Fylla på AC (Renault Mégane III -11)

Nevadacontra
29 juni 2020 · 234 Inlägg

Tyvärr så blåser det inte kallt i bilen längre. Beställde ett Gör det själv kit från EnviroSafe, med en burk Stop leak, en burk köldmedium R134A 453g. Får med anslutnings slang och en manometer för att läsa av trycket.

Nu såg jag vissa skriva på nätet att det är rent av livsfarligt att fylla på själv för att bilen kan börja brinna eller att man kan bli förgiftad inne i kupén. Är det sant? Ska jag skicka tillbaka grejerna när de kommer imorgon och lämna in bilen på verkstad istället?

zzr9409209
29 juni 2020 · 716 Inlägg

Är allt lite överdrivet, är ju rätt gas..men om man kan stoppa en läcka med nått super duper medel är jag tveksam till.
Att lämna in är helt klart det bästa, men kostar ju en del! Men återkom om hur du gjorde..

Nevadacontra
29 juni 2020 · 234 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Är allt lite överdrivet, är ju rätt gas..men om man kan stoppa en läcka med nått super duper medel är jag tveksam till.
Att lämna in är helt klart det bästa, men kostar ju en del! Men återkom om hur du gjorde..

Ja det vet jag inte riktigt om det kan, är mest orolig för om bilen självantänder. Stod något om Propan och Isobutan på hemsidan.

Tänker på det också, vill gärna göra det billigt för mig själv.

zzr9409209
29 juni 2020 · 716 Inlägg

Du skriver R134A, är ju en helt vanlig ac gas..

Nevadacontra
29 juni 2020 · 234 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Du skriver R134A, är ju en helt vanlig ac gas..

Javisst men är nojjig om det är fulgas. Citerar dock ett svar på en av deras frågor "Vad är EnviroSafe köldmedium?"

Enviro Safe köldmedium är en egen blandning av högeffektiva kolväten (hydrocarbon) som ersätter många typer av kemiska köldmedier. Den innehåller R290 (propan) och R600a. (Isobutan)
• Enviro Safe är en Drop In ersättningsgas för R134a, R12, R22, R407c, R404, R1234yf helt utan konvertering och är även blandbar med dessa köldmedium.

zzr9409209
29 juni 2020 · 716 Inlägg

Du har ju ett läckage, så att bara fylla hjälper inte som jag skrev tidigare,och ac,verkstaden som sen får ta hand din gas,om det nu är en fulgas blir inte så överlyckliga precis

Nevadacontra
29 juni 2020 · 234 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Du har ju ett läckage, så att bara fylla hjälper inte som jag skrev tidigare,och ac,verkstaden som sen får ta hand din gas,om det nu är en fulgas blir inte så överlyckliga precis

Okej det var surt isåfall. Men jag ger det ett försök, går det inte så har jag slösat några hundralappar och vet att jag måste lämna in.

granadadr
30 juni 2020 · 7 261 Inlägg

står det att det är propan på hemsidan?? då är det ju typ gasol, och kör man in det i systemet vill ej firmor ta i den med tång wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
viccoA
30 juni 2020 · 3 109 Inlägg

Fyll inte på med butan eller propan.
Läcksök med UV-lampa, byt torkfilter, vacuumsug och fyll på gas.
Struntar man i att byta torkfiltret kostar operationen kring 1000-1500kr på firma.

Nevadacontra
30 juni 2020 · 234 Inlägg

Okej så jag ska inte fylla på med Stop leak och köldmedium idag?

granadadr
30 juni 2020 · 7 261 Inlägg

jag tycker INTE det,,

Nevadacontra
30 juni 2020 · 234 Inlägg

granadadr skrev:
jag tycker INTE det,,

Okej. Skickar tillbaka grejerna då. Läser mer och mer om att det är farligt.
Hur mycket kan verkstäder ta för detta jobb tro?

Niknar
30 juni 2020 · 197 Inlägg

Gasen kostar ca 800kr per kilo. Först töms ditt system och det som finns kvar vägs, sedan kollar man om det finns läckage med att se att systemet håller tätt. Sedan fylls systemet med rätt mängd inkl det som fanns kvar sedan tidigare. Arbetskostnad 800-1000 per timme skulle jag gissa + om det behövs annat mtrl typ nytt torkfilter mm.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Nevadacontra
30 juni 2020 · 234 Inlägg

Niknar skrev:
Gasen kostar ca 800kr per kilo. Först töms ditt system och det som finns kvar vägs, sedan kollar man om det finns läckage med att se att systemet håller tätt. Sedan fylls systemet med rätt mängd inkl det som fanns kvar sedan tidigare. Arbetskostnad 800-1000 per timme skulle jag gissa + om det behövs annat mtrl typ nytt torkfilter mm.

Okej inte jättefarligt pris isåfall. GDS kitet kostade mig 935 kr så får skicka tillbaka det och åka till verkstad istället!

granadadr
30 juni 2020 · 7 261 Inlägg

jag gav 6000:- för att byta kondensor och gas,, inkl jobb då så klart,,

viccoA
30 juni 2020 · 3 109 Inlägg

Är det bara trycktestning och vacuumsugning och påfyllning ligger det mellan 1200-2200kr kanske.

Nevadacontra
3 juli 2020 · 234 Inlägg

Tror jag vet vart felet sitter. Jag har inget läckage i mitt AC system. Detta problem började när jag försökte byta kylarvätska själv genom att ta bort expansionskärlet och rengöra det, montera tillbaka det och spola systemet med destillerat vatten typ 5 gånger för att få ur allt gammalt, till sist hällde jag i fräsch kylarvätska. Några dagar efter kylde det inte längre i kupén, tycker till och med värmen är sämre än förut. Motorn går inte upp i temperatur så fort som den brukade heller så det är något knas.

Såg trycket i AC när jag kopplade på manometern till lågtrycksporten, trycket låg precis under rött, alltså på grönt så det är inga problem med AC! Detta är mitt egna fel. Hur jag ska lösa detta tycker ni?

husseman
3 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, lufta ditt kylsystem o fyll på din AC.

mvh/husse

Nevadacontra
3 juli 2020 · 234 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, lufta ditt kylsystem o fyll på din AC.

mvh/husse

Ska absolut göra det när jag får tillgång till mitt garage, lite svårt nu.

Men återigen, är det skadligt att fylla på AC med Isobutan/Propan? Jag är skeptisk till att det kan vara skadligt. Kan vara så att bilmekanikerna gått ut med det för att inte folk ska göra detta för att kunna spara pengar.
Jag får ju inte skicka tillbaka mina produkter nu när de är använda (förutom burkarna). Nästan 1000 spänn i sjön isåfall...

husseman
3 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe- det e´inte bra för AC maskiner att få i sig nåt annat än de e´tänkta att ta vara på, nu menar ja verkstadens flotta stolthet som suger ur o fyller systemen. Fyllt mitt eget system med det du köpt, o det funkar utmärkt. Ja har ju ingen koll på vad som finns i mitt system- så om verkstädernas dyra maskiner inte klarar att ta hand om lite propan e´ju inte mitt fel. Vet ingen som haft problem med  EnviroSafe för funktionen på sin bil, däremot verkstäder hatar det. Men deras tätningsmedel ska man nog inte tro på allt för mkt. Har man läcka får man fixa.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang