Hjälp:Byte urtrampnings lager/koppling SAAB 900 -94 2,0i manuell 5vxl låda

sarge_of_sweden
24 januari 2007 · 5 Inlägg

Behöver tips om hur man byter urtrampnings lager smidigast på en SAAB 900 -94.
Tyvärr har jag inte tillgång till 2-pelar lyft eller liknande. (endast domkraft och pallbockar)

Måste man slita ner hela lådan eller kan man "bara lossa på drivaxlarna, lossa lådan från motorn och knö lådan åt sidan" för att byta som min enfaldige fader tror... Jag är skeptisk men vill inte skruva mer än nödvändigt... (inte lat, effektiv och har smala fingrar)

"Du kommer aldrig förstå hur det är att leva som jag...... gör"
JE
24 januari 2007 · 227 Inlägg

Nja, blir nog svårt att "knöa" lådan och sidan och sedan byta urtramningslagret...Jag har ju bara iof bara bytt det på bakhjulsdrivna bilar men då tog iag iaf ner hela lådan och bytte...Prova först och se om det går (men jag tvivlar på det) annars ta ner lådan "bara" wink..

Dum spiro, spero...
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
Gizmojohan
24 januari 2007 · 3 295 Inlägg

det är bara att plocka ner hela lådan..


MVH Johan

sarge_of_sweden
28 januari 2007 · 5 Inlägg

Jag har nu fått loss lådan efter mycket problem å stök ( fick ju fan tömma halva motor rummet för att komma åt bultarna) Dock kvarstÅR ETT PROBLEM...

Jag kan bli tvungen att släppa ner hela paketet på backen ( motor/ låda =DVS lossa motor bryggan och sänka ner den.. alternativt släppa ner motor bryggan på VÄNSTER sida för att ge plats för att dra ut växel lådan åt vänster för att byta..

Mer info om nytet kommer när jag har tid... Tillbringat helgen på sjukhus pga. sonen..

må rosten slumra och saltet försvinna,Ge oss torra fina vägar och ute temp på 25 grader pluss så att man får något vackert att se på medans man är ute och crusar... typ brudar å bilar... en bärs i solstolen brevid grillen och pengar att förverkliga våra drömmar....


GE MIG EN NY BIL HATAR SAAB, nästa bil blir nog fan en OPEL Kadett -71 med blad fjäder fram!!! och förgasare..

"Du kommer aldrig förstå hur det är att leva som jag...... gör"
TireSlayer Tvivlare
4 mars 2007 · 2 266 Inlägg

tjena! jag ska göra samma sak med min, skillnaden är att jag har 2,3i men de sk nog vara samma. jag har blivit tillsagt att man behöver plocka ner hela framvagnen och sen ta ner lådan. men som sagt, jag har inte börjat än. ska börja imorn smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Dj_funky
10 mars 2007 · 121 Inlägg

MantaRobin skrev:
tjena! jag ska göra samma sak med min, skillnaden är att jag har 2,3i men de sk nog vara samma. jag har blivit tillsagt att man behöver plocka ner hela framvagnen och sen ta ner lådan. men som sagt, jag har inte börjat än. ska börja imorn smile

Tjena tänkte bar ahörta hur det har gått för dig

TireSlayer Tvivlare
13 mars 2007 · 2 266 Inlägg

nu har jag min låda nere, men jag tog hela framvaggan.. finns bilder på "projekt" smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
berglof88 SAAB-Dåre
13 mars 2007 · 192 Inlägg

Ta ner framvagnen och lyft ner lådan, har gjort detta med domkraft hur många gånger som helst tongue

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang