Regbesiktning med bytt motor

JN1975
16 juli 2020 · 234 Inlägg

Skaffade en Volvo 245 77:a med ilagt en BMW M50B25, BMW tillhörande 5-vxl låda från nån 90-tals 325 (E36?). Databoxar, kat mm är överflyttat och den går fint. Bilen är ju oreggad och inte kontrollbesiktad sedan 2011 nånting, men fick papper med ägarbeviset att den är "Underkänd vid regbesiktning 2014, fullständig regbesiktning krävs". Ordnade fram uppgifter från Bilprovningen i Sundsvall då den varit på regbesiktning där i Februari 2014, fick ej ut protokollet men uppgifterna de mejlade var att den hade blivit underkänd på två punkter:

"1. Vridmoment överstiger av tillverkare angiven maxgräns, uppfyller ej krav
enligt TSFS 2013:63 41 Kap 10.
2. Utvändigt fordonsbuller, intyg om kravuppfyllelse erfordras. Erfordras
enligt TSFS 2010:87 2 kap 1."

Vad tror ni, kommer det gå att få den igenom en ny Regbesiktning? Om man sätter på en dämpare till och får ett intyg av en verkstad på ok ljudnivå borde punkt 2 lösa sig. Men att lösa punkt 1, går det? Vi snackar original en Volvo med 2,1 liters förgasarmotor på 100hk. Nu med ca 190hk 245Nm.

Vad är tipsen, ni som kan reglerna kring motorbyte? Kommer det att gå, eller hopplöst?

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Utmarks-Loke
16 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Du får ha max 220hk och 275Nm i en 240, men då skall du ha 1031 bakaxel samt ventilerade bromsar fram. Annars skaffar du en gammal 520i och tar motorn från, ser likadan ut med hade mindre effekt. Efter regbesiktning sätter du i 525i motor igen, ingen kan se skillnaden.

JN1975
16 juli 2020 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du får ha max 220hk och 275Nm i en 240, men då skall du ha 1031 bakaxel samt ventilerade bromsar fram. Annars skaffar du en gammal 520i och tar motorn från, ser likadan ut med hade mindre effekt. Efter regbesiktning sätter du i 525i motor igen, ingen kan se skillnaden.

Hmm, låter ju bra! Den har 1031, 3.73:1 bakaxel och bakbromsar från den bilen de tagit axeln ifrån (kan ju ha kommit till efter 2014). Bromsarna fram har jag dålig koll på, men gissar att det är 240-orginal. De har 2 slangar och 3 nipplar.

Om den har alla grejor du säger behövs, behövs några intyg eller det räcker att grejorna sitter på?

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
JN1975
16 juli 2020 · 234 Inlägg

Edit: den har ventilerade framskivor. Alltså inga hålborrade och så, men med ventilerad skiva.

Då borde det räcka med intyg på bullret? Avgasvärden och kat verkar de inte ha anmärkt på, bara ljudnivå utanför bilen...

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Utmarks-Loke
16 juli 2020 · 5 809 Inlägg

I det läget skulle jag göra bullerprov och sedan åka in och försöka regbesikta igen. Går det inte så får dom förklara på plats vad problemet är.

En sak kan var att de vill veta exakt vad motorn kommer ifrån, för att ha svart på vitt vad för effekt och vrid den har. 325i och 525i hade samma motorer förutom att oljetråget ¨är bak på 325i och fram på 525i. Jag tror det är från 5-serien man måste ha för att motorn skall passa i en volvo.

JN1975
16 juli 2020 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
I det läget skulle jag göra bullerprov och sedan åka in och försöka regbesikta igen. Går det inte så får dom förklara på plats vad problemet är.

En sak kan var att de vill veta exakt vad motorn kommer ifrån, för att ha svart på vitt vad för effekt och vrid den har. 325i och 525i hade samma motorer förutom att oljetråget ¨är bak på 325i och fram på 525i. Jag tror det är från 5-serien man måste ha för att motorn skall passa i en volvo.

Gött, då har jag lite att gå på. Tack!

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang