Audi 200

Cronqvist
7 juli 2020 · 2 Inlägg

Jag och en kompis funderar på att köpa en audi 200 som projektbil. Det är en audi 200 Turbo Quattro från 1985, det är en 2.1L 5 cylindrig motor och den saknar spridarrör enligt ägaren. Ser också ut som den saknar "distributor", hittar dock ingen sådan någon stans till en 2.1L turbo(finns endast till 2.2L turbo).

Är det så att den passar till en 2.1L turbo?

Senast redigerat av Cronqvist (8 juli 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2020 · 17 468 Inlägg

Du får invänta svar från Audimaffian.

Medlem Jaka? Du vet nog?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cronqvist
7 juli 2020 · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Du får invänta svar från Audimaffian.

Medlem Jaka? Du vet nog?

Inväntar svar från Audi proffsen

jaka54
7 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Audiproffs vet f..,)
200 modellen har jag ingen erfarenhet av men delar kan finnas att få på "Audi Tradition" i tyskland och  kan beställas antingen direkt eller från närmsta Audiförsäljare här i sverige. Delarna brukar komma inom en till två veckor.
När det gäller delar till Audi (och andra bilar) så kan man med fördel gå in på : 7zap.com eller oemepc.com för att se alla delar till bilarna.

Spridare:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+200/a … 133-37035/

Fördelare:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+200/a … 05-155000/

Senast redigerat av jaka54 (7 juli 2020)

caromania Forummoderator
7 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Gött! En 200, drömbilen från 80talet. Speciellt den från 85/86 utan katalysator och 182hästar istället för 165. Fyrhjulsdriften gjorde den riktigt rapp i starten, Teknikens värld klockade den på 2.1 till 50 och fastän BMW M535 gjorde 0-100 på 7.8 mot Audins 8.1 så var Audin snabbare till 400m. Och på den tiden hade jag ju ingen aning om att min nuvarande samtida Rover Vitesse var lite snabbare i starten, och med lite högre toppfart. Engelsmännen kunde också. Makes nice pub talk.
Sorry för lite OT. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
8 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Med "distributor" menar du fördelaren? Eller bränslehuvudet?

Om fördelaren, tänk på att det finns en del skillnader mellan olika årsmodeller, och även om det går att använda en fördelare från en 5-cyl sugmotor så kommer du ha en bil som i bästa fall är SJUKT svårstartad, i värsta fall inte startar alls.

De här gamla klenoderna med K-jetronic är en mardtröm om de börjar strula och inget för "the faint of heart".
Det krävs energi och kunskap för att hålla dem rullande.
Jag har haft en så jag vet... smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang