Hej! Har problem med att motorn hackar och svarar dåligt på gaspådrag vid låga varv. Motorlampan blinkar. Motorn hackar och saktar ner ett tag. Bilen axar vid högre varvtal. Det går att köra bilen vid jämn fart. Har kollat felkoder. P0328, kracksensor 1. P0300 förbränningsmiss registrerad. P0301-P0304 Förbränningsmiss cylinder 1-4. Har nyligen bytt startbatteri och tändstift. Är det någon som vet vad som är fel och kan föreslå en lämplig lösning.
Sotiga insugsventiler brukar vara ganska vanligt på direktinsprutade motorer så det kan vara en sak att kontrollera. Detta brukar ge miständningar och dålig gång.
Om den misständer på samtliga cylindrar skulle jag misstänka bränsle. Felkoden på knacksensor kan tyda på liknande problem, bilen spikar om det blir för varmt i cylindern till följd av för lite bensin. Inga felkoder på mager blandning eller dylikt? Högtrycksbränslepumpen har ju varit något problematisk på dessa vagnar, även om denna motorn borde ha en rull-lyftare vilket är bättre än de tidigare typerna.
Om den misständer på samtliga cylindrar skulle jag misstänka bränsle. Felkoden på knacksensor kan tyda på liknande problem, bilen spikar om det blir för varmt i cylindern till följd av för lite bensin. Inga felkoder på mager blandning eller dylikt? Högtrycksbränslepumpen har ju varit något problematisk på dessa vagnar, även om denna motorn borde ha en rull-lyftare vilket är bättre än de tidigare typerna.
Jag har fyllt på med ny bensin och en flaska Red Line Fuel system cleaner för att minimera bränsleproblemet .Har kört en runda men ännu inte märkt någon förbättring. Kanske ändå bränsleproblem?
Om den misständer på samtliga cylindrar skulle jag misstänka bränsle. Felkoden på knacksensor kan tyda på liknande problem, bilen spikar om det blir för varmt i cylindern till följd av för lite bensin. Inga felkoder på mager blandning eller dylikt? Högtrycksbränslepumpen har ju varit något problematisk på dessa vagnar, även om denna motorn borde ha en rull-lyftare vilket är bättre än de tidigare typerna.
Jag har fyllt på med ny bensin och en flaska Red Line Fuel system cleaner för att minimera bränsleproblemet .Har kört en runda men ännu inte märkt någon förbättring. Kanske ändå bränsleproblem?
Om det är pumpen som inte kan leverera tillräckligt med bränsle så kan det vara så. Men det här är ju bara gissningar från min sida, baserat på din felbeskrivning och min erfarenhet. Har du någon i din närhet som kan kolla värden på t.ex bränsletryck i realtid med diagnosutrustning?
Om den misständer på samtliga cylindrar skulle jag misstänka bränsle. Felkoden på knacksensor kan tyda på liknande problem, bilen spikar om det blir för varmt i cylindern till följd av för lite bensin. Inga felkoder på mager blandning eller dylikt? Högtrycksbränslepumpen har ju varit något problematisk på dessa vagnar, även om denna motorn borde ha en rull-lyftare vilket är bättre än de tidigare typerna.
Jag har fyllt på med ny bensin och en flaska Red Line Fuel system cleaner för att minimera bränsleproblemet .Har kört en runda men ännu inte märkt någon förbättring. Kanske ändå bränsleproblem?
Om det är pumpen som inte kan leverera tillräckligt med bränsle så kan det vara så. Men det här är ju bara gissningar från min sida, baserat på din felbeskrivning och min erfarenhet. Har du någon i din närhet som kan kolla värden på t.ex bränsletryck i realtid med diagnosutrustning?
Skulle kunna vara givaren för bränsletrycket som ger fel värde till styrboxen
om man kan se livedata så skulle man kunna ta ett kik på Long Term Fuel Trimbank LTFT och fuel rail pressure (FRP) som ska vara det dubbla vid pådrag än på tomgång
Jag har fyllt på med ny bensin och en flaska Red Line Fuel system cleaner för att minimera bränsleproblemet .Har kört en runda men ännu inte märkt någon förbättring. Kanske ändå bränsleproblem?
Om det är pumpen som inte kan leverera tillräckligt med bränsle så kan det vara så. Men det här är ju bara gissningar från min sida, baserat på din felbeskrivning och min erfarenhet. Har du någon i din närhet som kan kolla värden på t.ex bränsletryck i realtid med diagnosutrustning?
Jag ska inte säga att den inte kan det, då jag faktiskt inte vet. Men jag håller det för otroligt att den skulle klara detta då knappt Autocom gör det, som är ett proffsprogram för verkstäder. Däremot program som är specialiserade mot VW/Audi, typ VCDS(f.d Vag Com) eller OBDEleven kan se realtidsdata.
Var i Sverige håller Du hus? Kanske finns någon runt Dig som har tillgång till dessa program och kan tänka sig hjälpa till?
Är det vevaxelgivaren som får ett frispel om det är sträckt kedja på dessa? (TS nämner inget om den)
Som regel får man en felkod på dessa när de börjar strula, men som jag tolkar det är det endast knacksensor och misständningar motorn har satt felkod på.
Om det är pumpen som inte kan leverera tillräckligt med bränsle så kan det vara så. Men det här är ju bara gissningar från min sida, baserat på din felbeskrivning och min erfarenhet. Har du någon i din närhet som kan kolla värden på t.ex bränsletryck i realtid med diagnosutrustning?
Jag ska inte säga att den inte kan det, då jag faktiskt inte vet. Men jag håller det för otroligt att den skulle klara detta då knappt Autocom gör det, som är ett proffsprogram för verkstäder. Däremot program som är specialiserade mot VW/Audi, typ VCDS(f.d Vag Com) eller OBDEleven kan se realtidsdata.
Var i Sverige håller Du hus? Kanske finns någon runt Dig som har tillgång till dessa program och kan tänka sig hjälpa till?
Jag har beställt tid på en Audi -Wv verkstad. Hoppas att de hittar felet.
Jag ska inte säga att den inte kan det, då jag faktiskt inte vet. Men jag håller det för otroligt att den skulle klara detta då knappt Autocom gör det, som är ett proffsprogram för verkstäder. Däremot program som är specialiserade mot VW/Audi, typ VCDS(f.d Vag Com) eller OBDEleven kan se realtidsdata.
Var i Sverige håller Du hus? Kanske finns någon runt Dig som har tillgång till dessa program och kan tänka sig hjälpa till?
Jag har beställt tid på en Audi -Wv verkstad. Hoppas att de hittar felet.
Nu har bilen varit på test hos Audiverkstaden.När mekanikern kört in bilen sa han att det märktes inget fel men då vi påpekade att vi knappt kommit in till verkstaden blev det mer testning och minst 3 provkörningar.Nu har jag fått beskedet att det är kamkedjan som slakar och måste bytas.Det blir en ganska dyr reparation men är ett måste. 😂
I vilken stad har du lämnat in bilen? Skönt att felet är lokaliserat i alla fall, även om det innebär en dyr reparation så är det billigare nu än om kedjan skulle ha rasat helt!
Nästan alltid när det gäller audi och deras bensinmotorer kan man nästan säga varje gång att det kan vara kedjan som jävlas, Har tyvärr en kollega på jobbet som rätt nyligen också fick kedjeproblem på sin TT också. Ännu en kollega fick problem med hennes a5 bensinare i vintras och det var motorbyte pga kedjan. Tycker det är hemskt detta. Håller tummarna för ts och väntar på bra besked att det inte var för dyrt.