3891
Sök

Bmw E46 318

600 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#1
Motorn i vår BMW E46 318 2004 har rasat. Troligen är det det vanliga felet som blir på N42 motorn nämligen att lyftarna går sönder och sliter ner kammarna.
Min fråga är nu: kan man lägga i en annan motor utan att det blir för krångligt med elen och utan att bilprovningen slår bakut?
Mvh T.


6 252 Inlägg
26 augusti 2020
#2
Pininfarina406 skrev:
Motorn i vår BMW E46 318 2004 har rasat. Troligen är det det vanliga felet som blir på N42 motorn nämligen att lyftarna går sönder och sliter ner kammarna.
Min fråga är nu: kan man lägga i en annan motor utan att det blir för krångligt med elen och utan att bilprovningen slår bakut?
Mvh T.

Ja, om du lägger i en likadan. Köp en på skroten och flytta över de viktigaste elektriska komponenterna så som LMM och annat som kanske är kalibrerat mot styrboxen.

Sätta i en helt annan motor, typ från 330i? Nej, glöm det. Krångligt med det elektriska och omöjligt att besikta.

600 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Pininfarina406 skrev:
Motorn i vår BMW E46 318 2004 har rasat. Troligen är det det vanliga felet som blir på N42 motorn nämligen att lyftarna går sönder och sliter ner kammarna.
Min fråga är nu: kan man lägga i en annan motor utan att det blir för krångligt med elen och utan att bilprovningen slår bakut?
Mvh T.

Ja, om du lägger i en likadan. Köp en på skroten och flytta över de viktigaste elektriska komponenterna så som LMM och annat som kanske är kalibrerat mot styrboxen.

Sätta i en helt annan motor, typ från 330i? Nej, glöm det. Krångligt med det elektriska och omöjligt att besikta.

Jo det är ju den uppenbara lösningen och såklart den jag hade valt om det fanns någon vettig sådan motor att köpa.
Vilket det inte gör eftersom alla drabbas av samma fel och skulle det då finnas en hel i en krockad bil så säljs den direkt.
Så därför ställer jag frågan, kan man stoppa i någon annan motor, tex en M43 som det finns en uppsjö av, eller blir det problem med el och besiktning?
Senast redigerat av Pininfarina406 (26 augusti 2020)


4 261 Inlägg
26 augusti 2020
#4
https://www.bildelsbasen.se/?index=defa … 120&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=120101100&filter=n42&post_id=43828172

https://www.bildelsbasen.se/?index=defa … 120&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=120101100&filter=n42&post_id=42895858


tror att dessa ska passa, n42b20 318 så det borde passa. Annars renovering som gäller? rasa kedjan eller vad hände?

6 252 Inlägg
26 augusti 2020
#5
Pininfarina406 skrev:
Så därför ställer jag frågan, kan man stoppa i någon annan motor, tex en M43 som det finns en uppsjö av, eller blir det problem med el och besiktning?

Ja, det blir problem med att få den att funka ihop med imobilizer och allt annat. Om de märker det på besiktningen blir det också problem, men det är ju inte säkert att de gör.

600 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#6
panda666 skrev:
https://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&vc1=111&pc1=120&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=120101100&filter=n42&post_id=43828172

https://www.bildelsbasen.se/?index=defa … 120&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=120101100&filter=n42&post_id=42895858


tror att dessa ska passa, n42b20 318 så det borde passa. Annars renovering som gäller? rasa kedjan eller vad hände?

Hej Ingen av dina länkar funkar och bildelsbasen har jag letat igenom redan, det finns bara motorer med mer än 20000 mil på så det är inte intressant.
Det jag tror har hänt är det som brukar hända på denna motor, lyftarna går sönder och sliter ner kammarna.
Så inte värt pengarna att renovera.


600 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
Pininfarina406 skrev:
Så därför ställer jag frågan, kan man stoppa i någon annan motor, tex en M43 som det finns en uppsjö av, eller blir det problem med el och besiktning?

Ja, det blir problem med att få den att funka ihop med imobilizer och allt annat. Om de märker det på besiktningen blir det också problem, men det är ju inte säkert att de gör.

Det var liksom det jag ville ha hjälp med, ser man skillnad på motorerna?
Att boxen måste med nya motorn det förstår jag, imobilizern sitter väl i den.


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
26 augusti 2020
#8
Har aldrig hört att kammarna slits ner pga lyftarna på dessa. Men det kasnke har blivit vanligt nu. Men däremot så brukar kamkedjespännaren och glidskenorna ge sig. Så kamkedjan hoppar och kolvarna krockar med ventilerna.

Att stoppa i en M43 går inte på ett enkelt sätt. Kräver en massa jobb med kabelhärvor och borttagning av startspärr i boxar osv.

Hitta en likadan motor och kolla över, sen stoppa i den. Eller renovera den som sitter i, en ny topp, kedja och lite annat kanske räcker.
Senast redigerat av Marcus_89 (26 augusti 2020)


4 261 Inlägg
26 augusti 2020
#9
Pininfarina406 skrev:
panda666 skrev:
https://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&vc1=111&pc1=120&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=120101100&filter=n42&post_id=43828172

https://www.bildelsbasen.se/?index=defa … 120&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=120101100&filter=n42&post_id=42895858


tror att dessa ska passa, n42b20 318 så det borde passa. Annars renovering som gäller? rasa kedjan eller vad hände?

Hej Ingen av dina länkar funkar och bildelsbasen har jag letat igenom redan, det finns bara motorer med mer än 20000 mil på så det är inte intressant.
Det jag tror har hänt är det som brukar hända på denna motor, lyftarna går sönder och sliter ner kammarna.
Så inte värt pengarna att renovera.

Oj skit också varför funkar inte länkarna? sorry var inte till mycket hjälp då. Men problemet är kanske inte så jäkla stor? hur ofta händer det på just denna motor? kanske långmilaren är redan renoverad och bör inte rasa igen. Lämnar skroten nån sorts garanti eller är det nada? vad tänkte du göra isf om du inte hittar motor?

600 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#10
panda666 skrev:
Pininfarina406 skrev:
panda666 skrev:
https://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&vc1=111&pc1=120&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=120101100&filter=n42&post_id=43828172

https://www.bildelsbasen.se/?index=defa … 120&vc[0]=111105100&vcx=1528&pc[0]=120101100&filter=n42&post_id=42895858


tror att dessa ska passa, n42b20 318 så det borde passa. Annars renovering som gäller? rasa kedjan eller vad hände?

Hej Ingen av dina länkar funkar och bildelsbasen har jag letat igenom redan, det finns bara motorer med mer än 20000 mil på så det är inte intressant.
Det jag tror har hänt är det som brukar hända på denna motor, lyftarna går sönder och sliter ner kammarna.
Så inte värt pengarna att renovera.

Oj skit också varför funkar inte länkarna? sorry var inte till mycket hjälp då. Men problemet är kanske inte så jäkla stor? hur ofta händer det på just denna motor? kanske långmilaren är redan renoverad och bör inte rasa igen. Lämnar skroten nån sorts garanti eller är det nada? vad tänkte du göra isf om du inte hittar motor?

Ja antingen betala en herrans massa pengar för att laga en bil för 12000kr eller skrota den.
Det är själva anledningen till att jag letar billigare alternativ. Men tack för hjälpen, det uppskattas.


600 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#11
Marcus_89 skrev:
Har aldrig hört att kammarna slits ner pga lyftarna på dessa. Men det kasnke har blivit vanligt nu. Men däremot så brukar kamkedjespännaren och glidskenorna ge sig. Så kamkedjan hoppar och kolvarna krockar med ventilerna.

Att stoppa i en M43 går inte på ett enkelt sätt. Kräver en massa jobb med kabelhärvor och borttagning av startspärr i boxar osv.

Hitta en likadan motor och kolla över, sen stoppa i den. Eller renovera den som sitter i, en ny topp, kedja och lite annat kanske räcker.

Nej jag har förstått nu att M43 tyvärr får bort som alternativ även om den satt i samma årsmodell.
Angående att jag utgår ifrån att lyftarna är trasiga är att den tickade som en gammal diesel på slutet. Och nu går den inte att starta längre.
Jag har kollat felkoder ändå och den påstår att det är fel på kamlägesgivarna men jag antar att det har med trasiga kammar att göra.


6 252 Inlägg
26 augusti 2020
#12
Det var den gamla M40 som slet ner kamaxlarna och ventillyftarna. Det kan säkert hända på N42 också men jag har inte hört att det skall vara ett stort problem. Jag räknar med att BMW:s ingenjörer var ganska noga med att få till det på N42 eftersom de antagligen redan skissade på den motorn när problemen med M40 var som störst.

Att det blir felmeddelande på kamlägesgivarna kan bero på en slapp kamkedja. När den blir tillräckligt slapp hamnar kamaxlarna i några hundradelars sekunder otakt och det märker motorstyrningen. I det läget är nog kedjan nära att gå av.

600 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#13
Utmarks-Loke skrev:
Det var den gamla M40 som slet ner kamaxlarna och ventillyftarna. Det kan säkert hända på N42 också men jag har inte hört att det skall vara ett stort problem. Jag räknar med att BMW:s ingenjörer var ganska noga med att få till det på N42 eftersom de antagligen redan skissade på den motorn när problemen med M40 var som störst.

Att det blir felmeddelande på kamlägesgivarna kan bero på en slapp kamkedja. När den blir tillräckligt slapp hamnar kamaxlarna i några hundradelars sekunder otakt och det märker motorstyrningen. I det läget är nog kedjan nära att gå av.

Ok, tack för tipset. Skall kollas.



Sök