Nollställa vevaxel Peugeot 2,0 bensin 2005

Wibbo90
23 maj 2020 · 5 Inlägg

Hittar inte nollställning på vevaxeln,vevaxeldrev på kil,remskivan fritt på vevaxeln, finns inga markeringar på drev/block.

husseman
23 maj 2020 · 1 577 Inlägg

Wibbo90 skrev:
Hittar inte nollställning på vevaxeln,vevaxeldrev på kil,remskivan fritt på vevaxeln, finns inga markeringar på drev/block.

hmm, nä de e´roliga Fransmännen. Du behöver ett låsverktyg till veven. Vad det heter eller vilket nr. det har vet, ja inte förrän Måndag då ja ha tillgång till autodata. Googla på din motorkod så lär du hitta det på hundra sidor. Brukar funka med ett borr i rätt dimension och längd. Lycka till/husse

Wibbo90
24 maj 2020 · 5 Inlägg

husseman skrev:

Wibbo90 skrev:
Hittar inte nollställning på vevaxeln,vevaxeldrev på kil,remskivan fritt på vevaxeln, finns inga markeringar på drev/block.

hmm, nä de e´roliga Fransmännen. Du behöver ett låsverktyg till veven. Vad det heter eller vilket nr. det har vet, ja inte förrän Måndag då ja ha tillgång till autodata. Googla på din motorkod så lär du hitta det på hundra sidor. Brukar funka med ett borr i rätt dimension och längd. Lycka till/husse

Hej Husseman Du skulle inte vilja hjälpa mig med verktyget  till veven,tror att jag hittat ett hål i blocket på baksidan av motorn mot svänghjulet men det hålet är bra mycket större än något normalt borr,känns som att det är något specialverktyg.Tackar på förhand.

husseman
27 maj 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, sorry inte varit aktiv några dagar, dra ett reg.nr eller Motorkod så ska ja kolla upp.

mvh/husse

Wibbo90
29 maj 2020 · 5 Inlägg

Xcc207

husseman
29 maj 2020 · 1 577 Inlägg

Ok, ja kollar så fort ja e´på jobbet igen... nu blir det bira o slappa. mvh/o Skål Husse

Wibbo90
30 maj 2020 · 5 Inlägg

Tack o bock 👍

eastereverybodybay
30 maj 2020 · 360 Inlägg
Wibbo90
5 juni 2020 · 5 Inlägg

Jag har löst problemet enligt följande.Bak på blocket mot svänghjulet ovanför höger drivaxel finns ett hål att sätta i ett verktyg som är 75,5 långt diam 28 mellan konan och greppflänsen och längst fram efter koningen en liten tapp som är 9 lång o diam 8.Viktigt att kilen står kl 9 när ni låser svänghjulet.Allt annat är bara okunskap eller påhitt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang