Skoda Octavia RS -220hk- (2014/15) eller Alfa Romeo Guilia -150hk- (2017)

Fiiskarn
6 juli 2020 · 4 Inlägg

Jag sitter här och har lite ångest över vilken bil som blir nästa.
Jag har kollat upp mycket om båda men vill höra vad folket här har att säga.
Skulle vara uppskattat om någon som äger någon av dessa bilar kunde skriva något!

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
6 juli 2020 · 901 Inlägg

alfa om du kör med hjärta, skoda om du tänker på siffror. Du kan väja en annan giulia med motsv antal hk

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Cuefa Ain't no place like home...
6 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Håller med, Skodan är den förnuftiga bilen men Alfan är garanterat roligare att köra. Dessutom snyggare i mina ögon.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
6 juli 2020 · 7 189 Inlägg

Även jag stämmer in i kören.
Alfa om du vill njuta av livet och bli glad varje gång du ser din bil och lycklig när du får köra den.
Skoda om du räknar på kostnader och sådant tråkigt samt blir ledsen när du ser en Alfa och ser vad du gått miste om.
Livet är kort - kör på en Alfa.
Har visserligen aldrig ägt en Alfa, men flera MGA och MGB och andra sportbilar/cabbar.
I backspegeln är jag glad att jag ägt vissa bilar - och ångrar att jag ägt andra bilar.

Fiiskarn
6 juli 2020 · 4 Inlägg

gps18 skrev:
alfa om du kör med hjärta, skoda om du tänker på siffror. Du kan väja en annan giulia med motsv antal hk

Jag tackar för svaret, jag kollar på just den alfan med 150hk p.g.a att de ligger runt samma pris.

Fiiskarn
6 juli 2020 · 4 Inlägg

Cuefa skrev:
Håller med, Skodan är den förnuftiga bilen men Alfan är garanterat roligare att köra. Dessutom snyggare i mina ögon.

Jag håller med om att den är snyggare men roligare tror jag faktiskt inte, långsammare, ja den är bakhjulsdriven men man kan inte stänga av ESP

Fiiskarn
6 juli 2020 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Även jag stämmer in i kören.
Alfa om du vill njuta av livet och bli glad varje gång du ser din bil och lycklig när du får köra den.
Skoda om du räknar på kostnader och sådant tråkigt samt blir ledsen när du ser en Alfa och ser vad du gått miste om.
Livet är kort - kör på en Alfa.
Har visserligen aldrig ägt en Alfa, men flera MGA och MGB och andra sportbilar/cabbar.
I backspegeln är jag glad att jag ägt vissa bilar - och ångrar att jag ägt andra bilar.

Den är väldigt fin det håller jag med om. jag planerar på att ha vilken den nu än blir i ett tag och skodan har övertaget där, efter allt jag har hittat på nätet

Slim
6 juli 2020 · 340 Inlägg

Andrahandsvärdet bör bli klart sämre på Alfan. De brukar dala rätt kraftigt...

Har själv haft en Alfa Brera och det var en härlig bil på många sätt, men det är alltid nåt som krånglar.

Skodan kommer ge dig mindre huvudvärk, men en Alfa är speciell. Det går inte att komma runt:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Plötsligt händer det! Även jag rekommenderar Skoda i detta fallet!

Kör Alfa för jobbets räkning ibland. I synnerhet då Guilia eftersom den säljs mest (Jobbar med nya bilar enbart). Visst är de roliga bilar! I synnerhet GTA:n... Höjer dock ett varningens finger för kvaliteten. De är lite smäckiga. I synnerhet om man ska in och rota i bilarna så märks det väl. De gillar inte att stå länge, väldigt tjuriga att få igång då. Fast övrig utrustning verkar fungera mycket bättre än förr i tiden. Elsystemet håller samma standard som andra bilar av idag.

Hjärta eller Hjärna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
6 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Alfa ägs ju av Fiat-chrysler numera så det är inget jag skulle satsa på även om det är trevligt att de återgått till bakhjulsdrift. I såna fall skall man nog ha en skoda också, som man kan ta till när Alfan är sönder.

Cuefa Ain't no place like home...
6 juli 2020 · 4 628 Inlägg

yikes

Hybrid_ skrev:
Plötsligt händer det! Även jag rekommenderar Skoda i detta fallet!

Kör Alfa för jobbets räkning ibland. I synnerhet då Guilia eftersom den säljs mest (Jobbar med nya bilar enbart). Visst är de roliga bilar! I synnerhet GTA:n... Höjer dock ett varningens finger för kvaliteten. De är lite smäckiga. I synnerhet om man ska in och rota i bilarna så märks det väl. De gillar inte att stå länge, väldigt tjuriga att få igång då. Fast övrig utrustning verkar fungera mycket bättre än förr i tiden. Elsystemet håller samma standard som andra bilar av idag.

Hjärta eller Hjärna?

yikes

Ojoj, kors i taket...! big_smile

Ja, kvalitetsmässigt är det till Skodans fördel och RS är väldigt skojig, det jag har mest emot den är att den är felhjulsdriven.

Och jag kör ju Skoda till vardags, och la 10900 mil på 20 månader i min Octavia, men Alfan vinner nog ändå min röst bara för att den är så jäkla snygg...!

Det känns på något sätt inte som en rättvis jämförelse, jag skulle nog mer jämföra Alfan mot t.ex BMW 5-serie (en fight Alfan inte kan ta hem på mer än utseendet) men det är bara min tanke.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang