Trasig del från skroten. Vilka rättigheter har jag?

pelob22
29 juli 2020 · 7 Inlägg

Hej.
Har en gammal bil från 2004 och ac kompressorn gick sönder. Av ekonomiska skäl valde jag en begagnad kompressor från skroten.
När jag ringde för att kolla att de hade den sa killen att han skulle kolla den. Delen satt kvar på bilen. Han kommer tillbaka och säger att "den funkar".
Jag kan inget om kompressorer och tänker förstås att han kollat att den är OK.
Monterar den på Mekonomen för 2500 Kr och det är tydligen inte förrän allt är inkopplat och systemet fyllt som man egentligen kan kolla att delen funkar. Vilken den givetvis inte gjorde.
När jag pratar med chefen på skroten säger han att bilen har stått hos dem ett år och att de tömmer systemet på gas etc och att det då kan hända saker med kompressorn men att delen funkade när de fick in bilen.
Han hade lite attityd av att "det är inte alltid det funkar".
Inget av det fick jag dock veta när jag beställde delen.
De betalar tillbaka pengarna för delen OM de får tillbaka den.
MEN... Jag anser att de ska betala verkstadskostnaden också eftersom det kostat mig 2500 för att ens få reda på om delen funkar...

Nån som vet vilket ansvar skroten har i detta?
Har jag rätt att få tillbaka verkstadskostnaden? Vart vänder jag mig i så fall?
Allmänna reklamationsnämnden?
Mvh Petter

uhlin
29 juli 2020 · 2 834 Inlägg

Tror inte du får tillbaka verkstadskostnaderna men de är skyldiga att ta tillbaka felaktig vara.

Utmarks-Loke
29 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Nej, du kommer inte kunna kräva tillbaka verkstadskostnaderna. Detta är risken man tar med begagnade grejer och andra som gör jobbet åt en. Ibland funkar det och man sparar pengar, och ibland går det åt helvete. Som tur är kan man köra utan AC, det hade varit värre om det var en begagnad växellåda du köpt och låtit montera.

valle22 Smidd i rostigt stål
29 juli 2020 · 933 Inlägg

Varför tar du inte en ny kompressor ifrån ex MisterAuto ifrån känd tillverkare typ Hella, Nissen eller dyl?
Kostar lika mycket som en beg om inte mindre

Just AC delar köper jag aldrig beg just av den anledningen

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
panda666
29 juli 2020 · 4 250 Inlägg

Tycker sj att skroten fantiserar för mycket med priserna faktiskt. De ju tom samma pris som helt nya delar va ja sett ofta. Åkte också nyss på en trasig kondensor, som tur har ja garanti kvar hos firman ja köpte bilen ifrån så dom köpte först en kondensor från skroten som kostade typ 1000kr som var trasig när dom väl hade monterat den, så vips köpte dom en helt ny nästa gång från autodoc va ja minns. De lika bra nuförtiden att köpa nya grejer,,Skroten tar fan nypriser på deras begagnade skitdelar och dom skiter i att säga vad som funkar eller ej. Skitdåligt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2020 · 13 736 Inlägg

valle22 skrev:
Varför tar du inte en ny kompressor ifrån ex MisterAuto ifrån känd tillverkare typ Hella, Nissen eller dyl?
Kostar lika mycket som en beg om inte mindre

Just AC delar köper jag aldrig beg just av den anledningen

tror jag gav 3k för en sprillans till min polo 6r..  så verkligen dumnt att köpa beg skräp

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pelob22
29 juli 2020 · 7 Inlägg

Ja jag var dumsnål denna gång. De nya jag hittade först låg på 4500 begagnad på 1500. Autodoc m.fl.sidor sökte jag först på regnummer men hittade ingen ac kompressor alls. När jag sen fick problem med den från skroten sökte jag på originalnummer och hittar en ny upp för 2500...
Då har man lärt sig det...

valle22 Smidd i rostigt stål
29 juli 2020 · 933 Inlägg

Vad är det för bil vi har att jobba med?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
goufelix
29 juli 2020 · 109 Inlägg

Om konsumenten har fått utgifter på grund av felet på varan, kan konsumenten ha rätt till ersättning - så kallat skadestånd. Rätten till skadestånd har konsumenten både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts.

Du har rätt till ersättning för kostnader som du fått på grund av felet på varan. Du kan också få ersättning om något som tillhör dig eller din familj har skadats, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar ditt golv.


Källor

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang … tkoplagen/

https://www.konsumentverket.se/for-fore … nden-kopt/

Lycka till smile

Opel Astra Cabriolet "IRMSCHER" (1994)
spillolja
29 juli 2020 · 4 020 Inlägg

Hm, undrar om inte TS har fullt stöd i konsumentköplagen för sina utgifter:
https://www.hallakonsument.se/lattlast/ … tkoplagen/
https://lagen.nu/1990:932#P30
https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/ … s-1990-932   §30-32

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pelob22
29 juli 2020 · 7 Inlägg

Tack @spillolja och@goufelix.
Era svar ger mig hopp.
Handlar ju inte främst om pengarna utan det känns ju som att jag blivit lurad

spillolja
29 juli 2020 · 4 020 Inlägg

Annars via kalle anka domstolen:
https://arn.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
29 juli 2020 · 7 234 Inlägg

pelob22 skrev:
Tack @spillolja och@goufelix.
Era svar ger mig hopp.
Handlar ju inte främst om pengarna utan det känns ju som att jag blivit lurad

Visst har du blivit lurad - av din egen sparsamhetsiver/snikenhet.
Du har ju lämnat en begagnad AC-kompressor i okänt skick till en bilverkstad för montering.
Bilverkstaden har inget som helst ansvar för de delar som de inte får sälja - och i sin tur eventuellt kan reklamera från sin leverantör.

Bilskrotarna kan ha 3 garantier och därmed prisbilder och garantier.
Hade i alla fall MIN plockbilskrot tidigare.

Som exempel:
en startmotor som du demonterar själv och inte kräver garanti = 150:-.
du demonterar själv startmotorn och begär garanti = 250:-, och då slår skroten in sitt "bomärke".
Lös märkt startmotor med 1 veckas garanti = 500:-.
Med garanti menas returrätt och pengarna tillbaka.

B t w så tenderar skrotarna att ibland ta mer betalt för sina delar  än vad NYA dito kostar hos Biltema, Autodelar, Mekonomen etc.
Kan vara klokt, i vissa fall, att kolla och visa upp priset i t ex Biltema:s katalog.

Ps. Har en bekant som driver egen allbilsverkstad. Han vägrar konsekvent att utföra något arbete på kundbil där ägaren medför delar eller tillbehör.
Gäller det tillsynsarbeten och kunden medför olja och filter skriver han in det på kvittot.
Så blir det efter att man kommit i delo med besvärliga kunder.
Dessutom tjänar han en mindre slant när han får sälja delarna.

Sens moral. Anlita aldrig en bilverkstad som åtar sig att laga/ersätta med delar av okänd kondition.
Låt detta bli en läxa för dig i framtiden!

jaka54
29 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Och vad var det för fel på kompressorn??

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 juli 2020 · 4 917 Inlägg

torsen skrev:
Som exempel:
en startmotor som du demonterar själv och inte kräver garanti = 150:-.
du demonterar själv startmotorn och begär garanti = 250:-, och då slår skroten in sitt "bomärke".
Lös märkt startmotor med 1 veckas garanti = 500:-.
Med garanti menas returrätt och pengarna tillbaka.
Låt detta bli en läxa för dig i framtiden!

Jag skulle vilja veta på vilken skrotare man kan få det SÅ billigt..roll
Sist jag var där så kostade 750:-, men det var kanske för att han läste desperationen i mina ögon..
Jag kom kvickt därifrån på mina apostlahästar må ni tro..
Nä, går det till såhär så begriper väl gemene man snart att dit ska man inte gå för billiga reservdelar..
Autodoc&Co har otroligt bra priser egentligen, så skrotarnas tid är nog räknade om dom inte sköter finanserna bättre..

Senast redigerat av axxet (29 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
30 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Sedan kan man fråga sig vad som är bäst, en bättre begagnad startmotor från skroten, original volvo eller toyota eller vad det nu är, eller en sprillans ny made in china på Auto Doc

torsen
30 juli 2020 · 7 234 Inlägg

axxet skrev:

torsen skrev:
Som exempel:
en startmotor som du demonterar själv och inte kräver garanti = 150:-.
du demonterar själv startmotorn och begär garanti = 250:-, och då slår skroten in sitt "bomärke".
Lös märkt startmotor med 1 veckas garanti = 500:-.
Med garanti menas returrätt och pengarna tillbaka.
Låt detta bli en läxa för dig i framtiden!

Jag skulle vilja veta på vilken skrotare man kan få det SÅ billigt..roll
Sist jag var där så kostade 750:-, men det var kanske för att han läste desperationen i mina ögon..
Jag kom kvickt därifrån på mina apostlahästar må ni tro..
Nä, går det till såhär så begriper väl gemene man snart att dit ska man inte gå för billiga reservdelar..
Autodoc&Co har otroligt bra priser egentligen, så skrotarnas tid är nog räknade om dom inte sköter finanserna bättre..

Malmbyskroten innan den bytte ägare från svensk till MENA.
Fördelen med att själv plocka delar är att man kan få klart för sig donatorns ålder och mätarställning.
Bäst, naturligtvis, att plocka från krockskadade bilar.
De har i regel inte rullat så långt.
Jag har tidigare plockat delar i förebyggande syfte till mina skogskörda "småsukkor".
Startmotorer, generatorer m m som förbrukas av skogens lerhål och annat.
Har även ett litet lager av delar -  startmotorer, generatorer, torkarmotorer m m, för kommande behov till Citroen2CV. Motorer och växellådor har jag inte längre på grund av att jag blivit frånlurade dem av köpare som bjudit ohemult mycket och inte kunna motstå kontanter, tyvärr.

granadadr
30 juli 2020 · 7 287 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Sedan kan man fråga sig vad som är bäst, en bättre begagnad startmotor från skroten, original volvo eller toyota eller vad det nu är, eller en sprillans ny made in china på Auto Doc

köper mkt på autodoc,, men dem har ju kända märken till halva priset mot i sverige,, vilket våran regering kanske skulle tänka på, om man köper delar tillverkade i Sverige, sedan fraktas ner till Tyskland, för att sedan fraktas tillbaka till Sverige för halva priset,, då är något fel wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2020 · 13 736 Inlägg

granadadr skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Sedan kan man fråga sig vad som är bäst, en bättre begagnad startmotor från skroten, original volvo eller toyota eller vad det nu är, eller en sprillans ny made in china på Auto Doc

köper mkt på autodoc,, men dem har ju kända märken till halva priset mot i sverige,, vilket våran regering kanske skulle tänka på, om man köper delar tillverkade i Sverige, sedan fraktas ner till Tyskland, för att sedan fraktas tillbaka till Sverige för halva priset,, då är något fel wink

ja någonstans knasar det.. 

beställde kamrems sats från Amazon.de     rem+löphjul+spännare+vattenpump  1600kr    samma sats på ett ställe med "service" här i sverige är 3800kr        skulle gissa att jag får remmen monterad av polaren för mellan skillnaden utan problem.

tror dock jag väljer att montera remmen själv.  men  för 3800kr så ska jag tydligen få någon form av service som jag inte riktigt vet vad det innebär men det måste då vare en jävla service för att det ska vara värt skillnaden...

när jag beställde på amazon i måndags kväll och hade det hemma på onsdag dag.  då kom det från polen vidare till tyskland och sen till sverige och hem till mig..  fri frakt förövrigt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
30 juli 2020 · 7 287 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Sedan kan man fråga sig vad som är bäst, en bättre begagnad startmotor från skroten, original volvo eller toyota eller vad det nu är, eller en sprillans ny made in china på Auto Doc

köper mkt på autodoc,, men dem har ju kända märken till halva priset mot i sverige,, vilket våran regering kanske skulle tänka på, om man köper delar tillverkade i Sverige, sedan fraktas ner till Tyskland, för att sedan fraktas tillbaka till Sverige för halva priset,, då är något fel wink

ja någonstans knasar det.. 

beställde kamrems sats från Amazon.de     rem+löphjul+spännare+vattenpump  1600kr    samma sats på ett ställe med "service" här i sverige är 3800kr        skulle gissa att jag får remmen monterad av polaren för mellan skillnaden utan problem.

tror dock jag väljer att montera remmen själv.  men  för 3800kr så ska jag tydligen få någon form av service som jag inte riktigt vet vad det innebär men det måste då vare en jävla service för att det ska vara värt skillnaden...

när jag beställde på amazon i måndags kväll och hade det hemma på onsdag dag.  då kom det från polen vidare till tyskland och sen till sverige och hem till mig..  fri frakt förövrigt ;-)

mm en nyfiken fråga är det märkes delar? Jag köper alltid märkesdelar och endå blir det ca halva priset jämfört med i Sverige

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang