Golf Mk3, 1.8 -94 Avgasläckage?

Spexxarn
26 maj 2020 · 89 Inlägg

Hallå garagetroll!

Bytte nyligen slutdämpare på min Golf 3 1.8 -94 då det gamla hade rostat sönder. Inga konstigheter där, men har till 99% fått ett nyuppkommet avgasläckage och det låter som om det är lokaliserat under huven.

Satte ett lakan i avgasröret och startade upp bilen och står man vid motorhuven och kikar ner så ser man rök (avgas) komma upp.

Vet inte om det är en packning som gått eller om det är hål i grenröret. Det är väldigt trångt i motorutrymmet och jag kan inte se något underifrån.

Är det någon härlig själ här inne som haft liknande problem? Hur bar ni er åt för att lokalisera problemet isåfall? Behöver man plocka ut motorn?

Mvh

Utmarks-Loke
26 maj 2020 · 5 814 Inlägg

Bilar som har motorn på tvären skakar åt "fel" håll och behöver därför ofta en bit flexibelt rör, och där brukar det ofta vibrera sönder och börja läcka. Den brukar i såna fall sitta ganska snart efter motorn, där det är som trängst. Du behöver nog inte ta ur motorn men det bra om du lindar armarna stenhårt med tyg och inte använder dom på ett år så de blir tunna och fina och kan komma in bak motorn.

Spexxarn
26 maj 2020 · 89 Inlägg

Okej, är väl antagligen det som jag råkat ut för då... Men behöver nog en bättre lösning på hur man kan komma åt det där. Att linda armarna låter iofs rätt skapligt men funderar på om greppstyrkan sitter kvar efter en sån massiv förberedelse?

Spexxarn
28 maj 2020 · 89 Inlägg

Uppdatering på tråden.. har nu lyckats lokalisera mina avgasläckage och det är tyvärr såpass illa att jag behöver byta ut främre och mittenrör (enligt en experts utlåtande).

Jag har sökt efter främre avgassystem till min bil och jag får upp två helt olika typer av rör. Den ena verkar ha en ljuddämpare på sig, medans den andra bara har ett flexrör. Vad är skillnaden på dessa rör?
(Se bilder)
Bild 1:
http://www.bilddump.se/bilder/202005281 … 56.219.jpg

Bild 2:
http://www.bilddump.se/bilder/202005281 … 56.219.jpg

Mittenröret:

http://www.bilddump.se/bilder/202005281 … 56.219.jpg


Mvh

Senast redigerat av Spexxarn (28 maj 2020)

Utmarks-Loke
28 maj 2020 · 5 814 Inlägg

Hissa upp bilen och kryp under och kolla vad du har på din.

Spexxarn
28 maj 2020 · 89 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hissa upp bilen och kryp under och kolla vad du har på din.

Får försöka göra detta, har skadat ryggen så hoppades på att få ett svar här men klart det är svårbedömt. Får bli att skicka under en av ungarna smile

caromania Forummoderator
28 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Spexxarn skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hissa upp bilen och kryp under och kolla vad du har på din.

Får försöka göra detta, har skadat ryggen så hoppades på att få ett svar här men klart det är svårbedömt. Får bli att skicka under en av ungarna smile

Problemet löst, bara de är gamla nog att inte bara vara i vägen. Jag tycker det gick en tydlig gräns mellan 12-13. De har små fingrar och smala armar också så de kan nå saker man tappar på fel ställe. Glöm inte att köpa en glass sen bara, det ingår. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Spexxarn
28 maj 2020 · 89 Inlägg

caromania skrev:

Spexxarn skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hissa upp bilen och kryp under och kolla vad du har på din.

Får försöka göra detta, har skadat ryggen så hoppades på att få ett svar här men klart det är svårbedömt. Får bli att skicka under en av ungarna smile

Problemet löst, bara de är gamla nog att inte bara vara i vägen. Jag tycker det gick en tydlig gräns mellan 12-13. De har små fingrar och smala armar också så de kan nå saker man tappar på fel ställe. Glöm inte att köpa en glass sen bara, det ingår. big_smile

Haha precis! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang