Fel på turbo och EGR-ventil - 320D F31 -13

Clear
30 juni 2020 · 18 Inlägg

Satt på E4:an med släp när jag märkte att farthållaren inte riktigt höll hastigheten och motorn varvade lite underligt. Märkte senare när jag stod still att det inte lät riktigt som det brukar, någon form av rasslande, vid gaspådrag så ökade det, turbon lät inte riktigt så tyst som den brukar.
Senare på E4:an igen så varnade den för något fel med drivlinan och jag såg en stund senare lite vit rök bakom bilen.

Visste inte då riktigt vad det kunde vara och fick bli till att åka bärgare. På verkstaden sa de att EGR-ventilen måste bytas, rasslande kommer från turbon. Ett ganska vanligt problem när man googlar.

Fick offert på 36 tusen. Då skulle hela turbon bytas, det var slangar och skruvar, slangklämmor, returledning, packning osv osv inräknat i priset.

EGR-ventilen var det ju även där med skruvar och slangklämmor osv, men även "RÖR MED VÄRME EL", med nr:13718507386
Tror ni verkligen att detta är något som behöver bytas i samband med EGR-Ventilen?

Hur som helst så kommer jag att ta hem bilen och börja med att byta EGR-ventilen, sedan kolla vidare på turbon.
Frågan är om det behöver programmeras om på nytt när man byter EGR-ventil och/eller turbo, läste någonstans att man skulle det, men har även sett att det inte behövs. Vet ni vad som stämmer?

Senast redigerat av Clear (30 juni 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang