2287
Sök

Styrboxar till B230ft

4 Inlägg
28 september 2020
Trådstartare
#1
Jag har en B230FT motor som jag köpt från ett ”avstannat projekt” och den har jag stoppat in i min gamla P1800 -65
I köpet av motorn följde både bränsle och tändningsbox med men jag vet inte om boxarna tillhör FT-motorn eller om dom kommer från någon annan motor
Kabelhärvan jag använder kommer från en Volvo 240 -91
Nu funderar jag på om jag måste sätta dit
extra motstånd till spridarna eller inte
(Boxarna som jag har är ,
Tändning: 227 400 219
Bränsle: 280 000 563 )
Min fråga är om någon vet om dom passar till FT-motorn eller om det finns någon lista över detta ?

Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
28 september 2020
#3
Spridarmotstånd behövs om du kör med original spridarna byter du till gröna ifrån 850 behövs inte spridarmotståndet


Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
28 september 2020
#4
Hur har du tänkt med motorn skall, är det tanken att den skall reggas med den eller, för den har för mycket hästkrafter för en vanlig regg i sig, gränserna på P1800 är 140 hästar och 216 Nm


Forummoderator
18 279 Inlägg
28 september 2020
#5
volvoqq skrev:
Hur har du tänkt med motorn skall, är det tanken att den skall reggas med den eller, för den har för mycket hästkrafter för en vanlig regg i sig, gränserna på P1800 är 140 hästar och 216 Nm

Kanske jag är dum här men hur mäter besiktning gränserna? Testar de? papper?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 220 Inlägg
28 september 2020
#6
Hybrid_ skrev:
volvoqq skrev:
Hur har du tänkt med motorn skall, är det tanken att den skall reggas med den eller, för den har för mycket hästkrafter för en vanlig regg i sig, gränserna på P1800 är 140 hästar och 216 Nm

Kanske jag är dum här men hur mäter besiktning gränserna? Testar de? papper?

Om motorn är modifierad kan besiktningsmannen göra en uppskattning, är det mycket modifiering eller man inte är överens får man ta med papper från bromsbänk

Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
28 september 2020
#7
Hybrid_ skrev:
volvoqq skrev:
Hur har du tänkt med motorn skall, är det tanken att den skall reggas med den eller, för den har för mycket hästkrafter för en vanlig regg i sig, gränserna på P1800 är 140 hästar och 216 Nm

Kanske jag är dum här men hur mäter besiktning gränserna? Testar de? papper?

Dom går på tillverkarens specifikationer och FT ifrån 940 har 165 hästar så


4 Inlägg
28 september 2020
Trådstartare
#8
Jag hade inte tänkt regga den förrän jag blir tvungen
Det är mycket riktigt att .... 219 är en ”guldbox” 
Ska jag tolka Volvoqq’s 1:a kommentar som att båda boxarna hör till FT-motorn
och att jag då inte behöver lägga till motstånd på spridarna ?!
Det sitter gröna spridare i

Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
28 september 2020
#9
Är inte säkert att den motorn hade en guldbox men det funkar att köra med och den är chippbar😊


Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
28 september 2020
#10
Vilket turboaggregat har den motorn eller är den non original turbo till den? Kör med en Garrett turbo på min och den gillar jag att köra med😊


347 Inlägg
28 september 2020
#11
pesaint57 skrev:
Jag hade inte tänkt regga den förrän jag blir tvungen
Det är mycket riktigt att .... 219 är en ”guldbox” 
Ska jag tolka Volvoqq’s 1:a kommentar som att båda boxarna hör till FT-motorn
och att jag då inte behöver lägga till motstånd på spridarna ?!
Det sitter gröna spridare i

Har du de ljusgröna spridarna som sitter orginal så behöver du motstånd.
Är det de gröna r spridarna så har de slutnummer 968 i bosch numret och de behöver ej motstånd.


4 Inlägg
29 september 2020
Trådstartare
#12
Förmodligen har tidigare ägare plockat ihop det som enligt rykten ska vara bra och jag har inget emot guldboxen så jag testar med den
Det sitter en TD04-13G på den men jag har ju inte kört den än så jag vet inte hur det kommer funka
Jag prioriterar vridmoment på lägre varv
så jag tror på mindre avgashus och A-kam
Du har helt rätt det är original ljusgröna spridare så då får jag byta till R-spridare
Tror jag har bättre koll på läget nu så jag tackar för all info !


Sök