Kan du dra gaffeln mot dig då?
Man brukar alltid kunna dra den fram och tillbaka i ett glapp innan lagret tar i solfjädern.
Är den stum både ut och in vete katten om den inte fastnat på röret den glider på.
Kanske fastnat i botten? Dvs urkopplad.
Kanske feljusterad så den inte släpper tillbaka solfjädern helt? Dvs saknar spelet. Sitter det inte en justerskruv på andra sidan gaffeln? (Gör det inte alltid)
Drar motorn med växellådan?
(Om den fastnat i botten)
Men lamellen kan sitta fast ändå, förstås.
Jag läste någonstans att den stått ett år bara, och dessutom innomhus. Är det riktigt? I så fall tvivlar jag på fastrostat.
Jag har flertalet gånger startar upp gammalt skrot som stått nersjunken i marken bland buskar. Ibland har lamellen suttit, men aldrig lagret i sig.
Vanligare att kolvrongarna fastnar i cylindern i så fall. Jag har fått lossa några stycken.
Jag vet också att det förekommer på interna slavcylindrar att dom kärvar pga smuts, mm, så dom inte gått tillbaka helt, så pedaltryck nr2 har den ploppat isär. Tryckts för långt alltså.
Är det fjäderretur på slaven, eller ska solfjädern trycka tillbaka, som det brukar vara?
Kanske inte är solfjädetryckplatta utan gamla modellen med fjädrar och klor, men samma princip gäller lagret.
Senast redigerat av Mossan1 (18 oktober 2020)