hopp in i framtiden. Varken sommarhjul eller ögonlock satt på bilen än. Varför ska jag resa i tiden konstant? lol
Såhär såg det ut! Att äntligen kunna köra bilen kändes fortfarande helt overkligt efter allt jobb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c265b5b1e441dfe252a88a3672e3825.jpg

Köpte nya mattor på AKR. Satt som en smäck och stämmer med färg-temat jag kör. Silver, svart och rött.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-344e995f2de4ab5d7aba564fa2a3568e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-377d3f6e8733338813d229169acf7250.jpg

Knoppen som sitter på är den som ska sitta på denna bilen. Men jag är mer van vid den till vänster så den åkte dit tillslut. Är så mycket mer bekväm. Vad jag vet ska det finnas 4 olika växelspaksknoppar till dessa. Diesel har en knubbig variant och sen har en äkta VTi-S en egen knopp med som jag vill minnas var ganska 90-tal, på ett negativt sätt tyvärr. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5f30eb318d75a7e03c46b51197bc8e7b.jpg

Tog med bilen till jobbet där den fick stå bredvid kollegans välutrustade gula Honda Logo. Två ovanliga Hondor bredvid varandra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d553fc79b7e459665e63ea53e269886d.jpg

Gjorde en ljusinställning. Bilstrålkastare har en siffra instansad i huset som ger ett värde i procent som ska representera lutning upp och ner. Oftast är detta värdet 1.0 eller 1.1%. Min Civic ska tydligen ha 1.3%. Har bara sett detta på Opel Vivaro. Verkar vara väldigt udda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9a6944f65a4e9c50127bd54f63cfea35.jpg

Efter detta fixades ett kylvätskeläckage och bilen kördes till besiktning. Jag hade visst missat att ena bromsljuset inte funkade, men det var också allt! Kändes otroligt skönt att det var så pass lindrigt med tanke på hur mycket bilen varit isär! big_smile Slapp ombesiktning som tur var. Hoppades att det bara skulle vara glödlampan men så enkelt var det inte. För det första är det fel lamphållare och sedan är det fel färger på kablarna. Dessa är skarvade med både någon lödning och dessutom sockerbitar. Jo men trevligt med fler överraskningar! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1d9056c56e342c176d8adeb1cbc98347.jpg

Hängde dit lyktan igen. Behöver lossa klädseln inne i bilen för att komma åt kontakten. Jag kommer alltså att byta ut hela lyktan och tillhörande kablage. I samma veva ska sommarhjulen på! Har ingen låg domkraft så man får köra upp på klossar först. Så smidigt det är med sänkt bil då. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25895155bdb9806cb328016b5e046bf7.jpg

Började riva ur inredningen och det stod vatten i baljan! sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-210d9c8fc2576c6395f926e33825f599.jpg

Så jag gjorde samma som jag gjort på min gröna och lossar pluggen som går in till plåten för dragöglan. Nu kan det inte bli stående vatten iaf. (Hittade senare en spricka i en kittsträng mellan takplåten och balken under bakluckans gångjärn)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c468e870ac751ad14d1810805b3a04be.jpg

Skruvarna till lyktorna ser helt katastrof ut. Gamla uppe och bättre begagnad nere.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0d226378d0c1da2de4cc028410b563fa.jpg

Man har ju såklart en påse såna. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df697151bc596ebc4a7ef70255edb47b.jpg

Tog mig in och lossade kontakten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-95fecfe8fe6535beae6188878cf3efe2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0460cb93948af300581678744e5cacd4.jpg

Både lykta och kablage är skrot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a41c0bb5f7101996da198a1d6f253551.jpg

Som jag redan visat så hade ju denna lyktan en bula. Den har dessutom börjat smälta där bromslampan sitter. Aldrig sett innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7e838ba2f2190c419bd058e0a1b8e959.jpg

Hittade en fin på vinden med kablage! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-202c61e0e398f96d513845a0bcf098b5.jpg

Mindre rostiga skruvar! Dessa kan man knappt spänna alls. Plasten i lyktorna är extremt bräcklig. Man ser ofta dessa med trasiga fästen för det behövs verkligen lite för att det ska gå sönder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ea0a633921e2bfaae4dec7937af1e9db.jpg

Blött reservhjul på plats igen! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e3ca11bc97df9df6ef44cb7c821bac21.jpg

Sommarhjulen åkte på och nu börjar det bli rätt stuk på grejerna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6084ce1ccd259d85c6c9d0c9f341f309.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-55e508baa82b2373c413a6ad304f7328.jpg

Lovat mig själv att skriva någon form av sammanfattning. En sak är säker när det gäller denna bilen. Det var en reservdelsbil, utan tvekan. Brukar säga till folk att den visade sig vara grisen i säcken. Ni som läst tråden vet hur mycket jobb det är nerlagt, men det tråkiga är att det inte syns alls. Har tillomed fått detta påpekat. Men det är också sant. Det finns mycket märken och bulor och en viss del rost ännu på bilen så den ser inte sådär jättefin ut när man kommer nära.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fbd47a1dcaab30b30fa0e7899a6277cb.jpg

Med det sagt är det också lite där jag vill ha den. Skicket jag vill uppnå är det som jag enklast kan beskriva med "fräschaste delarna på skroten". Alltså om jag hittar en finare framskärm på skroten (precis det som hänt också) så monterar jag den. Det kommer alltså att se 26 år gammalt ut hur man än vrider och vänder på det. Men det är ju ingen "Trailer Queen", bilens "party piece" är insugsljudet. Bilen används faktiskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-04a2d80bd4f7e6574e788c789c206e56.jpg

Folk som inte är inom Honda-världen som åkt med har alla reagerat på insugsljudet. Det är ganska brutalt för en motor som är helt original förutom luftfilter då. Hade bilen varit helt tyst hade så enormt mycket att upplevelsen försvunnit för den är tyvärr inte speciellt snabb, alls. lol Snittförbrukningen har legat mellan 1 och 1,3 liter milen så gasat har jag gjort ändå! big_smile
Bilderna ni nu sett avslöjar färgskillnaderna. Tyvärr har den paneler från ganska många bilar och det verkar vara omlackat lite här och var innan min ägo. Det märks mest på dörrarna, båda sidorna tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15061618d6588e675eb5440a5b0f2585.jpg

Något jag reagerat på är att bilen inte sticker ut speciellt mycket alls. Märkte detta speciellt när den stod på en träff för ett tag sedan. Den bara försvinner! lol Lite komiskt med tanke på hur ovanlig den är. Ska vi skylla på färgen? Alla timmar som jag stoppat ner i bilen märks inte alls. Kan nog bero på att jag lagt mycket jobb på att återställa saker till original.

Efterhand som bilen körts har tyvärr fler fel uppenbarat sig som jag inte alls känner igen från när den kördes i början när jag köpt den. Den stora elefanten i rummet är oljeförbrukningen som nästan fick mig att ramla baklänges! Har inte lyckats få någon exakt siffra men den verkar dra 1 liter olja per ca 60 mil, vilket är brutalt. På tomgång ryker det inget blått men vid belastning gör det det såklart. Avgaserna luktar som ni säkert kan gissa. lol Motorn drar bra tycker jag och har inga som helst misständningar. Listan på saker som ska fixas på bilen i vinter är ganska så rejäl och motorn är inte en av dem. Om det inte blir värre så får det tyvärr vara såhär i nuläget. Biltema kommer få sälja mycket olja iaf. tongue På det stora hela är jag nöjd, om än lite i chock över hur många hemligheter bilen haft och förmodligen ännu sitter och ruvar på.

I nästa inlägg lossnar remskivan och går sönder. Så kan det gå när man glömmer spänna fast saker! lol


573 Inlägg
13 juni
#134
Oljeförbrukning kan bero på ventiltätningarna,det är ett ganska vanligt fel. Sen går det få lite bättre liv i motorn om du kastar orginal insuget som är en kass konstruktion och byter till nåt eftermarknads insug typ skunk2 (frigör uppåt 20hk).

MSCR

2 302 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#135
SuperGnaget skrev:
Oljeförbrukning kan bero på ventiltätningarna,det är ett ganska vanligt fel. Sen går det få lite bättre liv i motorn om du kastar orginal insuget som är en kass konstruktion och byter till nåt eftermarknads insug typ skunk2 (frigör uppåt 20hk).
Mycket matnyttig information! Ska nog se till att byta tätningarna i vinter och så får vi hålla tummarna att det blir bättre tongue Tackar för infon big_smile


573 Inlägg
14 juni
#136
Xebers76 skrev:
SuperGnaget skrev:
Oljeförbrukning kan bero på ventiltätningarna,det är ett ganska vanligt fel. Sen går det få lite bättre liv i motorn om du kastar orginal insuget som är en kass konstruktion och byter till nåt eftermarknads insug typ skunk2 (frigör uppåt 20hk).
Mycket matnyttig information! Ska nog se till att byta tätningarna i vinter och så får vi hålla tummarna att det blir bättre tongue Tackar för infon big_smile
Så lite så! smile Skruvat med dom flesta vtec motorerna så sitter på mycket info!

MSCR

Japsare
491 Inlägg
14 juni
#137
SuperGnaget skrev:
Xebers76 skrev:
SuperGnaget skrev:
Oljeförbrukning kan bero på ventiltätningarna,det är ett ganska vanligt fel. Sen går det få lite bättre liv i motorn om du kastar orginal insuget som är en kass konstruktion och byter till nåt eftermarknads insug typ skunk2 (frigör uppåt 20hk).
Mycket matnyttig information! Ska nog se till att byta tätningarna i vinter och så får vi hålla tummarna att det blir bättre tongue Tackar för infon big_smile
Så lite så! smile Skruvat med dom flesta vtec motorerna så sitter på mycket info!
Hur långt har motorn gått? Min är oxå väldigt törstig på olja o blåryker vid pådrag. Jag har dock lägre komp på 2an o 3an, där av B20 swapet på G. Så B18 kan byggas vid sidan av. Jag har inte skruvat så mycket jag önskat, men vad jag forskat mig till och hört om de högvarviga B-serie så är ventiltätningar mer ovanligt, och ovala cylinderlopp desto vanligare, iallafall efter 18k mil. Rätta mig gärna. Men jag själv kommer borra mitt block med tanke på kompet.

Fortsatt imponerande fix, fortsätt så. big_smile

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!

2 302 Inlägg
14 juni
Trådstartare
#138
SuperGnaget skrev:
Xebers76 skrev:
SuperGnaget skrev:
Oljeförbrukning kan bero på ventiltätningarna,det är ett ganska vanligt fel. Sen går det få lite bättre liv i motorn om du kastar orginal insuget som är en kass konstruktion och byter till nåt eftermarknads insug typ skunk2 (frigör uppåt 20hk).
Mycket matnyttig information! Ska nog se till att byta tätningarna i vinter och så får vi hålla tummarna att det blir bättre tongue Tackar för infon big_smile
Så lite så! smile Skruvat med dom flesta vtec motorerna så sitter på mycket info!
Ska lägga det på minnet, för det blir säkert mer pill med motorn framöver wink
Senast redigerat av Xebers76 (14 juni )


2 302 Inlägg
14 juni
Trådstartare
#139
Surikaten skrev:
Hur långt har motorn gått? Min är oxå väldigt törstig på olja o blåryker vid pådrag. Jag har dock lägre komp på 2an o 3an, där av B20 swapet på G. Så B18 kan byggas vid sidan av. Jag har inte skruvat så mycket jag önskat, men vad jag forskat mig till och hört om de högvarviga B-serie så är ventiltätningar mer ovanligt, och ovala cylinderlopp desto vanligare, iallafall efter 18k mil. Rätta mig gärna. Men jag själv kommer borra mitt block med tanke på kompet.

Fortsatt imponerande fix, fortsätt så. big_smile
Miltalet är inte 100% säkert men är troligen 26-27000 mil. Jag borde ju helt ärligt göra ett kompprov innan jag gör något annat. Han går så fint i motorn så har inte ens tänkt att det möjligtvis skulle kunna vara något sånt. Vill helst slippa en så stor operation som borrning xP


2 254 Inlägg
15 juni
#140
Xebers76 skrev:
Surikaten skrev:
Hur långt har motorn gått? Min är oxå väldigt törstig på olja o blåryker vid pådrag. Jag har dock lägre komp på 2an o 3an, där av B20 swapet på G. Så B18 kan byggas vid sidan av. Jag har inte skruvat så mycket jag önskat, men vad jag forskat mig till och hört om de högvarviga B-serie så är ventiltätningar mer ovanligt, och ovala cylinderlopp desto vanligare, iallafall efter 18k mil. Rätta mig gärna. Men jag själv kommer borra mitt block med tanke på kompet.

Fortsatt imponerande fix, fortsätt så. big_smile
Miltalet är inte 100% säkert men är troligen 26-27000 mil. Jag borde ju helt ärligt göra ett kompprov innan jag gör något annat. Han går så fint i motorn så har inte ens tänkt att det möjligtvis skulle kunna vara något sånt. Vill helst slippa en så stor operation som borrning xP
Kan ju alltid V6-konvertera den. Kanske slänga på ett luftfjädringskit när du ändå är igång. lol lol



Sök