Byta motor ifrån b230k till b230fk/ft (kabelhärva)

pumbaley
3 september 2020 · 4 Inlägg

Tja nu är det så att jag har gått och blivit en ägare till en 740 ifrån -87 med den ökända k motorn,
och jag funderar på och hinka ner en b230fk/ft i den.

Och jag undrar nu hur jag ska gå tillväga med kabelhärvan.
Att hitta en motor å montera är inga problem, men att nu undrar jag, är det bara och ta boxar och härvan ifrån en annan bil och montera?

Men behöver jag inte koppla ihop den nye härvan med den som sitter i bilen från k motorn?
såsom till varvtalsmätaren samt temp mätaren och tändnings lås etc.

Och går det och få tag i kabelhärva samt boxar på nätet?

Och om det finns ett lättare alternativ till motor val, så uppskattas tips
Det med kvittar om det är bensin eller diesel.

Mvh en påg med en väldigt trött å törstig 740.

Senast redigerat av pumbaley (3 september 2020)

Utmarks-Loke
3 september 2020 · 5 833 Inlägg

Se till att du får boxarna från turbomotorn med när du köper den, börja inte köpa lösa delar och försök få ihop någon kabelhärva du köpt på ett ställe med en styrbox från ett annat ställe och så vidare. Köp en komplett motor och se till att den fungerar i gamla bilen innan du plockar ur den. Annars vet du inte om du har kopplat fel eller motorn är sönder när den inte vill starta i nya karossen.

Det är över femton år sedan jag flyttade över en B230ft till en 740 förgasarbil, men jag minns att det inte var några problem. Gamla motorn satt med en plugg till bilen och det var väl bara att plugga i nya motorn där. Möjligen att något stuft behövde flyttas på. Sedan behövde nya motorns styrbox egen ström vill jag minnas.

volvoqq Lastbilsmekaniker
4 september 2020 · 5 135 Inlägg

Jag brukar köpa en komplett bil och flytta över allt till 740n och det ända man behöver tänka på då är att bygga om till ljuset bak och byta ut kontakten till lyktan fram, sen om kabelmattan har abs och srs brukar jag klippa bort det ur härvan😉

pumbaley
4 september 2020 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Se till att du får boxarna från turbomotorn med när du köper den, börja inte köpa lösa delar och försök få ihop någon kabelhärva du köpt på ett ställe med en styrbox från ett annat ställe och så vidare. Köp en komplett motor och se till att den fungerar i gamla bilen innan du plockar ur den. Annars vet du inte om du har kopplat fel eller motorn är sönder när den inte vill starta i nya karossen.

Det är över femton år sedan jag flyttade över en B230ft till en 740 förgasarbil, men jag minns att det inte var några problem. Gamla motorn satt med en plugg till bilen och det var väl bara att plugga i nya motorn där. Möjligen att något stuft behövde flyttas på. Sedan behövde nya motorns styrbox egen ström vill jag minnas.

Har du något tips på vart man kan ta ström till boxarna eller är det så enkelt som å bara å dra en kabel från batteriet å sätta säkring imellan

Och sammt vilka stift man behövde byta om du kommer ihåg då?

Utmarks-Loke
4 september 2020 · 5 833 Inlägg

Det jag minns om den där kontakten som motorn sitter med, är att inte alla stift användes. Någon gick väl till startmotorn, någon till laddningslampan, tempmätaren osv. Men några var tomma. Kommer inte ihåg, du får väl se om det fungerar bara och om inte kolla upp saken.

Ström till boxen tas från batteriet via säkring ja, eller via relä som styrs från tändningen så man slipper ha ström på när bilen är avstängd. Var åtminstone två olika tillförslar, undrar om inte ledningarna kan ha varit rosa? Eller möjligen gröna. Kan ha varit så att den motorn vi satte in hade en box för insprutning och en annan för tändning. Tror det var en B230ET.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang