10 oktober 2020
Trådstartare
Hej!
Jag har för närvarande min BMW 520i med manuell låda inne på verkstan då kamkedjan börja rassla lätt. Verkstaden jag har är väldigt bra och jag sa åt dem att byta de delar som möjligtvis skulle behövas. Allt kring kamkedjan osv bytts såklart.
Jag har läst lite om att det kan behöva bytas vattenpump men enligt mekanikern verkar detta inte vara fallet.
Har dock några frågor.
1: Finns det några delar ni skulle rekommendera byta medans motorn ändå är lyft ur själva bilen? Eller är det bara onödigt att tänka på sånt?
Packningen till oljetråget nertill byttes med p.g.a att BMW i Uppsala lyckats dra sönder denna vid en storserivce och bara tätat där, ej bytt.
2: När jag googlat runt lite så jag har bara hittat att det i princip bara är kamkedjan som är den "dyra" kostanden" men som sagt, tänkte nu medans motorn är urplockad så blir inte mekanikertimmarna så många!
3: Behöver man byta växellådsolja? Kan man göra typ lika lätt som att byta vanliga oljan?
Edit: Kan tillägga att bilen gått 18000 mil och jag tänkte behålla den iaf cirka 5000 mil till. Alltid servad hos Aukt. verkstad.
Tack på förhand!
Senast redigerat av bmwbmwhoy (10 oktober 2020)