5535
Sök

Bygga mitt eget delningsfilter?

Speed FMK
849 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Halloj igen!

har blivit ganska många trådar av mig på senaste tiden då jag är nybörjare på billjud och jag ber om ursäkt för det. Blir mindre snart när bygget börjar atra sig.

Hur som helst, till frågan. Jag snackade med en bilstereo försäljare och han rekommenderade mig att bygga eget delningsfilter istället för att köpa ett för 250kr. Min fråga är då, vad ska jag ha för komponenter till det och hur ska allt kopplas?

Högtalarn som ska delas frekvens på är en Coustic Ht-612v 120w 12" subwoofer med 4 ohm impedans.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Ludde

EDIT: Lagom delningsfrekvens borde väl vara strax över 100Hz eller?
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (25 januari 2007)

21 761 Inlägg
25 januari 2007
I Coustics PDF-manual till ditt steg står det komponentvärden för olika delningsfrekvenser.

www.coustic.com/support/classic/PDFs/U-SERIES.PDF

Speed FMK
849 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
ok. hittade lite där. var köper man billigast drosslarna man behöver? blir nog ganska dyra drosslar om man delar vid runt 150hz eller lägre va?

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
25 januari 2007
Billigast vet jag inte men det ska inte vara något problem att få tag i dem iaf. Tex www.ljudia.se har 8mH och www.hifikit.se har upp till 10mH spolar. Hifikit är billigare än Ljudia. Delningen bör hellre vara 100 Hz eller lägre, tex 80 Hz.

8mH passar ju ganska bra om man vill ha runt 80-90 Hz delning.

Det bästa hade egentligen varit ett aktivt delningsfilter, men det visste du kanske redan.

Speed FMK
849 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
aa. att aktivt skulle va bäst. jag läste lite på de sidorna du länkade till och det verkar nästan lika billigt att köpa ett aktivt hos MDS återförsäljaren i stan som att bygga ett eget passivt tongue man kanske borde köpa 2st aktiva av honom istället eller?

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
25 januari 2007
Jag skulle hellre göra det iaf. Ljudet blir bla renare och mindre grötigt med ett aktivt filter därför att det brukar ha brantare delning, då filtreras midbasen bort effektivare.

Man får tänka på att det är ytterligare en elektronikpryl som kopplas in i systemet så att det är viktigt med bra jordning(helst på samma ställe som steget)och bra kontakt i signalkablarna för att undvika störningar, men så är det ju med de andra sakerna också förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (25 januari 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
oki smile man tackar för hjälpen

Sök