Newbie

4hjul1ratt
8 oktober 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Idag tog jag körkort. :-D
Nu vill jag lära mig mer om varje del i bilen, vanliga fel och lätta saker att åtgärda. Vart börjar jag? Finns det någon tråd här, någon på YouTube, bok, tidning, fb grupp... Stort så vet inte vart jag ska börja. :-S

Presidento Of World
8 oktober 2020 · 3 329 Inlägg

Vad har du för bil?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
jaka54
8 oktober 2020 · 5 743 Inlägg

Hej!
Var du börjar?! Börja med att skaffa dig en begagnad bil så kommer du snart att märka vilka fel som kan dyka upp!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Var du börjar?! Börja med att skaffa dig en begagnad bil så kommer du snart att märka vilka fel som kan dyka upp!

Ja, och dom lär INTE vänta på sig..tongue
Men jag tycker att man ska börja med att tygla rosten FÖRST.roll

Senast redigerat av axxet (8 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
8 oktober 2020 · 5 743 Inlägg

Hej!
Håller med ! Rost är åtminstone det jag mest retar mig på. Så ...att införskaffa en ordentlig (kanske begagnad ) MIG-svets med gas är ett måste när man meckar med gamla bilar (om man nu har plats för en svets).

Lucif3r
8 oktober 2020 · 2 215 Inlägg

Svets är smidigt att ha, och en ovärdelig kunskap...
Men, jag vet inte om jag riktigt håller med om att det ska vara det första man skaffar sig.
Jag anser det bättre att man lär sig grunderna i mekaniken först. Lära sig serva och underhålla bilen, för att successivt ge sig på mer och mer avancerade jobb.

Köper man en hyffsat rostfri bil men ett hyffsat rostskydd och underhåller den(tvättar, underredsbehandlar, osv) så dröjer det länge innan man måste ta till svetsen.

Ska man lära sig skruva osv så rekommenderar jag även att skaffa en bil med ett bra och relativt billigt reservdelsutbud, samt en modell som är populär bland folket. Det underlättar enormt mycket att ha god tillgång till information och hjälp via nätet när man börjar med något.
Bara som exempel så har vi ju volvo 2/7/900-serien(och till viss del 85x70-serien). Väldigt primitiva bilar på både gott och ont, enormt mycket information och självhjälp finns att tillgå, och gott om reservdelar.

zzr9409209
8 oktober 2020 · 716 Inlägg

Eller köp en nyare o bättre bil,

4hjul1ratt
9 oktober 2020 · 2 Inlägg

Presidento skrev:
Vad har du för bil?

Jag har ingen bil ännu.

Utmarks-Loke
9 oktober 2020 · 5 841 Inlägg

4hjul1ratt skrev:

Presidento skrev:
Vad har du för bil?

Jag har ingen bil ännu.

Då får du skaffa det, typ någon gammal golf eller liknande. Helst en som rullar och går, så du inte har en massa renovering att göra innan du ens kan köra. Bättre och roligare med småfix som inte hindrar bilen från att gå och kan fixas efterhand.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang